1 צפייה בגלריה
דיכאון אילוס אילוסטרציה
דיכאון אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה שיורשיה של צעירה שהתחשמלה למוות לפני כשש שנים במקלחת דירתה השכורה בטירת כרמל יפוצו בכ-1.5 מיליון שקל. השופטת רבקה איזנברג קבעה ש-75% מהסכום ישולמו על ידי חשמלאי שטיפל בדירה, והשאר על ידי הבעלים וחברת הביטוח.
המקרה התרחש באוגוסט 2017, שבוע בלבד אחרי נישואי המנוחה. אחרי חתונתם הם נכנסו לדירה השכורה והבחינו בקפיצות חשמל חוזרות ונשנות. הבעל פנה לבעלי הדירה, שהזמין חשמלאי מטעמו. החשמלאי ניתק את מפסק הפחת והתחייב להתקין מפסק חלופי תוך מספר ימים. אלא שעוד באותו היום נכנסה הכלה הטרייה להתקלח והתחשמלה למוות.
בתביעה שהוגשה במאי 2019 טענו אביה והאלמן שניתוק הפחת שסיפק הגנה מפני התחשמלות בבניין שלא הייתה בו הארקה, היווה את הסיבה הבלעדית למות המנוחה. לטענתם, עם ניתוק הפחת סגרה אחיזת המנוחה בברז המקלחת מעגל התחשמלות והדבר הוביל למותה. הם דרשו להטיל את האחריות למוות על שלל גורמים, בהם בעלי הדירה והחשמלאי שביצע עבודות חשמל ללא רישיון.
בעלי הדירה טען להגנתו שלא ידע שקיימת בעיית הארקה בדירה. לדבריו הוא סמך על מקצועיותו של החשמלאי ולא ידע שמדובר במתחזה. החשמלאי, שבינתיים הורשע בגרימת מוות ברשלנות ונגזרו עליו עבודות שירות, בחר שלא להציג גרסה מטעמו.
עו"ד רן שקדעו"ד רן שקד
במהלך המשפט הסכימו הצדדים במסגרת גישור שהפיצוי ליורשים יועמד על 1.53 מיליון שקל, כאשר שאלת חלוקת האחריות תידון בהמשך. השופטת איזנברג קבעה שעיקר האחריות לאסון מוטלת על החשמלאי. היא אימצה את מסקנות פסק הדין הפלילי, שלפיהן המנוחה מתה כתוצאה מעבודות החשמל הרשלניות שביצע מבלי שהיו ברשותו רישיון או הכשרה מתאימה.
בהיעדר עדות של החשמלאי, היא קיבלה את גרסת התובעים שלפיה הוא אמר להם ש"אין בעיה לגור בדירה" בלי מפסק הפחת, ושניתוק הפחת איננו מסוכן. כלומר, לא רק שהחשמלאי לא התריע על הסכנה, הוא אף יצר מצג שגוי ורשלני ביותר.
נקבע שגם בעלי הדירה אחראי לאסון, אם כי בשיעור מופחת. בפסק הדין צוין שמדובר במהנדס בעל שני תארים מהטכניון, וממילא לא סביר שיתעלם מהסכנה הבטיחותית הכרוכה בניתוק הפחת בדירתו. הוא אישר בעדותו שהחשמלאי היה מעין "כולבויניק" שהוא הזמין למגוון עבודות בדירתו, כגון עבודות צבע.
לדברי השופטת היה על בעל הדירה "לטפל בבעיה באופן כולל, תוך הזמנת חשמלאי מוסמך לבדיקת כל מערכת החשמל, ולא להסתפק בהזמנת כולבויניק, אשר לא בירר כלל את הכשרתו המקצועית". בסופו של דבר היא קבעה שהחשמלאי יישא ב-75% מסכום הפיצוי, ובעל הדירה והביטוח יישאו ביתרה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד רן שקד עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין