ברקע הצהרת יו"ר הסתדרות ארנון בר דוד השבוע באולפן ynet, כי אם יוטל סגר ולא יוחזר מודל החל"ת "נצא לרחובות", ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים אמר היום (חמישי) באולפן ynet: "סגר לא צריך להיות על השולחן, הוא לא נדרש. ייתכן שיצטרכו להיות מגבלות על המשק אבל עוד סגר יביא אותנו לעוני".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תומר הציג את מודל החל"ת שמקדמים התעשיינים ונועד לשמור את הכוח אצל המעסיקים, שזכה להתנגדות כבר באולפן מצד גיל בר טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף: "אין שום הסדר לעובד, לא בחקיקה, לא בהסכמים ולא עם התאחדות התעשיינים. הוא יישב בבית וגם לא יהיה לו מה לאכול".
2 צפייה בגלריה
גיל בר טל, תומר רון
גיל בר טל, תומר רון
גיל בר טל, תומר רון
(צילום: אבי חי)
בעוד שבסגרים קודמים שולמו דמי חל"ת לעובדים שנמנע מהם לעבוד בשל מגבלות הקורונה, כעת לא ידוע מה יעלה בגורלם במידה שיהיה סגר רביעי, מאחר שבסוף יוני הסתיים מודל החל"ת. תומר מבהיר כי אין כל כוונה לשוב למודל החל"ת: "הייתי במסדרונות האוצר כשבנינו את מודל החל"ת בתוך 24 שעות. אז, לא הייתה ברירה. היום אנחנו לא במודל החל"ת אלא במחלת החל"ת".
לדבריו, "יש עשרות אלפי מקומות עבודה פתוחים, בתעשייה לבד חסרים 15 אלף עובדים, והשכר אצלנו גבוה מהממוצע. הנקודה היא אחרת, אנשים נשארים כרגע עם הילדים בבית בגלל אוגוסט, שאחריו יש גם את החגים, ובגלל כל הדיבורים על החל"ת אנשים לא ממהרים לחזור".
אז אם לא החל"ת, מה כן? "כל עובד שלא יעבוד בשל מגבלות הקורונה - כמובן שיקבל תשלום", מסביר תומר. "אף אחד לא זורק את העובדים, אבל במודל שלנו הדרך היא אחרת - לשלם את השכר על שעות העבודה שלא ניתן לעבוד דרך המעסיק. אם אני, המעסיק שלך, לא צריך אותך עכשיו בגלל המגבלות, אני אומר לך: "שב בבית, אני אשלם לך והמדינה תשלם לי", אבל ביום שאצטרך אותך חזרה - תהיה חייב לחזור. לא יהיה מצב שתגיד שאתה בחל"ת ולא בא לך".
תומר התייחס למודל החלופי לחל"ת, שמקדמים בהתאחדות התעשיינים, לפיו עובד יוכל לרדת לחצי משרה, כאשר 50% מהשכר יהיה דרך המעסיק ו-70% מתוך מחצית השכר שנותרה יהיה במימון המדינה. כך, תהיה פגיעה נמוכה בשכר המקורי של העובד, והוא ימשיך להיות במעגל התעסוקה, למרות צמצום של 50% בהיקף העבודה שלו בפועל.
לפי המודל הזה, במידה שעסק מושבת לחלוטין בשל הסגר הרביעי או מגבלות שהוטלו, העובד לא יפוטר או ייצא לחל״ת אלא ימשיך לקבל 70% מהשכר המקורי דרך המעסיק, כאשר המדינה תממן את התשלום. כך, העובד למעשה לא יוצא בשום שלב ממעגל התעסוקה, וברגע שהעסק ישוב לפעול - העובד יחזור לעבוד.
בר טל נשמע פחות נלהב מהמתווה המוצע: "היום אנחנו במצב שעובד לא יכול לחיות, אין לו קיום בכבוד. אם מחר מופעל סגר בישראל, אין לו משכורת ואין לו מה לאכול. במגזר הציבורי יש הסדר, במגזר הפרטי לא. אנחנו צריכים לשבת סביב שולחן עגול ולהגיע להסכמות על המתווה הנכון".
תומר השיב: "הסיבה שאני לא יושב עם ההסתדרות למו"מ, למרות הידידות האישית גם עם ארנון וגם עם גיל ואחרים, היא פשוט שלצערי הם מנותקים. אמירות כמו 'נצא לרחובות לשביתה' בכלל לא צריכות להיות השולחן. אמירות של 'נקצר שבוע עבודה' כשאנחנו בפריון נמוך במשק וצריכים לצמוח חזרה, הן לא נכונות. לכן כשההסתדרות תבין שהיא צריך להגן על העובדים באמת ולא לבוא ורק לדבר כל דבר בניסיון לחלוב כסף ולהרוג את המשק איתו, אנחנו תמיד נשב איתם כמו שידענו".
בר טל טען: "אנשים לא חוזרים לעבודה כי הם חייבים שלוש משרות כדי לחיות בכבוד", אמר. "אתה יכול לחיות עם 5,300 שקל?"
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בביג אשדוד
חנויות סגורות בביג אשדוד
חנות סגורה בתקופת משבר הקורונה
(צילום: רועי עידן)
"לא", השיב תומר. "אבל השכר הממוצע בתעשייה הוא מעל לעשרת אלפים שקל ועדיין אנשים לא באים לעבוד. גם בהייטק יש מחסור של 15 אלף עובדים, בנוסף, כיום יש מעל לעשרת אלפים עובדים ותיקים שעברו את גיל הפרישה ו'משחדים' אותם לא לפרוש".
"לא החיינו משהו שלא קיים", אמר תומר על המודל. "יש מכתב מלפני פחות משנה, שאני וארנון בר דוד חתומים עליו לממשלה, בו אנו קוראים לעבור למודל הזה של תשלום דרך המעסיקים. בסוף, כולנו מבינים שיש לנו ילד משותף. הילד זה המשק - המעסיקים והעובדים. כולנו נמצאים באותו סל, אם יהיה רע - יהיה רע לכולם, ואם יהיה טוב - הוא יחלחל לכולם. שום עובד לא יישלח הביתה בלי הבטחת תשלום אם הקורונה מונעת ממנו לעבוד".