עוד נתונים מטרידים מתפרסמים היום (א') בנוגע למצב ההייטק הישראלי: אחרי דוח מצב ההייטק לרבעון הראשון של 2023 שהוציאה רשות החדשנות בשבוע שעבר, היום מכון המחקר והמדיניות SNPI מפרסם סקירה של כל החציון הראשון של השנה (ינואר-יוני), ומציין גם הוא את הפגיעה הקשה שחווה הייטק הישראלי, ואת החשש מהשלכות הכוונה לחדש את החקיקה בשבועות האחרונים, שיתבטאו ככל הנראה בנתונים של החודשים הבאים.
לפי הדוח, הרבעון שהסתיים בסוף השבוע היה השישי ברציפות שבו נרשמה ירידה בסך ההשקעות, שעמדו על כ-1.7 מיליארד דולר בלבד - הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת 2018. למעשה, מאז השיא שנרשם ברבעון האחרון של 2021, עם השקעות שהגיעו ל-9.2 מיליארד דולר, נרשמת אותה מגמת ירידה שהחלה בגלל ההאטה בכל העולם ב-2022, והמשיכה בגלל אי היציבות בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
בארה"ב ובאירופה, למשל, גם חוו את הירידה החדה בהשקעות לאורך 2022, אולם ברבעון השני של 2023 הן החלו להתאושש ולהציג עליות, בשונה מישראל - ההשקעות באירופה עלו ב-34% ברבעון השני של השנה, ואלו בארה"ב עלו ב-15%. בדוח מצויין כי גם בלונדון ובעמק הסיליקון ספציפית נרשמו עליות בהשקעות.
בנוסף, נציין כי ניתן לראות את הפערים גם בבורסות: בעוד שוול סטריט סגר את המחצית הראשונה של 2023 עם עליות משמעותיות ביותר, כאשר נאסד"ק רשם את המחצית הראשונה הטובה ביותר שלו מאז 1983 עם עלייה של מעל 30%, הבורסה בתל אביב סגרה את המחצית בירידות – ת"א 25 ות"א 125 ירדו בכ-2.5% במחצית.
עוד מציינים בדוח את המרוץ העולמי בתחום הבינה מלאכותית, שככל הנראה היוותה חלק משמעותי בהתאוששות בהשקעות בארה"ב ובאירופה. הערכה היא כי כ-1,400 חברות הייטק בישראל משתמשות בטכנולוגיות AI, כאשר סך ההשקעות בשנתיים האחרונות בחברות אלה עמד על כמחצית מסך ההשקעות הון-הסיכון בהייטק הישראלי, לפי ההערכות. כותבי הדוח ממליצים למקבלי ההחלטות לקבוע תוכנית אסטרטגית ברורה ושאפתנית כדי לשמר את ההובלה הטכנולוגית של ישראל, ולהיזהר מרגולציה וחקיקה לא מתאימות שעלולות לעכב את ישראל במרוץ להובלה בתחום, ולמנוע ממנה להפוך ל-AI ניישן.

קיפאון בשכר הריאלי בהייטק

בנוגע לשכר העובדים בהייטק, שלאחרונה פורסם כי עלה ב-5.8% בשנה (ממרץ 2022 עד מרץ 2023) ל-31,685 שקל בממוצע, בדוח מציינים כי על אף העלייה שנרשמה בשכר הנומינלי, אם מסתכלים על השכר הריאלי, שמתחשב באינפלציה – התמונה אחרת לגמרי.
לפי הדוח, השנה האחרונה דווקא כן הייתה חריגה מבחינת השכר הריאלי בהייטק, משום שלאחר עשור של עלייה בשכר הריאלי בקצב יציב של כ-3.7% בשנה בממוצע, בשנה האחרונה השילוב של האינפלציה הגבוהה והירידה בעדכוני השכר הובילה למעשה לקיפאון בשכר הריאלי בהייטק הישראלי – קיפאון מוחלט מאוקטובר 2022 עד מרץ 2023.
ההמלצה המרכזית של כותבי הדוח היא להחזיר את היציבות למשק הישראלי בכלל ולתעשיית ההייטק בפרט על ידי הגעה להסכמות רחבות סביב שינויי החקיקה. בדוח מזהירים כי ההתפתחויות השליליות בהקשר הזה בשבועות האחרונים יביאו בסבירות גבוהה להמשך המגמה השלילית בהייטק ואף להחרפתה.
עוד מציינים כותבי הדוח כי הנתק המתעצם בין תעשיית ההייטק לבין הממשלה מגיע בתזמון גרוע במיוחד. "לאור השינויים העולמיים המשמעותיים מאז תחילת העשור הנוכחי - אינפלציה עיקשת וסביבת ריבית גבוהה, שינויים גיאופוליטיים עם החזרה של מתח בין המזרח והמערב, ובעיקר עליית טכנולוגיה חדשה שהשפעתה יכולה להיות חסרת תקדים - חשיבות השותפות בין הממשלה לתעשייה מתעצמת. שותפות זו צריכה לבוא לידי ביטוי בעיקר בהכנת התעשייה והמשק לכלכלה המבוססת באופן הולך וגובר על בינה מלאכותית", נכתב בדוח.