המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהחלה לפני כארבעה חודשים נמשכת ואיתה גם הסנקציות הקשות שנועדו להפעיל לחץ על הנשיא ולדימיר פוטין. ברקע, יש גם מי שמרוויח מהסנקציות הללו. אחת מאותן מרוויחות היא דובאי, אליה זורמים בתקופה האחרונה עוד ועוד עסקים רוסיים שבעבר נעזרו בשירותיה של שוויץ כדי למצוא קונים לסחורות רוסיות בעולם, אולם נתקלים כעת בקשיים במדינה המערבית בשל הסנקציות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי סוכנות הידיעות בלומברג, שלוש מיצרניות הנפט הגדולות ברוסיה, בהן רוסנפט, גזפרום ולוקאויל, שוקלות להעביר את מחלקות הסחר שלהן לדובאי ומספר חברות נוספות כבר עשו זאת.
2 צפייה בגלריה
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
הבנק הלאומי ורובע העסקים בדובאי
(צילום: shutterstock)
הסנקציות המערביות הפכו את הסחר הרוסי למשימה קשה במיוחד, כאשר להגבלות הרשמיות נוספו גם "סנקציות עצמיות" של בנקים, של חברות ביטוח ושל חברות שינוע אשר החליטו מיוזמתן לעצור את עסקיהן עם חברות רוסיות.
כך למשל, בעוד הסנקציות הנוכחיות לא כוללות מוצרים חקלאיים, חברת סולריס העוסקת במסחר של חיטה רוסית פתחה בשבוע שעבר משרדים בדובאי לאחר שנתקלה בקשיי מימון מבנקים שוויצרים, אשר מעדיפים להתרחק מסחורה רוסית.
מצב זה פותח כעת את הדלת עבור דובאי, אשר נמנעה עד כה מלהטיל סנקציות על חברות ועל אזרחים רוסיים, ומסייע לה בניסיונה להתחרות בשוויץ בתור מרכז סחר עולמי לסחורות.
"המסחר יימשך ומדינות מהמזרח ומהמזרח התיכון ירוויחו לעומת מסחר הסחורות הנוכחי שמונע על ידי עסקים אירופאים", טען ווטר ג'ייקובס, מנהל מרכז ארסמוס לסחורות ומסחר באוניברסיטת ארסמוס ברוטרדם שבהולנד.

"ניטרלית", אך שומרת על חוקי האיחוד האירופי

על אף ששוויץ שומרת על מעמד ניטרלי מסויים ולא מאפשרת לאמצעי לחימה שלה להגיע לאזור הסכסוך, היא כן נשמעה לסנקציות של האיחוד האירופי שמגבילות משמעותית את המסחר בסחורות רוסיות מסוימות, כמו גם את פעילותם של בנקים רוסיים ושל מקורבים לקרמלין.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
הסנקציות מקשות על תעשיית האנרגיה הרוסית. ולדימיר פוטין
(צילומים: רויטרס, AP)
כך למשל, שוויץ טענה כי תצטרף לסנקציות המערביות אשר שואפות לאסור עד סוף השנה הנוכחית על ביטוח של נפט רוסי ועל שינוע שלו למדינות האיחוד האירופי. "אנחנו מכלילים את כל חוקי האיחוד האירופי בתוך החוק השוויצרי", אמר דובר של לשכת הכלכלה השוויצרית.
אם הסנקציות הנוספות אכן יצאו לפועל, הן יקשו מאוד על המסחר עם רוסיה ויצטרפו לסנקציות קודמות שעליהן הוכרז כבר באפריל האחרון, הכוללות איסור מוחלט על מסחר, על מכירה ועל מתן שירותים פיננסיים לחברות אנרגיה רוסיות.
"לרוב, המסחר באנרגיה בין רוסיה לסין נעשה באמצעות חברות שוויצריות, עם סיוע פיננסי של בנקאי בלונדון. מי רוצה לעשות את זה עכשיו?", אמר ג'ייקובס. "סביר שמי שכן ירצה לעשות זאת, יצטרך לפעול תחת תחום שיפוט אחר".

בדובאי התכוננו לרגע הזה

בתוך כך, מאז הפלישה לאוקראינה הצליחו באיחוד האמירויות למשוך אזרחים רוסים עשירים ביחד עם ההון שלהם, וכעת נראה כי עסקים ממשלתיים רוסיים וחברות סחורות פרטיות פועלות בכיוון דומה.
למעשה, באיחוד האמירויות הכינו תשתית פיננסית שנועדה בדיוק עבור מטרה זו. הבנקים באיחוד הפכו בשנים האחרונות למפרנסים עיקריים של תעשיית המסחר בסחורות.
על אף שהערים בדובאי לא הפכו עדיין למרכזי סחר עולמיים כמו סינגפור, לונדון וג'נבה, אזורי הסחר החופשי הרבים במדינה לצד הקרבה שלה ליצרניות אנרגיה גדולות במזרח התיכון ושיעורי מס נמוכים במיוחד הפכו אותה למקום כדאיי לעוסקים בתחום.
בשנה שעברה מרכז הסחורות של דובאי אירח ביחד עם לשכת הסחר של מוסקבה אירוע שנועד למשוך עסקים רוסיים לתוך המדינה. "דובאי הפכה למרכז סחורות עולמי. יש לה את התשתית, התחבורה והשירותים הנכונים כדי לסייע לחברות הללו", אמר נאג'לה אל-קסימי, מנהל במכון מחקר העוסק בתחום היחסים הבינלאומיים אשר ממוקם בדובאי ובעברו היה בג'נבה.