כמה יעלה לכם פירוט שיחות מבזק מעבר לשנה וחצי? כמה שבא לה לגבות. מבקשה לתביעה ייצוגית נגד בזק שהגיש עו"ד יעקב בטש ממשרד בטש ושות', לבית המשפט המחוזי בת"א-יפו, עולה כי חברת בזק גובה מאות שקלים על קבלת פירוט שיחות בקו הטלפון הנייח מעבר ל-18 חודשים - רק כי היא יכולה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בקשה לפירוט שיחות עד 18 חודשים אחורה מתומחרת בחמישה שקלים כולל מע"מ מחיר מפוקח ואילו מעבר לתקופה הזאת - על צרכנים לשלם 551 שקל עבור כל חצי שנת פירוט שיחות. כך למשל, עבור שנה צרכנים ישלמו למעלה מ-1,100 שקל.
1 צפייה בגלריה
טלפון נייח
טלפון נייח
טלפון נייח
(צילום: shutterstock)

בתשובתה לביהמ"ש בזק טוענת שיש שני מסלולים במסגרתם לקוח החברה יכול לקבל פירוט שיחות. במסלול הראשון, עד 18 חודשים, מטפלת מחלקת שירות לקוחות ומדובר לפי הגדרת החברה בפירוט שנעשה עבור התחשבנות כספית. מעל 18 חודשים: הטיפול מועבר למחלקת ביטחון משום שהוא נועד לשרת גופי ביטחון וחקירה וכן נועד עבור צרכנים משפטיים לצורך הגשת תשדורת טלפונית כראיה בהליך משפטי. לפי בזק, גובה התביעה - שעומד על 85 מיליון שקל - מופרך, שכן מעטים הלקוחות שעושים שימוש בשירות מעבר ל-18 חודשים.
לטענת בזק, העבודה במחלקת ביטחון מצריכה בירור עומק ומשאבים רבים ועל כן התמחור הגבוה. רק שעו"ד בטש טוען כי הוא ביקש מהחברה פירוט שיחות פשוט ביותר, ללא עבודה תחקירית.
עו"ד יעקב בטשעו"ד יעקב בטש

לצורך משפטי, הוא ביקש פירוט שיחות שנערכו בין אפריל 2016 לדצמבר 2017, תקופה של 20 חודשים. הבקשה הוגשה ב-2018 והיא לא כללה לטענתו מידע פורנזי, אלא רק פירוט שיחות. החוק מחייב את בזק לשמור פירוט שיחות לשבע שנים ולבזק נקבע תעריף לפירוט שיחות עד 18 חודש. מעבר לכך התמחור הוא לפי שיקול דעתה.
בזק מודה שהגבייה עוברת אוטומטית לתחום הגבוה כשמבקשים ממנה פירוט שיחות מעבר לשנה וחצי. כלומר, גם אם אין פה בדיקת עומק עתירת משאבים: הצרכן עדיין ישלם מאות שקלים.
התובעים הייצוגיים הזמינו חוות דעת מכלכלן, שיבדוק מה גובות החברות האחרות בתחום, אחרי שהם עצמם ביקשו בקשה דומה מפלאפון שלא עלתה להם כסף. לפי בדיקת הכלכלן, חברות הטלפוניה האחרות לא גובות על כך כסף. בין היתר נבדקו HOT וסלקום.
כמו כן, נטען כי בזק כפופה להוראות סעיף 17 לחוק התקשורת, לפיהן אם יש תעריף בזק שלא מפוקח על ידי המדינה, היא אמורה לגבות עליו תשלום סביר בשל היותה מונופול. זאת גם השאלה שעומדת לדיון בתיק: האם מדובר בגבייה מופרזת על ידי חברה ששולטת בשוק והאם יש לה פה רווחיות מוגזמת. לפי רשות התחרות בחוות דעת בייצוגית שהוגשה נגד קוקה קולה, מונופול שירוויח מעל שיעור של 20% עלול לעבור על החוק ולהיקנס.
כן נטען בבקשה לתביעה כי בזק מפרה לכאורה את חוק הגנת הצרכן, שכן בזק לא פרסמה את התעריף הזה לכלל לקוחותיה. בית המשפט עדיין לא אישר את התביעה כייצוגית והיא עוד נידונה בבית המשפט.