איש העסקים דוד דוידוביץ', הנחשב למקורב לאיש העסקים רומן אברמוביץ' ומי שבעבר התמודד על רכישת השליטה בעיתון גלובס תמורת 110 מיליון שקל, תובע את בנק הפועלים. זאת, בטענה כי הבנק החליט "בן רגע, ללא כל הודעה מראש לחסום את חשבון הבנק של דוידוביץ', אזרח ישראלי מזה 31 שנה. זאת, תוך הותרת דוידוביץ' השוהה כעת בלטביה, ללא כרטיס אשראי (שנחסם) וללא חשבון בנק פעיל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת הבקשה שהגיש דוידוביץ' באמצעות עו"ד שמוליק קסוטו ועו"ד בלה פלד, הוא טוען כי "פעולת הבנק נעשתה תוך אימוץ עיוור - ללא כל בדיקה עצמאית של הסנקציות שהטילה ממשלת ברטניה על גורמים שונים בעקבות הסכסוך שבין רוסיה לאוקראינה. מדובר בהחלטה בלתי חוקית שעומדת גם בניגוד למדיניות ממשלת ישראל שלא להטיל סנקציות דומות על אזרחים ישראלים, כחלק ממערך שיקולים של מדיניות וביטחון לאומי", נטען.
2 צפייה בגלריה
איש העסקים דוד דוידוביץ'
איש העסקים דוד דוידוביץ'
איש העסקים דוד דוידוביץ'
(צילום: ורדי כהנא)

"לא מכיר אישית את פוטין"

למעשה, דוידוביץ' מבקש מבית המשפט המחוזי בתל אביב להוציא צו מניעה זמני המורה לבנק להימנע מחסימת חשבונו לפעילות כלשהי וכי על הבנק להנפיק לו כרטיס אשראי חדש לאלתר ולהמציאו לדוידוביץ' השוהה כעת בלטביה.
2 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
(צילום: EPA)
בעבר, המהדורה הרוסית של "פורבס" העריכה את הונו של דוידוביץ' בכ-700 מיליון דולר. מהבקשה עולה כי לדוידוביץ' דירה בישראל והוא מתגורר בה כאשר הוא נמצא בישראל. "לדוידוביץ' עסקים בישראל, ובין היתר הוא משקיע במספר חברות סטארטאפ ישראליות. כמו כן, לדוידוביץ' עסקים באירופה, בארצות הברית ובאנגליה, אולם אין לו עסקים כלשהם ברוסיה...
"יובהר כי לדוידוביץ' אין הליכים פליליים שעומדים נגדו, לא בישראל ולא בשום מקום אחר בעולם והוא לא עומד לחקירה באף מקום בעולם... יובהר כי גם הסנקציות שהוטלו על ידי ממשלת ברטניה אינן נוגעות כהוא זה להלבנת הון או למימון טרור. הסנקציות שהטילה בריטניה הן חלק מניסיון של בריטניה להפעיל לחץ על ממשלת רוסיה בקשר עם הסכסוך שבין רוסיה לאוקראינה, מתוך הנחה שהפעלת לחץ על גורמים המקורבים לשלטון ברוסיה, תסייע לעצירת המלחמה באוקראינה.
"דוידוביץ' אינו מקורב לשלטון ברוסיה, הוא אינו מכיר אישית את נשיא רוסיה או שר כלשהו בממשלת רוסיה, ולא מצוי עימם בקשרים כלשהם", נטען.

"מצא את עצמו במדינה זרה ללא כסף"

במסגרת הבקשה, טוען דוידוביץ' כי הוא איש עסקים אשר מנהל כיום עסקים גם מחוץ לישראל ומנהל את חייו על הציר שבין ישראל ללונדון. נטען כי ביום ראשון האחרון ניסה דוידוביץ' לבצע משיכת כספים מחשבונו הישראלי באמצעות שימוש בכרטיס האשראי שלו בכספומט, אך הכרטיס נבלע. "דוידוביץ' פנה באופן מידי לסניף הבנק שלו כדי לברר את פשר העניין. אז נודע לו לתדהמתו, מפי נציגת הבנק, כי כרטיס האשראי שלו בוטל וכי חשבון הבנק שלו נחסם באופן שלא מאפשר לו לעשות שימוש בכספים שמופקדים בו.
"לטענת נציגת הבנק, חשבונו נחסם בגלל הסנקציות שהוטלו עליו על ידי ממשלת ברטניה (ולא על ידי ממשלת ישראל). לחסימת חשבונו של דוידוביץ' ולביטול כרטיס האשראי שלו לא קדמה הודעה או התראה כלשהי מטעם הבנק", נטען.
עוד נטען, כי "עיון בהחלטת ממשלת בריטניה שאליה הפנה הבנק מלמד שהיסוד להטלת הסנקציות הוא בניסיון להשפיע על מדינת רוסיה להפסיק את פעילותה באוקראינה בדרך של הפעלת לחץ על גורמים שונים. אלא שסנקציות שכאלה לא אומצו על ידי מדינת ישראל. להפך, מדינת ישראל בחרה במפורש שלא לנקוט בסנקציות דומות על אזרחים ישראלים וזאת משיקולים רחבים של מדיניות ובטחון לאומי".
בנוסף, נכתב כי "דוידוביץ' קיבל הודעה על חסימת חשבונו לאחר שטס לריגה שבלטביה. עם נחיתתו בריגה מצא עצמו במדינה זרה, ללא כסף ברשותו וללא אמצעים כלשהם לשלם עבור צרכים בסיסיים כגון לינה, מזון ותחבורה".
מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הבנק פועל בהתאם למשטר הסנקציות הבינלאומי כפי שנדרש בישראל ובעולם המערבי. מטעמי סודיות בנקאית, לא נוכל להתייחס למקרה הספציפי".