שלב חדש בסלולר בישראל: פלאפון השיקה היום (ד') את ליבת רשת 5G שלה ומיתגה את ההשקה מחדש של הרשת כ-5G MAX. כעת החברה בעצם יוצרת רשת STAND ALONE שעומדת בפני עצמה ומציגה את מלוא היכולות של דור 5 בסלולר.
זאת פעם ראשונה שליבה כזאת החלה לפעול בישראל וכל חברות הסלולר (שכרגע מפעילות דור 5 באופן חלקי) פועלות להשגת רשת עצמאית דומה, כשפרטנר כבר ערכה לאחרונה ניסוי מוצלח בהפעלת ליבה משלה ולא מן הנמנע שכשפלאפון תהיה בפריסה מלאה - פרטנר תהיה שם גם כן. סלקום הודיעה לאחרונה שהגיעה ליכולות סלייסינג של הרשת, מה שאיפשר גם לה לפרסם חבילות פרימיום עם נפח של עד אלף גיגה - אך ללא הפעלת ליבה - שם טמונות יכולות הרשת המלאות.
1 צפייה בגלריה
פלאפון
פלאפון
פלאפון
(צילום: פלאפון)
הרשת עדיין בחיתוליה (פלאפון הכריזה על הפעלה בלבד) אבל כשתיפרס במלואה - ככל הנראה באוגוסט-ספטמבר - היא תאפשר הגעה למהירות של 5.7 ג'יגה לראשונה באינטרנט הסלולרי בארץ. כיום המהירות המקסימלית באינטרנט סלולרי בישראל היא 1 ג'יגה. לא כל הטלפונים הסלולריים תומכים במהירות כזאת: באייפון, המהירות תיתמך רק כשיושק אייפון 16. בסמסונג היא כבר נתמכת בדגמים המתקדמים הקיימים של גלקסי.
באמצעות הרשת העצמאית, ניתן יהיה לתת לצרכנים רשתות פרטיות וירטואליות, בדומה לרשת הפרטית שפלאפון מפעילה עבור נמל אשדוד. לרשת החדשה יש גם מוכנות לעולם האינטרנט של הדברים (IOT). היא מאפשרת חיבור טוב יותר וכמעט אינסופי למוצרים שדורשים אינטרנט. יש לה גם פרוטוקולי הצפנה משופרים - היא מאובטחת יותר (אם כי לא לגמרי).
פלאפון אף השיקה לכבוד ההשקה חבילות חדשות שממותגות vip ומאפשרות מכירה של אינטרנט פרסונלי מותאם לקוח, באמצעות חיתוך (סלייסינג) של הרשת למקטעים שמותאמחם לצרכי הלקוח המועדף: עם מהירות גבוהה יותר גם בעת עומס, שיהוי נמוך (כלומר זמן תגובה מהיר של אתרי אינטרנט ואפליקציות), נפחי גלישה של אלפי ג'יגה וגלישה מהירה גם בחו"ל.
שימו לב שוב שמדובר בהשקה בלבד והפריסה בעצם תסתיים רק בקיץ הקרוב וגם החבילות יחלו להימכר בקיץ. למרות שמדובר במספר לא מבוטל של שבועות - פלאפון מאפשרת רישום לחבילות VIP על גבי הרשת הזאת - מעכשיו.
מדובר בשלוש חבילות: חבילת 5G MAX לייב של 2,000 ג'יגה עם תיעדוף באירועי ספורט והופעות ומהירות גבוהה יותר ב-65 שקל לחודש; חבילת גיימינג ב-69 שקל לחודש עם נפח גלישה של 2,000 ג'יגה ושיהוי נמוך, חבילת VIP ישראל עם נפח גלישה של 3,000 ג'יגה עם תיעדוף ברשת, מהירות גבוהה יותר ושיהוי נמוך ב-79 שקל לחודש וחבילת VIP GLOBAL עם 10 ג'יגה גלישה בחו"ל, תיעדוף גבוה, מהירות גבוהה יותר ושינוי נמוך ב-129 שקל לחודש.
לשאלה האם החבילות האלה יפגעו במשתמשים קיימים על הרשת משום שיוקצו מהירויות פרטיות לצרכנים פרטיים ועסקיים? בפלאפון טוענים שלא. "באתרי 5G יש כבר היום עודף קיבולת. מתוך האתרים האלה יוקצו משאבים ללקוחות המועדפים. הלקוחות הרגילים לא יחושו בחוסר בשל עודף הקיבולת ומצבם לא יורע בגלל ההקצבה הזאת", מסרו בחברה.
בעולם נפרסו רשתות 5G סטנד אלון ב-27 מדינות בלבד. רשת כזאת מאפשרת בין היתר יכולות של רפואה מרחוק, מרלו"גים אוטומטיים ומכוניות אוטונומיות. לפלאפון כ-1.1 מיליון מנויים עם מעל ל-80% כיסוי 5G באוכלוסייה. לקוחות שמנויים לחבילות דור 5 צורכים 20% יותר בהשוואה ללקוחות דור 4. פלאפון גם היתה הראשונה להשיק eSim מבין חברות הסלולר הגדולות, אם כי עשתה זאת באיחור ניכר בהשוואה לעולם.