אחרי כ-90 שנה, חברת תנובה החליטה לצאת מפעילות הביצים שלה. עוד נודע, כי כמו בכל שנה, תנובה תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בסך 200 מיליון שקל בגין רווחי שנת 2023, שבמהלכה כזכור העלתה מחירים בשיעור של 9%.
תנובה שלחה לאחרונה הודעה למגדלים שמועד ההסכם שלהם עם תנובה עומד לפני סיום, והודיעה גם לקמעונאים על סיום פעילותה בתחום הביצים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: חטיבת דובר המשטרה )
התהליך ייעשה בהדרגה כדי לתת למגדלים ולרשתות להתארגן ויסתיים בתום תפוגת ההסכמים שעליהם חתמה תנובה עם ספקיה מקרב מגדלי הביצים. חלקה של תנובה בשוק הביצים עומד כיום על בין 12% ל-14% משוק שמגלגל 2 מיליארד שקל לשנה, ובתנובה טוענים כי הפעילות הפסדית. גורמים בענף העריכו כי ההחלטה התקבלה במסגרת התייעלות כחלק מההכנות של חברת ברייטפוד הסינית, בעלת השליטה בחברה, והשותפים הקיבוצים (23%), להנפקה ראשונה של מניות תנובה בבורסה לנ"ע בת"א. ההנפקה אמורה לאפשר לסינים ולקיבוצים לממש חלק מאחזקותיהם. ב-2021 העריכה תנובה את שווייה בכ-900 מיליון שקל.
מחיר הביצים מפוקח ואינו בשליטת תנובה. בנוסף לכך הרשתות דורשות הנחות על המחיר המפוקח ולכך מתווספות גם עלויות המפיצים שמפעילה החברה ואשר חייבים להגיע לכל נקודות המכירה בארץ בתדירות גדולה, היות שאורך חיי המדף של הביצים נמוך. גורם בתחום אמר כי "יש התייחסות רומנטית לאוטו הירוק של תנובה שמביא ביצים וחלב, אבל מבחינה עסקית אין לתנובה ערך מוסף - מדובר בנפחים גדולים שנמכרים במחירים מאוד זולים".
בעבר, התפיסה שרווחה בתנובה הייתה כי מדובר במוצר משלים למוצרי החלב שלה, שנמצאים בכל בית, ונדרשים בכל נקודת מכירה קמעונאית, ובכך יש לה כספק יתרון בעיני הקמעונאי. אולם כיום חלק מהרשתות כמו "שופרסל" ו"רמי לוי" משווקות ביצים ללקוחות בעצמם תחת המותג הפרטי שלהן, באמצעות הסכמים שחתמו בעצמן מול מגדלים ומפיצים.
בעבר תנובה שלטה בכל "שרשרת המזון" של הביצים: היא הייתה שותפה עם הקיבוצים בחברת א.ת. שעסקה בהדגרת הביצה, דרך גידול האפרוחים ועד למשחטות. לפני 4 שנים יצאה תנובה מהשותפות המפסידה. כיום כ-70% מגידולי הביצים מתבצעים ביישובים על גבול הצפון, שמצוי כעת בלחימה, ובאזור שנדרש לפינוי.
מחשש למחסור בביצים פירסם בשבוע שעבר משרד החלקאות כי הוא מכפיל את כמות מכסת הביצים ליבוא לישראל והיא תעמוד כעת על 30 מיליון ביצים למשך שלושה חודשים, בהתאם לתחזית לירידה בייצור המקומי.
בתנובה סרבו להתייחס לידיעה.