תוצאות מפתיעות במכרז קרקע בנתניה: רשות מקרקעי ישראל פרסמה תוצאות של מכרז קרקע במתחם 'שירת הים' בנתניה. מדובר במתחם הממוקם במערב העיר ומגרשים ששווקו במכרז מיועדים לבנייה רוויה למגורים של כ-749 דירות סך הכל. תכנית רובע "שירת הים" נמצאת בחזית הים הדרומית של העיר נתניה על שטח של כ-755 דונם בין דרך בן גוריון במזרח לחוף הים במערב נתניה. התוצאות מפתיעות הן בשל הביקוש בתקופה בה נדמה שלא כל המכרזים מצליחים להיסגר, והן בשל המחיר בו נסגר המכרז – שרחוקים ממחירים שנסגרו באזור בשנים האחרונות. נציין כי מיקום המגרשים על חוף ימה של העיר נתניה הופך את המתחם לאטרקטיבי מה שיכול להסביר את הביקוש. לגבי המחירים – נראה שעליית הריבית והצניחה בעסקאות בחודשים האחרונים מחזירה גם את הצעות הקבלנים לגבולות סבירים יותר. סימן משמעותי לכך הוא שההצעות הזוכות היו נמוכות משמעותית מגובה השומה שקבעה המדינה.
המכרז כלל שישה מתחמים שונים שיצאו למכרז ולכולם הוגשו הצעות ונקבעו זוכים. החברות שזכו במתחמים השונים הן: אביב ייזום, י.א. אלון בניה, אחים אום חברה לעבודות בניין השקעות ופיתוח, ציון בריגה הורייזן, בנימין זיגדון יזמות נדל"ן ובנייה, ושותפות של החברות אסדן ישראל ואיי די ג'י גלובל.
1 צפייה בגלריה
הדמיית מתחם שירת הים במערב העיר נתניה
הדמיית מתחם שירת הים במערב העיר נתניה
הדמיית מתחם שירת הים במערב העיר נתניה
(קרדיט: קסם הדמיות)
מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי: "התוכנית כוללת מרחב למגורים לצד שימושים נוספים כמו בתי מלון, מבני ציבור, מסחר משולב בשטח פתוח, תשתית דרכים, שטח ציבורי פתוח פארק חוף, טיילת, כיכר, חוף ים ועוד". עוד נמסר כי: "התוכנית קובעת שימור שמורת אירוס הארגמן וחיבורה למרקם העירוני הסובב, כולל טיפוח נופי ובניית מרכז מבקרים. בנוסף הוגדר ציר ירוק במרכזו ואדי היורד מאגם החורף אל הים, העובר מתחת לכבישים ולאורכו מרבית ממוסדות הציבור והמאפשר מבט משדרות בן גוריון לכיוון הים. קטע ירוק נוסף הוא טיילת באורך כ-700 מטר עם פעילות עירונית ותיירותית, מסחר תיירותי ובחזיתה גן ציבורי וחוף ים מוכרז רחב ואיכותי. התוכנית כוללת גם מערך שבילי הולכי רגל מהעיר לים, שלושה בתי מלון מדורגים עם חצר פתוחה לכיוון הים, פיתוח על הגגות וחניה תת קרקעית. המגורים תוכננו כך שממרביתם תצפית פתוחה לים".

88 מיליון שקל פחות מהשומה

אחת החברות שזכו במכרז היא חברת אביב ייזום, חברה בבעלות משותפת של קבוצת אביב וחברת מליסרון. החברה זכתה במכרז לרכישת זכויות חכירה במקרקעין בשטח של 4.7 דונם תמורת כ-145 מיליון בתוספת הוצאות פיתוח בסך של כ- 26 מיליון שקל. התוכנית החלה על המגרש מאפשרת בניית 126 דירות, ובכוונת החברה לקדם בנייה של שני מגדלי מגורים הכוללים 16-17 קומות מעל קומת כניסה. החברה צופה, כי היתר הבנייה יתקבל תוך כשנה וחצי. סכום הזכייה של החברה במכרז משקף שווי קרקע של כ-1.35 מיליון שקל כולל פיתוח. בנוסף, הצעתה הזוכה של החברה הייתה נמוכה משמעותית, ב-88 מיליון שקל, מהשומה שקבעה המדינה למגרש שעמדה על כ-233 מיליון שקל.
דפנה הרלב, מנכ"לית אביב ייזום מסרה לאחר פרסום תוצאות המכרז כי: "אביב ייזום מנצלת את ההזדמנויות בשוק וממשיכה לרכוש קרקעות במקומות אטרקטיביים. הזכייה במכרז היא חלק ממימוש האסטרטגיה של החברה לרכישת קרקעות במיקומים הנהנים מביקוש גבוהים לצד קידום פרויקטים של התחדשות עירונית. כך, מצטרפת רכישה זו לרכישת קרקע לבניית כ-733 דירות בפרויקט 'קרית שחקים' בהרצליה, רכישת קרקע ברחוב טבנקין בשכונת רביבים בתל אביב ולקידום פרויקטים רבים של התחדשות עירונית בגבעתיים, רמת גן, תל אביב, רמת השרון ועוד".
דפנה הרלב מנכ"ל אביב ייזום דפנה הרלב מנכ"ל אביב ייזום צילום: יהונתן בלום
מתחם נוסף בו נקבעה תוצאה נמוכה משמעותית מהשומה משקף מחיר קרקע נמוך אפילו יותר לקרקע ליחידת דיור. מדובר במתחם בו זכתה חברת ציון בריגה המאפשר בניית 215 דירות. ההצעה הזוכה של החברה עמדה על 240.8 מיליון שקל כולל פיתוח מה שמשקף שווי קרקע כולל פיתוח של כ-1.12 מיליון שקל בלבד. השומה במגרש זה עמדה על כ-301 מיליון שקל כך שגם כאן ההצעה הייתה נמוכה ממנה משמעותית.

"פתרון אקולוגי נכון"

מרים פיירברג-איכר התייחסה למתחם בו התקיים המכרז האמור ומסרה כי: "נתניה התברכה במספר משאבי טבע נדירים ומיוחדים - הים, החוף, מצוק הכורכר, שמורת אירוס הארגמן, אגם החורף, שמורת נחל פולג ועוד. התוכנית מקסמה למעשה את כל אחד מערכי הטבע הנפלאים האלה של העיר. היא הוכנה בהנחייתי מתוך ראייה כוללת של כל דרום נתניה ומבוססת על "שלד ירוק" שהוגדר לכל דרום העיר, מתוך מטרה לשמר את מרחבי השטחים הפתוחים, ליצור קישורים מסוגים שונים ביניהם ויחד ליצור מערך רציף ואיכותי של שטחים פתוחים אשר מחד ישמרו ערכי טבע ונוף ומאידך ינוצלו להעלאת איכות החיים של תושבי העיר נתניה. בנוסף התוכנית העניקה פתרון אקולוגי נכון תוך כדי איזון מושכל בין מגורים למלונאות וחיזוק הקשר שבין העיר והים".