1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תכנון ובנייה
אילוסטרציה תכנון ובנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל לאחרונה בקשה שהגישו נאמניה של חברת "טל בר בניה", שנמצאת בהקפאת הליכים, להמשך פרויקט תמ"א 38 שעליו חתמה החברה מול דיירי בניין בגבעתיים ב-2016. העבודות טרם החלו, והשופט אלכסנדר רון הסכים להעביר את הזכויות לחברה אחרת, כדי לממש את הפרויקט לטובת הנושים.
בנובמבר 2022 ניתן צו הקפאת הליכים נגד "טל בר בניה", שהתקשרה בהסכמים לביצוע עבודות להרחבת דירות בבניין ולתוספת בנייה במסגרת תמ"א 38. למרות העיכוב הניכר בתחילת העבודה, כמה חודשים קודם לכניסתה של החברה לחדלות פירעון נחתם הסכם משולש בינה לבין דיירי הבניין והחברות מכלול מימון וכלל. ההסכם עסק במתן אשראי מצד כלל לחברת "טל בר" תמורת שעבוד זכויות הבנייה לטובת כלל.
במסגרת הליך חדלות הפירעון, הנאמנים של חברת טל בר ביקשו להעתיק את זכויותיה לחברה אחרת נוכח הערכתם כי טובת קופת הפירוק (כלומר טובת נושי החברה) מצדדת בכך. הנאמנים ציינו שהחברה השקיעה כספים רבים בפרויקט עד כה לרבות לצורך תכנון והוצאת היתר. הם הדגישו את התועלת הצפויה לנושים מהמשך הפרויקט.
עו"ד דוד רייכרטעו"ד דוד רייכרטמאי מזוז
בין בעלי הדירות הייתה מחלוקת. שלושה התנגדו לבקשה, שניים תמכו בה, ובנוגע לדירה השישית, שבעליה נפטר, יורשיו נחלקו בשאלה בינם לבין עצמם. המתנגדים טענו כי בחלוף כשבע שנים מאז נחתם ההסכם, וכשהעבודה בפועל טרם יצאה לדרך, הם לא חפצים עוד בהתקשרות הזאת. מנגד, התומכים בבקשה טענו כי מצבו של הבניין מחייב את המשך הפרויקט.
השופט אלכסנדר רון אישר את בקשת הנאמנים. הוא ציין שעל פי ההסכם המשולש מושכנו לטובת כלל זכויות בהיקף של 25 מיליון שקל. בעלי הדירות הבהירו בדיון, כצפוי, שאין בדעתם או ביכולתם לפרוע את ההלוואה שנתנה כלל.
השופט הבהיר שכלל עתידה, כפי שהצהירה בדיון, לפעול למימוש המשכנתא שבידה. זאת ועוד, כל בעלי הדירות נתנו ידם ליצירת שעבוד זה. לדבריו, מקום בו מהות השעבוד היא בעיקר זכויות בנייה, ובהינתן ההלוואה שלא נפרעה, צפויה הבנייה ממילא לצאת לפועל, גם אם תתקבל עמדת המתנגדים.
בפסק הדין צוין שההסכם המשולש נחתם לפני פחות משנה וניתן לראות בכך נכונות מצד בעלי הדירות למחול על "הסחבת" שנקטה החברה עד אז. כמו כן, קבלת הבקשה אף משרתת את טובת כל דיירי הבניין שכן נדרש חיזוק למבנה ויש סכנה ליציבותו. "עדיף לכלל הדיירים שיתבצע המהלך מכוח הליך זה ולא במסגרת הליך לאכיפת שעבוד ביוזמת כלל", סיכם השופט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • הנאמנים: עו"ד חגי אולמן, עו"ד אביחי ורדי • ב"כ בעלי הדירות 1-5: עו"ד מחלב, עו"ד גבאי • ב"כ מכלול מימון וכלל ביטוח: עו"ד ברגיל • עו"ד דוד רייכרט עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין