בזמן שהחקלאים המשיכו בצעדי המחאה שלהם נגד כוונת משרדי האוצר והחקלאות לפתוח את שוק הירקות והפירות ליבוא, מנסה שר החקלאות, עודד פורר, להרגיע את חששותיהם. "בבסיס הרפורמה לא נוותר על אף חקלאי ועל אף דונם מעובד בישראל", הוא אומר היום (א') בריאיון לאולפן ynet.
אבל אתה לא נוגע ברשתות השיווק שגוזרות קופונים של מאות אחוזים על מוצרים. "לא נכון. בתוך הרפורמה נצטרך להיכנס לפערי התיווך. חלק מרשתות השיווק מוכרות ירקות במחירי הפסד כדי למשוך לקוחות פנימה".
למה החקלאי אומר שהוא לא מרוויח? "כדי לטפל בזה צריך לטפל בתקנות לגבי ההסדרים הבעייתיים שיש לרשתות השיווק מול החקלאים. זה לא סותר, גם בזה נטפל".
אומרים החקלאים שזה גזר דין מוות לחקלאות הישראלית. "היום בקיץ, בישראל נמכרים ענבים ב-30-50 שקל ובחלק מהמקומות אפילו 60 שקל לקילו. למה? כי יש קבוצה אחת שהתאגדה, אגב לא רשת שיווק, ששולטת בענף הזה לחלוטין, אין שום אפשרות לייבא בחודשי הקיץ ענבים, מי שמשלם זה הצרכן הישראלי. אני רוצה שילד ישראלי יוכל לאכול פירות וירקות במחירים סבירים. זה לא רק החקלאים, זה נכון, ולכן כשיצאנו לרפורמה הזו עם החקלאים הרבה מאוד כסף ילך לחקלאות כדי שהיא לא תהפוך להיות משהו נתמך. החקלאות הישראלית יכולה לעמוד על הרגליים".
1 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
שר החקלאות, עודד פורר
(צילום: קובי קואנקס)
בניגוד לדברי פורר, גורמים באוצר טענו היום בשיחה עם עיתונאים כי דווקא אין בעיה עם פערי התיווך, והפער בין המחיר לחקלאי לבין המחיר לצרכן נמוך ביחס לעולם כי בעקבות הרפורמה. עוד טענו כי בענף הביצים יפרשו 50%-30% מהמגדלים, אך הבהירו כי ביישובים בהם הממשלה תרצה לשמור על ההתיישבות הפיצוי לחקלאים יהיה מוגדל.
אלפי חקלאים מכל רחבי הארץ הפגינו כאמור הבוקר וטענו כי הרפורמה לא תביא להוזלת המחירים לצרכן מחד, ומאידך תביא לייבוש החקלאות, לפשיטת רגל של החקלאים ולחוסר עצמאות תזונתי לאזרחי ישראל. "החרם של בן אנד ג'ריס הוא רק טיפה בים. גלידה היא מוצר מותרות, אבל פירות וירקות הם מוצרי יסוד. אם נהיה תלויים בגורמי חוץ, לא ניתן יהיה להבטיח אספקה סדירה שלהם לתושבי ישראל", אמרו נציגי החקלאים.

פורר, ניסה להרגיע את המחאה: "יהיו פה דברים שלא היו מעולם כמו למשל סימון תוצרת הארץ. היום אתה לא יודע מאיפה מגיעה העגבנייה שלך, ברפורמה הזו תסומן תוצרת כולל ארץ המקור. תוכל להחליט מה לקנות. היום זה לא כך. יש פה שינוי עמוק, ואני מחויב כשר החקלאות לחקלאים. החקלאות הישראלית לא רק שלא תיפגע, היא תתקדם עשרות שנים קדימה, תזנק, וזה יהפוך להיות אחד מענפי הייצוא וקטר ההייטק שיוביל".
הוא הוסיף: "כולם עסוקים בזה שיורד קצת המכס על פירות וירקות מסוימים, אני חושב שתחרות יעילה לשוק כשהיא תחרות הוגנת, תפקידי לדאוג שהיא תהיה הוגנת. והיא תהיה מעל ומעבר, בעיקר השקעות, מחקר, פיתוח וחדשנות - דברים שלא היו במשרד החקלאות עד עכשיו".
עם זאת, מציין פורר כי "בתוך הרפורמה אנחנו פוגעים קשה מאוד בארגונים שאבד עליהם הכלח. למשל מועצת הצמחים, או מועצת הלול, שגובה סכומי עתק מהחקלאים, שחקלאי צריך לשלם עליהם והם מנהלים משפטים נגד החקלאים. ואני קובע ברפורמה שלמועצות האלה התשלום יהיה וולנטרי כפי שצריך להיות".
פורסם לראשונה: 10:59, 25.07.21