בית משפט השלום בחיפה דחה לאחרונה אב לשלושה המתמודד עם חובות גדולים שביקש הקלה במזונות שהוא משלם לפרודתו בשל הוצאתו לחל"ת מעבודתו בתקופת מלחמת חרבות ברזל. השופטת מירב קלמפנר נבון קבעה שעם כל ההבנה למצבו, צורכי הילדים לא השתנו.
הליך חדלות הפירעון של האב החל ביוני האחרון, ונקבע במסגרתו כי לנוכח חובותיו העומדים על כ-385 אלף שקל הוא יישא בתשלום חודשי של 150 שקל. חודשיים לאחר מכן, בהליך אחר, קבע בית המשפט למשפחה כי הוא ישלם מזונות זמניים בסך 3,200 שקל בחודש לשלושת ילדיו.
1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
אף שחוק חדלות פירעון מאפשר באופן עקרוני לנאמנת לבקש להפחית מגובה המזונות כחלק משיקומו הכלכלי – כאן היא לא מצאה לנכון לעשות זאת. לכן פנה האב לבית המשפט וסיפר שברקע המלחמה אין כרגע צפי לחזרה לעבודתו. לדבריו, רק על שכירות ומחיה הוא מוציא 4,200 שקל בחודש, ובנסיבות אלה קצבת האבטלה שהוא מקבל – פחות מ-6,000 שקל בחודש – אינה מכסה את הוצאותיו בתוספת המזונות שנקבעו.
הוא ביקש לקצוב את גובה המזונות לשלושת החודשים הקרובים, עד שימצא עבודה חדשה, ל-2,000 שקל בחודש בלבד. פרודתו, שלדבריה עול גידול הילדים נופל במלואו עליה, התנגדה להקטנת המזונות אפילו באופן זמני.
השופטת קלמפנר נבון הסבירה כי לנוכח העובדה שהמזונות מהווים רק חלק ממכסת החובות הכוללת, ממילא ניתן עקרונית במסגרת הליך חדלות פירעון להורות על הקטנתם, על מנת לאזן כראוי בין זכותה של הזכאית למזונות לבין יתר בעלי החוב.
אלא שהיא הוסיפה כי "בכל ההבנה למצבו של היחיד המתפרנס בימים אלה מדמי אבטלה, הרי שצורכיהם של הקטינים אינם משתנים והפחתת דמי המזונות לסך חודשי של 2,000 שקל ולו באופן זמני, משמעותה כי כל אחד מהקטינים יקבל דמי מזונות חודשיים בסך של כ-666 שקל בלבד".
השופטת חידדה כי אפילו הסכום המקורי שנקבע בהחלטת בית המשפט, בסך 3,200 שקל לחודש עבור שלושה ילדים, נמוך מסכום המזונות המינימלי שנקבע בנהלי הממונה על חדלות פירעון על 1,500 שקל עבור כל ילד. יוצא, מקל וחומר, שאין להפחית את המזונות שנקבעו, אפילו לא באופן זמנית.
היא הוסיפה שמדובר בהליך חדלות פירעון שני של האב, אחרי שהראשון בוטל בשל מחדליו, כאשר הוא מוסיף ופועל בצורה לא תקינה גם בהליך הנוכחי בכך שלא הגיש דוחות חודשיים ומסמכים נדרשים. היא קבעה שעליו לתקן את המצב תוך חודש.
כמו כן, ועל רקע ההבנה שאם הילדים פנתה זה מכבר לביטוח לאומי כדי לגבות את המזונות, התריעה השופטת בחייב שאי-תשלום המזונות עלול להעצים את חובותיו באופן שמסכן את ההליך בכללותו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד אלבאש היית'ם עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין