1 צפייה בגלריה
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
איש עסקים עורך דין חליפה עניבה עו"ד
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה הטיל לאחרונה קנס של 40 אלף שקלים על עו"ד ששימש בעבר כתובע של ועדה מקומית לתכנון ובנייה, וכעת הורשע בבניית בית ללא היתר. השופט שלמה בנג'ו קבע שמדובר במעשים בדרגת חומרה גבוהה נוכח העובדה שמדובר במי שעסק בהעמדה לדין של עברייני בנייה.
הנאשם בנה בית בן 2.5 קומות בשטח של כ-400 מ"ר שיועד לתוואי דרך, אף שהוועדה המקומית דחתה את בקשתו להיתר בנייה. ב-2019 הוגש נגדו כתב אישום ובהמשך הוא הורשע בביצוע עבירות של בנייה ללא היתר, סטייה מתוכנית ושימוש אסור במקרקעין, ונשלח לשירות המבחן לצורך קבלת המלצה לעונש.
השירות המליץ על ביטול ההרשעה וענישה שיקומית שכוללת 200 שעות שירות למען הציבור (של"צ) וצו מבחן לשנה שבמהלכה יופנה לטיפול רגשי עקב טראומה שחווה כשהיה בן 18, כשאמו נהרגה בתאונת דרכים כשהוא נהג ברכב.
אבל המדינה דרשה להשאיר את ההרשעה ולהטיל על הנאשם קנס משמעותי של כ-120 אלף שקל. היא ציינה כי מדובר בתיק חמור כיוון שמדובר במי ששימש כתובע מוסמך מטעם המדינה בעבירות תכנון ובנייה.
הסנגור ביקש מנגד לקבל את המלצת שירות המבחן, והדגיש שהנאשם זקוק לסיוע מהמערכת עקב הטראומה שחווה. לדבריו הנאשם הסדיר את הבנייה ובתקופת ביצוע העבירות לא שימש כתובע. הוא הוסיף שהנאשם עבד כסניגור ציבורי והרשעה עלולה לפגוע בתפקידו.
השופט שלמה בנג'ו קבע כי זהו לא מקרה שמצדיק ביטול הרשעה לנוכח האשם המוסרי הגבוה אצל מי שביצע עבירות תכנון ובנייה בהיותו עורך דין ששימש בעבר כתובע בתחום. הוא לא שוכנע שהרשעה תגרום לפגיעה תעסוקתית משמעותית: גם אם הנאשם לא יוכל להמשיך בתפקידו, מה שלא הוכח חד-משמעית, הוא עדיין יוכל להמשיך לעבוד במקומות אחרים.
בהכרעת הדין צוין שהקשיים האישיים של הנאשם לא קשורים לעבירות שביצע ולפיכך "אין זה המקום, במסגרת גזר דין על עבירות של תכנון ובנייה, לשלוח את הנאשם להשתלב בטיפול". עוד נקבע שהנאשם לקח אחריות חלקית בלבד, תוך שהמשיך להאשים את מוסדות התכנון בטעות, ואילו לקיחת אחריות מלאה הוא אחד התנאים לביטול הרשעה.
באשר לעונש פסק השופט כי לרעתו של הנאשם עומד התכנון המוקדם של העבירות והנזק המשמעותי שגרם לשלטון החוק כשבנה בית "עתיר ממדים" ללא היתר, לעיני כל. העובדה שעשה זאת עורך דין שהיה אמון על העמדת עברייני תכנון ובנייה לדין מהווה "פגיעה אנושה באמון הציבור במערכות המשפט ואכיפת החוק", נכתב.
עם זאת, השופט כן התחשב בכך הנאשם קיבל היתר בסופו של דבר, וכן במצבו הכלכלי והאישי הקשה (שהפרטים לגביו נותרו חסויים) ובכך שהוא נעדר עבר פלילי. לפיכך, הוטל על הנאשם קנס 40 אלף שקל וחתימה על התחייבות של 80 אלף שקל להימנע מביצוע עבירות בנייה במשך שלוש שנים.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות עורכי הדין המייצגים לא צוינו בגזר הדין • עו"ד שלדון שורר עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין