1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בנצרת גזר לאחרונה ארבעה חודשי עבודות שירות וקנס של 40 אלף שקל על נאשם שהורשע במרמה אחרי שהגיש למס שבח חשבוניות פיקטיביות כדי להקטין חיוב בעסקת מכר. את העונש גזרה השופטת מיכל ברלינר לוי בהתאם למתחם שסוכם בהסדר טיעון, תוך התחשבות בכך שמחד הנאשם ביצע עבירה שהפכה למכת מדינה, ומאידך הוא אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, שהודה במעשיו ושילם לבסוף את המס המלא.
לפי כתב האישום שהוגש בשנה שעברה, ב-2017 הוא מכר בית בקריית טבעון תמורת 2.9 מיליון שקל וחויב במס שבח. כדי להקטין את התשלום הוא הגיש חשבוניות פיקטיביות של כ-1.3 מיליון שקל שקיבל מקבלן וטען שמדובר בהוצאות שהוציא על הבית שיש לקזז משווי השבח.
בעקבות הליך גישור שניהל מול המדינה גובש הסדר טיעון שבמסגרתו הודה והורשע בעבירה של מרמה לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה). סוכם שהמדינה תטען לעונש של חמישה חודשי עבודות שירות ואילו ההגנה תוכל לטעון חופשי.
המדינה ביקשה לכבד את ההסדר תוך שטענה כי במסגרתו נלקח בחשבון שהנאשם ביצע עבירות חמורות אבל גם הודה במעשיו, הסיר את המחדל והגיע להסכם שומה ועברו הפלילי נקי. בנוסף לעבודות השירות, ביקשה המדינה להטיל על הנאשם קנס של 5% מהמס שהעלים.
הסנגור טען לעומת זאת שהתיק בכלל לא היה אמור להגיע למשפט. לדבריו, הנאשם עשה מעשה טיפשי כשביקש לקבוע את השומה על סמך חשבוניות במקום על בסיס הערכת שמאי שממילא הייתה מובילה לתוצאה דומה כך שלא באמת גרם נזק במעשיו. הוא ביקש להתחשב בכך שמדובר באדם נורמטיבי, בעל עסק משגשג שתורם הרבה לקהילה. לפיכך, הוא ביקש מבית המשפט לשקול לסיים את התיק ללא הרשעה או לחילופין להימנע מעונש מוחשי של עבודות שירות.
עו"ד תמיר סולומוןעו"ד תמיר סולומון
השופטת מיכל ברלינר לוי קבעה כי זהו לא המקרה המתאים לביטול הרשעה נוכח העובדה שהנאשם ביצע עבירות ש"משבשות באופן מהותי את ההתנהלות התקינה של המשק ואת מערך גביית המס כולו". היא הוסיפה כי עבירות המרמה הכלכליות הפכו ל"מכת מדינה" ולכן הענישה עליהן צריכה להיות חמורה ומרתיעה.
בפסק הדין נדחתה טענתו של הסניגור לגבי הטעות בבחירת מסלול חישוב המס. "משבחר הנאשם, איש עסקים עצמאי המבין את חשיבות הדיווח לרשויות המס, להגיש חשבוניות כוזבות אשר אינן משקפות את עסקאות האמת שערך ואת ההוצאות שהוציא, לא יוכל לטעון כי לא נגרם נזק ממעשיו", נכתב.
עם זאת, השופטת החליטה לכבד את הסדר הטיעון אף שהוא מצוי ברף התחתון של מתחם הענישה בעבירה מהסוג הזה. בין היתר היא התחשבה בכך שהנאשם אדם נורמטיבי שתורם לקהילה, אשר כשל במעשה נקודתי וחד-פעמי ולבסוף הגיע להסדר עם רשויות המס. כמו כן, היא ציינה כי הודאתו חסכה זמן שיפוטי יקר ומשאבים ציבוריים.
בהתאם הטילה השופטת על הנאשם עונש של ארבעה חודשי עבודות שירות, קנס של 40 אלף שקל וחתימה על התחייבות של 10,000 שקל שלא לבצע עבירות מס בשנתיים הקרובות. כמו כן הוטלו עליו שני מאסרים על תנאי של שישה ושלושה חודשים.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות עורכי הדין המייצגים לא צוינו בגזר הדין • עו"ד תמיר סולומון עוסק במיסים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין