בית המשפט המחוזי מרכז אישר ביום שישי לנהל תביעה ייצוגית נגד חמש קרנות הפנסיה החדשות והמקיפות: מנורה מבטחים פנסיה וגמל, מגדל מקפת קרנות פנסיה וקופות גמל, כלל פנסיה וגמל, הראל ניהול קרנות פנסיה והפניקס פנסיה וגמל. זאת, לאחר שנטען נגדן כי הן גבו דמי ניהול מקסימליים מפנסיונרים מבלי ליידע אותם על כך מראש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בית משפט פסק כי מדובר במידע מהותי לפנסיונר שהייתה חובה לגלותו: "המסקנה המתבקשת היא שדמי ניהול הם חלק מהותי בעסקה בין הקרנות לבין העמיתים, לרבות מי שעתידים להתחיל לקבל קצבת זקנה. משום כך על הקרנות להודיע לעמיתים מראש, לפני היציאה לפנסיה, על שיעור דמי הניהול שייגבו בתקופת הפנסיה. בעיקר כך לנוכח העובדה שאותו גמלאי יישאר באותה קרן לכל אורך שנות קבלת הקצבה".
1 צפייה בגלריה
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית. המחשה
(צילום: Shutterstock)
הבקשה לתביעה הייצוגית הוגשה בשנת 2014 על ידי איגוד העמותות לזקן בישראל ועמותה למען הקשיש קריית מלאכי, הפועלות לרווחת אוכלוסיית הקשישים בישראל, באמצעות עורכי הדין איתן חיימוביץ ממשרד איתן חיימוביץ ושות' עורכי דין, ועורך דין שלומי מושקוביץ ממשרד מושקוביץ-סטיס. התביעה הוגשה בשם פנסיונרים המקבלים פנסיית זיקנה מחמש קרנות הפנסיה הגדולות בישראל.
בתביעה הייצוגית נטען כי עמית בקרן הפנסיה משלם מדי חודש, בממוצע, דמי ניהול בשיעור של 0.3% מההפקדות השוטפות לקרן הפנסיה, במהלך חברותו בקרן הפנסיה, אולם כאשר אותו עמית הופך לפנסיונר הקרנות הנתבעות מעלות את שיעור דמי הניהול שנגבים מאותו עמית לשיעור מקסימלי של 0.5%.
בתביעה הייצוגית נטען כי הנתבעות אינן מגלות לעמית, לא בעת שניהל מו"מ לקראת ההצטרפות לקרן, לא בתקנון הקרן ולא במהלך חברותו בקרן ולא בכל מועד אחר - כי דמי הניהול שיגבו ממנו בעת שיהפוך למקבל קצבה, יאמירו ויוגדלו לשיעור המקסימלי - 0.5%, והן אף לא מגלות לו בשום שלב מהו שיעור דמי הניהול שיגבו ממנו כאשר יהפוך לפנסיונר.
עוד נטען בתביעה כי קרנות הפנסיה מנצלות את העובדה שהפנסיונרים לא יכולים לנייד את כספי הפנסיה בעת הפיכתם לפנסיונרים, ובדיוק במועד זה מעלות את דמי הניהול למקסימום האפשרי, מ-0.3% ל-0.5% - כשהלקוחות הם לקוחות שבויים, ואין להם מה לעשות נגד העלאה זו, ובכלל כך לנייד את כספי הפנסיה לקרן אחרת.
עו"ד איתן חיימוביץעו"ד איתן חיימוביץ
עו"ד שלומי מושקוביץ עו"ד שלומי מושקוביץ צילום: יוסי גמזו לטובה





"לא נגרם לגמלאים נזק"

מנגד, טענו קרנות הפנסיה הנתבעות כי חישוב דמי הניהול לפי 0.5% סביר ומעוגן בחקיקת משנה, בתקנוני הקרנות ובהסכמים שבינן לבין העמיתים. בנוסף נטען כי לקרנות הוצאות מיוחדות במתן שירות לפנסיונרים וכי הגמלאי משלם את דמי הניהול מן הנכסים העומדים מול ההתחייבויות למקבלי קצבאות. נטען כי סכומם נקבע מחדש, ללא קשר לשיעור דמי הניהול ששלם אותו גמלאי בהיותו חוסך. משום כך, טוענות הקרנות, מדובר בקביעת דמי ניהול ולא בהעלאתם ואין צורך במתן הודעה.
עוד טענו כי פעלו בתום לב וכי היו אנוסות לגבות את דמי הניהול בשיעור 0.5% מאחר והנוסחה לחישוב מקדם ההמרה נקבעת על ידי המאסדר, וכוללת ריבית היוון, בניכוי דמי ניהול בשיעור 0.5%. עוד הוסיפו הנתבעות כי לא חלה חובה להודיע לעמיתים על עמלת דמי הניהול שתחול לאחר תחילת תשלום הקצבה מאחר ואין הוראה שמחייבת בכך. לבסוף נטען כי לא נגרם למקבלי הקצבאות שום נזק, משום שאותה שיטה נהוגה בכל קרנות הפנסיה, והגמלאים לא יכולים היו לרכוש תנאים אחרים משופרים.

ביהמ"ש: "הקרנות לא מודיעות"

בית המשפט קבע כי "מסקנת הדברים עד כה היא כי גביית דמי ניהול בשיעור של 0.5% עולה בקנה אחד עם לשון התקנות, החוזרים והתקנונים של המשיבות. עם זאת, לכאורה גבו הקרנות מן העמיתים סכומים שעולים על הסכומים שגבו מהם בשלב החיסכון, בלא נימוק משכנע לכך, ובלא הודעה מראש".
השופטת שטמר קבעה כי "חלה חובה על המשיבות (הקרנות, ל.ד) להודיע לעמיתים על אודות דמי הניהול שבדעתן לגבות החל משינוי הסטטוס של העמית - החוסך לגמלאי. בעיקר כך על רקע העובדה שהשינוי יחול לכל אורך שנות תשלום הפנסיה".
השופטת פסקה כי "אל יקל הדבר בעיני הקורא: שיעור דמי הניהול הוא התשלום שמשלם הגמלאי לחברה המנהלת עבור ניהול הכספים ותשלום הקצבה. ככל תשלום, זכותו של הגמלאי לבחון את התנאים בשוק, ותנאי ראשון לכך הוא המידע הבסיסי בדבר הסכום שהקרן תגבה. אילו ידע זאת העמית לפני צאתו לגמלאות, קיימת לפחות אפשרות תאורטית שהיה מחפש קרן אחרת, או משתמש בכוחו להעביר את כל כספי החיסכון שנוצרו בחשבונו לקרן שבה ישלם סכומים מופחתים. אין מחלוקת בין הצדדים כי המשיבות אינן מודיעות לעמיתים לקראת יציאתם לפנסיה, מהו שיעור דמי הניהול שתגבינה מהם בשלב קבלת הפנסיה".
בית המשפט פסק כי הקבוצה המיוצגת היא "כל מי שהוא עמית בקרן פנסיה חדשה מקיפה, הנמנית על אחת מן המשיבות, וזכאי לקבל פנסיית זקנה ו/או יהיה זכאי בעתיד לקבל פנסיית זקנה". השופטת הורתה לקרנות הפנסיה להגיש כתבי הגנה בתוך 45 יום.
יודגש, כי סמוך לפני מתן ההחלטה הנוכחית של בית המשפט פורסמו תקנות שתחילתן ב-1 בפברואר 2022 ולפיהן הופחתו דמי הניהול המירביים ל-0.3% למי שמתחילים לקבל קצבת זיקנה מה-1 בפברואר 2022. השופטת אסתר שטמר קבעה כי אין בתיקון כדי לשנות מן האמור בהחלטתה.
באי כוח התובעים, עוה"ד חיימוביץ ומושקוביץ, מסרו בתגובה: "מדובר באחת התביעות הייצוגיות החשובות והמוצדקות שאושרו בארץ, הנוגעת לגובה הפנסיה של עשרות אלפי פנסיונרים שהם אוכלוסייה מוחלשת שנוצלה בחוסר תום לב על ידי קרנות הפנסיה. אין ספק כי לאישור התביעה תהא השפעה על הקצבאות להן זכאים הפנסיונרים, הן מבחינת דמי הניהול שנגבו החל משנת 2007 ועד היום מהפנסיונרים והן מבחינת דמי הניהול שייגבו מהם בעתיד".