1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע ביטל לאחרונה הליך חדלות פירעון של גבר גרוש בן 53 שצבר חובות של כ-300 אלף שקל, רובם לביטוח לאומי על תשלומי מזונות לארבעת ילדיו. השופט משה הולצמן קיבל את המלצת הנאמן לסיום ההליך עקב מחדלי החייב, שלא עובד, מסתפק בהבטחת הכנסה ובמקביל ממשיך לא לשלם מזונות.
ההליך נפתח לפני כשנתיים עקב חובות של כ-285 אלף שקל, שהחלק הארי מתוכם – כ-263 אלף שקל – הוא לביטוח לאומי, ששילם במקום הגרוש מזונות לארבעת ילדיו הקטינים.
בדו"ח שהגיש הנאמן בתיק בסוף דצמבר 2021 הוא המליץ לבטל את ההליך משום שהחייב לא עובד, לא ממצה את כושר ההשתכרות שלו וממשיך להסתפק בהבטחת הכנסה מביטוח לאומי אף שהוא יכול להשתלב בשוק העבודה.
עוד התברר כי החייב ממשיך לצבור חוב מזונות ולא טורח לשלם אפילו את הסכום המופחת שנקצב לו במסגרת ההליך – 3,000 שקל במקום 4,000 שקל שנפסקו בבית הדין הרבני.
החייב טען כי הוא מוכר כנכה וביקש להתחשב במצבו הרפואי, בהליך שיקום שעבר ובקשיים שונים שהוא חווה, וציין כי גרושתו מפרנסת את הילדים בכבוד ולא חסר להם שום דבר.
עו"ד ורוניקה נגרעו"ד ורוניקה נגר
אבל השופט משה הולצמן לא שוכנע שאין לחייב כל אפשרות לעבוד ולהגדיל את הכנסתו כדי לממן את צורכי ילדיו. "החייב אינו יכול להתנער מחובתו לשאת בתשלום דמי המזונות, בהתאם לפסק הדין וכפועל יוצא מחובתו המוסרית לזון ולכלכל את הקטינים, בשל העובדה שגרושתו נושאת בנטל הכבד הכרוך בגידולם על העלויות הניכרות הכרוכות בכך", כתב.
בפסק הדין צוין שבתקופה של הליך חדלות פירעון ביטוח לאומי לא יכול לשלם את המזונות במקום החייב, כיוון שאסור לו לצבור חובות חדשים בזמן הזה. מעבר לכך, אם ביטוח לאומי כן העביר לגרושה תשלומי מזונות ייתכן שהיא תצטרך להחזיר אותם. השופט הדגיש כי סכום המזונות נפסק בבית הדין הרבני לאחר בחינת היכולות הכלכליות של האב והוא לא הגיש תביעה להפחתת מזונות, כך שההנחה היא שהוא יכול לעמוד בתשלום.
השופט ציין את המעמד המיוחד של המזונות והפנה לפסיקה שקבעה כי הימנעות רציפה מתשלום שלהם נחשבת לחוסר תום לב שמצדיק לבטל הליכי פשיטת רגל וחדלות פירעון.
"בענייננו, החייב לא נשא כלל בתשלומי המזונות הקצובים ואף לא בחלק מהם ולא פעל למיצוי כושר השתכרותו והשאת הכנסתו", נכתב. "הדעת נותנת שאי תשלום דמי המזונות גרע מסיפוק צרכיהם של הקטינים, ובנסיבות אלה התנהגותו עולה לכדי חוסר תום לב".
לפיכך השופט קיבל את המלצת הנאמן והורה על ביטול ההליך.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייב: עו"ד איתן עדשה • הנאמן: עו"ד רון שובל • עו"ד ורוניקה נגר עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין