בת 87 תטופל באמצעות גורם חיצוני אף שחתמה על ייפוי כוח מתמשך לטובת בנה – כך קבע לאחרונה בית המשפט למשפחה בירושלים. ברקע הקביעה: תביעה לביטול ייפוי הכוח שהגישו אחיו של הממונה, שטענו כי העביר לרשותו כספים ודירות השייכים לאימם הקשישה תוך ניצול מעמדו. השופטת הילה גלבוע קיבלה את המלצת גורמי המקצוע למנות לקשישה הדמנטית אפוטרופוס חיצוני שידאג לענייניה, בפרט על רקע מצב החירום במדינה.
מדובר באלמנה ואם לחמישה. במאי 2019 היא חתמה על ייפוי הכוח שבו מינתה לכאורה את אחד מילדיה כאחראי על ענייניה. אלא שבתביעה שהגישו יתר ילדיה לביטול ייפוי הכוח נטען כי באותה שנה נרשמה ירידה קוגניטיבית אצל אימם והיא לא הייתה כשירה לחתום עליו.
1 צפייה בגלריה
אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה
אישה מבוגרת קשישה אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הם הוסיפו כי אחיהם ניצל את מעמדו כמיופה-כוח ופעל להעביר שלוש דירות של האם על שמו, תוך החתמתה על מסמכים להעברת זכויות ביודעו כי אינה מבינה את תוכנם. במקביל לתביעה שטרם הוכרעה, עתרו האחים למנות לאימם אפוטרופוס לתקופת הביניים.
אפוטרופוסית לדין שמונתה לצורך ההליך תמכה בבקשה. לדבריה, הקשישה כיום זקוקה נואשות לגורם שיטפל בה, ובירור התביעה לביטול ייפוי הכוח המתמשך עשוי לארוך זמן רב. האפוטרופוסית סברה שגם בשל מצב החירום במדינה מוצדק שלא להותיר את הקשישה ללא מענה, ולמנות לה אפוטרופוס זמני.
גם היועצת המשפטית לממשלה הייתה בדעה שחרף קיומו של ייפוי כוח מתמשך אשר תוקפו טרם נשלל, ומתוך ראיית טובתה, אין מניעה למנות לקשישה אפוטרופוס לתקופה זמנית של חצי שנה.
הבן הממונה, לעומת זאת, התנגד להצעה שלדבריו מרוקנת מתוכן את רצון האם שמשתקף מייפוי הכוח המתמשך. לדבריו, מאז ומתמיד הוא היה הבן שהאם סמכה עליו, ועריכת ייפוי הכוח המתמשך לטובתו היא ביטוי אחד מני רבים להכרת התודה שרחשה עבורו. כך למשל, ביולי 2018 היא אף ערכה צוואה לטובתו.
עו"ד אפרת יוסיםעו"ד אפרת יוסים
אבל על רקע טענות האחים ועמדות האפוטרופוסית לדין והיועמ"ש לממשלה, השופטת גלבוע קבעה כי טובת הקשישה היא שימונה עבורה אפוטרופוס זמני שאינו אחד מילדיה, לנוכח הסכסוך רב העוצמה בין האחים. היא העריכה כי ייקח זמן עד שתוכרע התביעה לביטול ייפוי הכוח המתמשך, כאשר בינתיים יש לדאוג שצורכי הקשישה יסופקו כראוי ובאופן המיטבי. היא התרשמה מעדות האחים שלפיה הממונה מערים עליהם קשיים, כשבין היתר אינו מוסר להם את קוד האשראי של אימם כדי לעשות לה קניות, ובגדול "יושב על הברז".
בפסק הדין צוין שלא ניתן להתעלם מהטענות שהופנו כלפי הממונה, "לרבות טענות להשפעה בלתי הוגנת שלו וניצולו את מצבה של האם, לשם העברת שלוש דירות שהיו רשומות על שם האם, על שמו, ופעולות שביצע בחשבונות האם באופן לא תקין, תוך שהעלו חשד בדבר הברחת כספים מהחשבונות".
בנסיבות אלה הורתה השופטת על מינוי "המרכז הישראלי לאפוטרופסות" כאפוטרופוס זמני לקשישה לתקופה של שישה חודשים, וזאת הגם שייפוי הכוח המתמשך טרם בוטל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשים 1-2: עו"ד גיתית רמות אדלר ועו"ד מוריה פריד • ב"כ הממונה: עו"ד אבישי חלפון ועו"ד חן אבנר • האפוטרופוסית לדין: עו"ד מיכל כהן קורינאלדי • עו"ד אפרת יוסים עוסקת בייפוי כוח מתמשך • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין