לא פחות מ-52% מהחברות בענפי שירותי ההייטק דיווחו במחצית הראשונה של 2023 על צמצום בכוח האדם בהשוואה למחצית הראשונה של 2022. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שני).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
(צילום: Shutterstock)
מנהלי החברות נשאלו גם על הגורם העיקרי לפגיעה הכלכלית בחברתם בחצי השנה האחרונה. לפי הלמ"ס, הגורם המשמעותי ביותר לפגיעה היה ירידה בביקושים למוצר של חברתם (בכ-36% מהחברות הגדירו אותו כך) ואחריו הגורם קשיים בגיוס הון סיכון (בכ-20% מהחברות). נתונים אלה תואמים למספר דוחות שפורסמו בעת האחרונה על ידי רשות החדשנות וגופים נוספים.
לפי הדוח של מכון המחקר והמדיניות SNPI, הרבעון האחרון היה השישי ברציפות שבו נרשמה ירידה בסך ההשקעות, שעמדו על כ-1.7 מיליארד דולר בלבד - הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת 2018. למעשה, מאז השיא שנרשם ברבעון האחרון של 2021, עם השקעות שהגיעו ל-9.2 מיליארד דולר, נרשמת אותה מגמת ירידה שהחלה בגלל ההאטה בכל העולם ב-2022, והמשיכה בגלל אי היציבות בישראל בשל חקיקת המהפכה המשפטית.
בלמ"ס מציינים כי בהשוואה לענפי שירותים אחרים, ענפי שירותי ההייטק מושפעים יותר מהמצב הגלובלי ,מעליית הריבית ומחוסר הוודאות. גם בחברות מענפי השירותים שאינם הייטק, חלה עלייה באחוז החברות שדיווחו על צמצום. אולם אומדן זה נשאר נמוך משמעותית ביחס לענפי שירותי ההייטק, ועמד על כ-21% מהחברות במחצית הראשונה של 2023.
מהנתונים עולה כי חברות גדולות מדווחות על פחות צמצומים בהשוואה לחברות קטנות ובינוניות. עם זאת, גם בחברות אלה חלה עלייה מגמתית לאורך התקופה.
רק בכ-33% מהחברות דיווחו שלא חלה כל פגיעה כלכלית אצלן בחצי השנה האחרונה, ולפי הנתונים, הפגיעה הכלכלית התרכזה יותר בעסקים הקטנים והבינוניים.
על פי דיווחי המנהלים של חברות בענפי שירותי הייטק בחצי השנה האחרונה חלה ירידה בהיקף המועסקים העוזבים את החברה מרצון. בענפי השירותים ללא הייטק לא חלה ירידה כזו, ובלמ"ס מציינים כי שוני זה מחזק את ההבדל בסביבה הכלכלית בין שני הענפים.