האם יש לחייב בארנונה בית כנסת הממוקם בתוך בית מלון? על השאלה הזו נדרשה לאחרונה להשיב ועדת הערר המקומית לענייני ארנונה בתל אביב. הוועדה, בראשות עו"ד יהושע דויטש, דנה בערר שהגיש מלון היוקרה סטאי ביפו נגד החלטת עיריית תל אביב לחייב את שטח בית הכנסת שבמלון בתשלום ארנונה, כחלק משטח המלון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מהערר עולה כי העירייה טענה שלא מדובר במבנה נפרד אלא בחדר אותו הפך המלון לבית כנסת, אולם מדובר בחלק משטח המלון - ולפי צו הארנונה יש לחייב את שטחו כחלק משטח המלון. במלון סטאי, שיוצג על ידי עו"ד מוטי איצקוביץ ממשרד עוה"ד כץ, גבע, איצקוביץ (kgi), טענו מנגד, שיש להחריג את שטח בית הכנסת משטח המלון ולפטור אותו מתשלום ארנונה, כפי שבתי כנסת אחרים בעיר פטורים מתשלום זה.
1 צפייה בגלריה
מלון סטאי ביפו
מלון סטאי ביפו
מלון סטאי ביפו
(צילום: אסף קוזין)
במסגרת הערר טען בית המלון כי ייחד חדר מיוחד בתוך שטח המלון לצורך בית כנסת, הוכנס לשם ארון קודש, ספריית קודש, מחיצה להפרדה וכן כסאות ישיבה. נטען כי "אין ספק שהמקום משמש כבית כנסת על מצוא הציוד הנדרש, הוא פתוח לכלל הציבור ובמיוחד לאורחי המלון ולאורחיהם". עוד הוסיף המלון כי המקום משמש אך ורק כבית כנסת ולא נעשה בו שום שימוש אחר.
ועדת הערר השתכנעה כי אכן מדובר בבית כנסת וקיבלה את הערר. בכך קבעה כי בית הכנסת שנמצא בתוך המלון לא ישלם לעירייה ארנונה. לפיכך הורתה הוועדה לעירייה לפטור את המלון מתשלום הארנונה. כפועל יוצא של ההחלטה, העירייה תצטרך להשיב למלון כספים אותם שילם ביתר בשנים 2020-2021.
בתי כנסת (ובתי תפילה בכלל), הממוקמים כמבנים עצמאיים, פטורים מארנונה על פי חוק, אולם כאשר הם ממוקמים בתוך בתי מלון, הם מחויבים בארנונה כחלק אינטגרלי מהמלון. עיריות רבות טוענות כי לא מדובר בבית כנסת כהגדרתו, אלא בחדר או אולם שבית המלון מסב לבית כנסת ולכן אין לראות בו חלק נפרד לצורך חישוב הארנונה.
לדברי גורמים בתחום הארנונה והמיסוי המוניציפלי, להחלטת ועדת הערר השלכות משמעותיות לעניין חיוב בתי כנסת בארנונה, שכן "כעת יוכלו גם בתי מלון אחרים, ולא רק בתל אביב, להסתמך על החלטת ועדת הערר ולהגיש בקשות לפטור מארנונה את החלק במלון המשמש כבית כנסת".