ברקע התחלת הירידה בשיעור האבטלה אחרי סופו של מוד"ל החל"ת של הממשלה הקודמת, במשרד האוצר שוקלים בכובד ראש לעשות שימוש במנגנון "המודל הגרמני" במקרה של סגר, ולמנוע את שליחתם של מאות אלפי ישראלים לחל"ת. הממשלה היא שתממן חלק משכרם אם יושארו במקומות עבודתם גם אם במשרה חלקית באופן זמני. ל-ynet נודע כי הבוקר (שלישי) המגעים בין אנשי משרדי האוצר והכלכלה למעסיקים בנושא זה עלו שלב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
הבוקר פנו ארגוני מעסיקים, בראשות נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, לראשי המשרדים הכלכליים בתביעה, כי "אחרי שמודל החל"ת נכשל ונהפך למחדל החל"ת, על הממשלה להתחיל משא ומתן ליישום מודל חדש - 'מודל תעסוקה חלקית', אשר במסגרתו - במידה וייושמו הגבלות על המשק או שהמדינה תיכנס לסגר רביעי - עובדים לא ייצאו לחל"ת אלא ימשיכו לקבל משכורת דרך המעסיק במימון המדינה". המודל נחשף על ידי יו"ר נשיאות המעסיקים רון תומר בשבוע שעבר באולפן ynet.

על פי ההצעה, ברגע שעסק יחזור לפעילות מלאה, גם העובד יצטרך לחזור לעבוד על מנת להמשיך לקבל משכורת. יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים שמוביל את המשא ומתן מול הממשלה, כתב לראש הממשלה, שר האוצר ושרת הכלכלה והתעשייה כי "החל"ת ניתק באופן מעשי את יחסי העבודה והוביל לצמצום משמעותי במשק בשל סירוב של עובדים לשוב למעגל התעסוקה ויצר למעשה אבטלה כרונית. לכן עלינו לגבש מנגנון חלופי, אשר יתמרץ את הצדדים - המעסיקים והעובדים - לשמר את יחסי העבודה, וכך גם נתמוך בשוק העבודה וגם נחסוך בהוצאות ממשלה על תשלומי אבטלה או חל"ת".
מודל המעסיקים לתעסוקה חלקית במגזר הפרטי עובד בשני מישורים מרכזיים:
  • עבודה חלקית: עובד יוכל לרדת לחצי משרה, כאשר 50% מהשכר הוא יקבל מהמעסיק, ו-70% מה-50% הנותרים של השכר - המדינה תממן. כך תהיה פגיעה נמוכה בלבד בשכר המקורי של העובד, והעובד ימשיך להיות במעגל התעסוקה למרות צימצום של 50% בהיקף העבודה שלו בפועל.
  • הפסקת העבודה: במידה ועסק הושבת לחלוטין בגלל סגר הרביעי או מגבלות, העובד לא יפוטר או ייצא לחל״ת אלא ימשיך לקבל 70% מהשכר המקורי שלו דרך המעסיק, כשהמדינה תממן את התשלום. כך העובד למעשה לא יוצא בשום שלב ממעגל התעסוקה. ברגע שהעסק יוכל לחזור לעבוד, העובד גם הוא יחזור לעבוד, וכך יימנע מחדל החל״ת של הסגרים הקודמים.
גורם במשרד האוצר הסביר כי גם באוצר מתנגדים בתוקף לחזור לשיטת תשלום דמי אבטלה למאות אלפי שוהים בחל"ת ואף השר אביגדור ליברמן שולל מכל וכל חזרה לשיטה שהונהגה מראשית משבר הקורונה עד סוף חודש יוני השנה. "שיטת דמי החל"ת - לא תחזור עוד", הבהירו במשרד האוצר.