פינוי התחנה המרכזית בתל אביב עדיין לא נסגר באופן סופי - אך גורמים המעורבים במשא ומתן מתארים בשיחות עם ynet "רוח חיובית" לסגירתה כבר בתחילת השבוע הבא. לפי המתווה שמגובש בין משרד התחבורה, עיריית תל אביב וחברת נצב"א שמנהלת את התחנה, ובמעורבות רשות מקרקעי ישראל והמועצה הלאומית לכלכלה, עד לתחילת 2023 יוכשרו - בכפוף לשינוי זכויות הקרקע מצד רשות מקרקעי ישראל - מסופים חלופיים: מתחם הלוחמים בחולון שיוקם במימון עיריית תל אביב, ומתחם פנורמה בדרום העיר שאליו תופנה תנועת האוטובוסים. את עלות הפינוי תישא חברת נצב"א, שמחזיקה את התחנה המרכזית לפי הסכם שנחתם מול המדינה, והיא צפויה להרוויח מפינוי התחנה וקידום פרויקטי נדל"ן במקומה.
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
מוזנחת ומלוכלכת: התחנה המרכזית בתל אביב
(צילום: אסף זגריזק)
מדובר בפתרון זמני שיגיע לסיומו בעוד כעשור, אז יוכשר מרכז תחבורתי בחולון. תחילה, במשרד התחבורה העדיפו לחכות עם פינוי התחנה עד להכשרתו של המרכז התחבורתי, אך במשך השנים התושבים לחצו, עתרו והפגינו - וכתוצאה מכך גם בעירייה עבדו על תכנית, במעורבותה של מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה, להסטת הקווים למסופים חלופיים. התוכנית לא קיבלה אישור סופי תחת שרי התחבורה הקודמים חרף נתוני זיהום האוויר הקשים והתחלואה בסרטן באזור. בעקבות התוכנית כעת, קווי אוטובוס שונים ישנו את מסלולם ויחייבו רביזיה בהפעלת התחבורה הציבורית בעיר.

הסחבת בפינוי התחנה המרכזית - מעקב ynet

על פי המתווה, אם יאושר באופן סופי, רמפות הבטון הענק שעליהן נוסעים האוטובוסים אל מתחם התחנה וחוצצים את המרחב העירוני, יפורקו תוך 4-3 שנים, ורק בעוד כ-15-10 שנים הבניין של נצב"א ישנה את ייעודו ובמידה רבה יושפע מהגבלותיה הרגולטוריות של עיריית תל אביב. התושבים אמנם נושמים לרווחה - אך חוששים שמדובר יהיה במגדל לעשירים שיהיה מנותק מאופיה של השכונה.
יתרה מכך, חשש נוסף נובע מזמן הביניים שבמהלכו יעמוד מבנה התחנה הענק ללא פעילות אוטובוסים במשך שנים ארוכות כ"עצם בגרון", כך שאם נצב"א לא תאפשר שימוש אחר בה כמו שימושים ציבוריים שונים, היא תמשוך אליה עוד פעילות משולי החברה ותמשיך לגרום למרחב העירוני שסביבה לשקוע, ייתכן שבאופן מואץ אף יותר עם הוצאתם של משתמשי התחבורה הציבורית המזדמנים שפוקדים אותה.
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
הפתרון הזמני: שני מסופים חלופיים בדרום העיר ובחולון
(צילום: אסף זגריזק)
בעלי הנכסים בתחנה המרכזית - שבעבור חלקם מדובר בנכס היחיד שהצליחו לרכוש - תלויים במידה רבה ביום שאחרי פינוי האוטובוסים מהתחנה והשימוש שיהיה לה. חלק מהסוחרים בתחנה, שפרנסתם תלויה בה, מבקשים לסגור את התחנה המרכזית לאלתר עוד לפני פינוי האוטובוסים. הסוחרים, שמנהלים מאבקים שונים מול נצב"א על דמי הניהול, פנו באמצעות עו"ד בן ציון ציטרין לשרות התחבורה והגנת הסביבה וכן לראש העיר תל אביב רון חולדאי.
לטענתם, העתקת האוטובוסים לקומות העליונות שאין בהן מסחר, רוקנו את העסקים - אך עדיין גובים מהם ארנונה גבוהה ודמי ניהול דרקוניים. כמו כן, חלק מדלתות הכניסה לתחנה נחסמו כדי לחסוך בעלויות אבטחה, מה שצמצם את מעבר הקונים ליד עסקיהם בנוסף להקמת דוכנים שפגעו בהם כלכלית. עוד טענו הסוחרים כי במהלך השנים ניסתה נצב"א לדרדר בכוונה את התחנה המרכזית כדי שאלו ינטשו אותה והיא תוכל להשתלט על שטחיהם. "בעלי הנכסים משמיעים קול ברור וקוראים לסגור את התחנה לאלתר", כתב עורך הדין. "כל יום שעובר שבו התחנה במצבה הפיזי הנוכחי, שמקורו בחבלה מתמשכת של חברת התחנה המרכזית באמצעות חברת הניהול שלה, פתוחה לציבור הרחב - היא פשע, פשוטו כמשמעו".
מנצב"א נמסר בתגובה: "פינוי התחנה הוא בסמכות משרד התחבורה ועיריית תל אביב ויש לפנות אליהם בנושא. ניהול התחנה מתבצע על פי הסטנדרטים שנקבעו על ידי משרד התחבורה".
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית בתל אביב
התחנה המרכזית בתל אביב
גם הסוחרים דורשים לסגור את התחנה
(צילום: אסף זגריזק)
גדי טונס, ממובילי המאבק לפינוי התחנה המרכזית, וה"תנועה הישראלית", פנו לחולדאי ולשרות התחבורה והגנת הסביבה בשם התושבים ודרשו לאשר את המתווה בהחלטת ממשלה לצד מעקב ציבורי אודות התחייבויותיהן של הרשויות. התושבים גם דורשים לבצע תסקיר חברתי של התחנה וסביבתה: "נוכח המחלוקות המתמשכות בין הרשויות וגופי התכנון המתקיימות מזה זמן רב מעל ראשי התושבים ועל חשבון בריאותם, חשוב להתמקד בקידום פתרונות לטווח קצר ובינוני, לצד תמיכה בתכנון ארוך טווח ובביצוע הליך יעיל בכל השלבים – הכנה לפינוי, הפינוי עצמו, והשיקום והפיתוח שאחריו – המתחשב בראש ובראשונה בתושבי השכונות הסמוכות ובציבור משתמשי התחנה", כתבו.
שולה קשת, חברת מועצת העיר ת"א-יפו שנמנית על מובילי המאבק, הביעה אמנם התרגשות מהמהלך - אך ציינה כי היום שאחרי חשוב לא פחות. "כדי שמתחם התחנה המרכזית עצמו לא יהפוך לנטל נוסף על השכונות המוחלשות ממילא, על הרשויות לקדם תוכנית סדורה שבמרכזה מטלות יזמיות המיועדות לצרכים קהילתיים וחברתיים כמו יצירת מלאי של דיור חברתי, שטחים ירוקים, מבני תרבות ועוד. על כל הגורמים הממונים לנהל תהליך של שיתוף ציבור עם תושבות ותושבי השכונות שבעוטף התחנה בהתייחס לשלל הצרכים, התרבותיים, החינוכיים, הבריאותיים, המינהליים ועוד".
6 צפייה בגלריה
 גדי טונס ושולה קשת
 גדי טונס ושולה קשת
הישג לתושבים. שולה קשת וגדי טונס
(צילום: כרמן אלמקייס עמוס, מטה המאבק בתחנה המרכזית)
קשת קראה "להביא בהקדם לפינוי התחנה בכספי ציבור בלבד מבלי לכרוך זאת בהתחייבויות העירייה כלפי חברה שהזניחה את התחנה שנים ארוכות, ושהיא בעלת אינטרסים עסקיים שיבואו על חשבון האינטרס הציבורי, זאת לצד תהליכי שיתוף ציבור באשר ליום שאחרי הפינוי".

זיהום אוויר, ליקויי בטיחות ונתוני תחלואה חריגים

התחנה המרכזית בתל אביב, נזכיר, פועלת ללא רישיון עסק מאז 2014. כתב האישום שהגישה העירייה נגד ההנהלה אמור היה לסיים סאגה של שנים ארוכות בגין אי-מילוי דרישות גופי החירום בבניין, ובעיקר דרישות כיבוי אש להתקנת מערכות נגד שריפות. ואולם, בקשות חוזרות ונשנות לארכות גרמו לכך שפסק דין שניתן לסגירת התחנה עדיין לא מומש והסחבת נמשכת.
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
זיהום האוויר ותחלואת סרטן הריאות באזור גבוהים מבשאר חלקי העיר
(צילום: אסף זגריזק)
בספטמבר בשנה שעברה פורסמו ב-ynet נתוני התחלואה בסרטן בשכונות סביב התחנה המרכזית. משרד הבריאות חשף אז כי נכון ל-2016, תחלואת הנשים בדרום תל אביב הייתה גבוהה פי שניים מהתחלואה בקרב כלל נשות העיר. לפי ניתוח סטטיסטי של הנתונים, על כל 100 אלף נשים שגרות בשכונות הצמודות לתחנה המרכזית יש כ-46 נשים שחלו בסרטן ריאות, כשבשאר העיר יש כ-23 חולות על 100 אלף נשים.
גם נתוני זיהום האוויר גבוהים וחריגים בסביבה. בשנה שעברה נמדדה בתחנת הניטור ברחוב לוינסקי, הסמוכה לתחנה המרכזית, חריגה שנתית של חנקן דו-חמצני בערך של 51.5, בעוד התקן לאוויר נקי הוא 40. כמו כן נמדדו 27 חריגות של חלקיקים נשימתיים, לעומת התקן שמתיר 18 חריגות בשנה.
נוסף לבעיות אלה, השכונות הסמוכות לתחנה מתקשות להתרומם לנוכח המפגע הסביבתי והעירוני הכבד. אל התחנה נכנסים מדי יום עשרות אלפי נוסעי התחבורה הציבורית, שרבים מהם מעידים על מצוקה בביטחון האישי. נוסעות רבות מעדיפות להאריך את דרכן ולא להיכנס לתחנה. ההתמצאות במתחם בלתי נסבלת, דרגנועים מושבתים ותאי השירותים סובלים מהזנחה.

תגובות

בנצב"א לא מסרו תגובה לדברי התושבים והסוחרים.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "עיריית תל אביב-יפו רואה בצמצום המטרדיות שכרוכה בפעילות התחנה המרכזית מטרה חשובה. אנו פועלים מזה שנים רבות מול משרד התחבורה, אשר הנושא בסמכותו וכן מול משרדי ממשלה נוספים ומול הבעלים הפרטיים של התמח"ת לקידום העתקת התחנה; שיפור בתקני היורו של האוטובוסים; הסטת קווים; המשך רכש של אוטובוסים חשמליים ועוד. כחלק ממאמצי העיריה בנושא מקודמות מול משרד התחבורה הסכמות לטובת הקמת מסופים חלופיים שיאפשרו את העתקת מרבית פעילות התחנה. לצערנו טרם הושג הסכם סופי שיאפשר את הסרת המפגע שמהווה התחנה בלב שכונת נווה שאנן ואת פיתוח המתחם לטובת תושבי השכונה והעיר כולה.
6 צפייה בגלריה
התחנה המרכזית החדשה בת"א - מבט מבפנים
התחנה המרכזית החדשה בת"א - מבט מבפנים
התחנה המרכזית החדשה בת"א
(צילום: טל שחר)
"באשר למכתב נציין כי מרבית הטענות המועלות במכתב נוגעות למערכת היחסים החוזית בין גורמים פרטיים, הלוא הם בעלי העסקים מחד ובעלי התמח"ת מאידך, ואינן נוגעות לעירייה. מעבר לכך יצוין כי העירייה פועלת, לרבות במסגרת הליכים משפטיים, להבטיח כי פעילות התמח"ת תיעשה בהתאם לדיני רישוי עסקים".
מעיריית חולון נמסר: "עיריית תל אביב מעוניינת לדלל את פעילות התחנה המרכזית במיקומה הנוכחי ומעבירה חלק מהקווים למיקומים אחרים זמניים בתוך השטח המוניציפלי של תל-אביב, דוגמת חניוני אוטובוסים ומסופי תחבורה ציבורית. גם המיקום הקבוע עליו מדובר ב'צומת חולון' אינו מצוי בשטח השיפוט של חולון, אלא של תל אביב, ועל-פי החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, כל פעילות תכנונית בנושא זה תהיה אך ורק בתיאום בין שתי הרשויות, למרות שהוא מצוי בשטחה של תל אביב, כאמור.
"עם זאת, חשוב להדגיש כי התנגדותם הנחרצת מזה שנים של ראש עיריית חולון, מוטי ששון, ושל הצוות המקצועי בעירייה להעברת התחנה המרכזית מתל אביב לשטחה של חולון בעינה עומדת. צר לנו כי גורמים אינטרסנטיים מפיצים דברים לא נכונים ומטעים את הציבור, במקום לפנות לצוות המקצועי ולקבל מידע מדויק".
מהשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, נמסר כי "התחנה המרכזית בתל אביב יוצרת זיהום אוויר חמור ומהווה מפגע אורבני ומפגע בריאותי וסביבתי שיש לעצור. על כן, אני תומכת בסגירתה. אני מחזקת כל פעילות של משרד התחבורה ושל עיריית תל אביב בנושא פינוי התחנה המרכזית, והמשרד להגנת הסביבה יעמוד לרשותם לכל דבר שיידרש".
במשרד התחבורה אמרו כי "משרד התחבורה עושה מאמצים רבים להעתיק בהקדם את פעילות התחנה המרכזית בתל אביב למתקני תשתית תחבורתיים אחרים במטרופולין תל אביב. עם זאת, יצוין כי לא ניתן להפסיק את הפעילות התחבורתית במתחם ללא מציאת חלופות מתאימות, שכן התחנה המרכזית בתל אביב משרתת מדי יום עשרות אלפי נוסעים וכ- 5,500 אוטובוסים, המספקים שירות לתושבי המטרופולין ולכל חלקי הארץ. המשרד אמון על הפעילות התחבורתית בלבד בתחנה המרכזית בתל אביב ומתחם התחבורה מושכר ומנוהל בהתאם להסכמים שנחתמו בין המדינה לבין בעלי התחנה. למשרד התחבורה אין שום קשר ביחסים שבין השוכרים האחרים לבין בעלי המתחם וחברת הניהול. יצוין כי בשנה האחרונה הוצאו ממתחם התחנה עשרות קווי אוטובוסים ובימים אלה משרדנו פועל לפינוי הקומה הרביעית של התחנה, דבר שיפחית כ-15% מנפח הנסיעות שבתחנה".