בית המשפט למשפחה בתל אביב הורה לאחרונה על ביטול צוואה שנכתבה 32 שנים לפני מות המצווה המנוח, שבמסגרתה נישל את בנו היחיד והוריש את רכושו לחמשת אחיו. השופטת מירה דהן קבעה שבזמן עריכת הצוואה היה נתק בין האב לבנו, והיא לא שיקפה את רצונו העדכני לפני מותו, ולכן הבן יהפוך ליורש היחיד.
האב כתב את הצוואה ב-1986, ורק שנים לאחר מכן חודש הקשר בינו לבין בנו והפך לאמיץ ויציב. חייו נכרכו בחיי בנו היחיד ונכדיו, והם הפכו למשפחה מאוחדת ותומכת.
ב-2018 הלך האב לעולמו, ובין קלסר מסמכים שלו התגלתה הצוואה הישנה. אחיו, שזכו בירושתו, ביקשו לקיים את הצוואה אבל בנו הגיש התנגדות לבית המשפט, וביקש לקבוע שמדובר ב"צוואה שנשתכחה". כלומר, צוואה שככל הנראה נשכחה מלב אביו, ולא משקפת את רצונו האחרון לאור מציאות החיים שהשתנתה.
1 צפייה בגלריה
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
אילוסטרציה
(Shutterstock)
הבן טען למעשה, שאם אביו היה מודע לקיומה של הצוואה - הוא היה דואג לעדכן ולתקן אותה או לבטל אותה, ואז היה הופך ליורש על-פי דין.
המונח "צוואה שנשתכחה" מתייחס לצוואה שנערכה זמן רב לפני שהמצווה הלך לעולמו, ובתקופה שחלפה נסיבות חייו ומערכות היחסים שלו עם הקרובים ועם היורשים על-פי הצוואה השתנו. השינויים הרבים התבטאו בהתנהלות שלו, באופן שבו נהג לדבר על יורשיו ולהביע את רצונו על חלוקת הרכוש שלו – ומלמדים ששכח מהצוואה וסביר שאם היה זוכר אותה היה מבטל או משנה אותה.
צילום: הראל מנשרי
במקרה המדובר הוצגו בפני בית המשפט עדויות על הקשר החם בין האב לבין בנו ומשפחתו שהתבטא גם בדאגה כלכלית מצידו. האב אף שינה ב-2011 את המוטבים בקרנות הגמל והביטוחים שלו על שם בנו ונכדיו.
השופטת מירה דהן התרשמה שחל שינוי מהותי בחייו של המצווה מאז שחזר לקשר עם בנו, וקיבלה את הטענה שהצוואה שהתגלתה בין מסמכיו היא "צוואה שנשתכחה".
מדובר בפסק דין חשוב שבו בית המשפט בחר באופן אקטיבי לבטל צוואה שנכתבה לפני שנים רבות, בשל תחושת צדק וכדי לקיים את רצונו האחרון של המצווה – כפי שעלה מבחינה כוללת של חייו ויחסו לבנו ולנכדיו. ביטול הצוואה הפך את הבן ליורש על פי-דין בהיעדר צוואה.
בימים אלו הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק בנושא: על פיה בית המשפט יהיה רשאי לבטל צוואה שחלפו 15 שנים ויותר ממועד כתיבתה, אם התרשם שהמציאות השתנתה והצוואה שנשתכחה לא תואמת את רצונו האחרון של המצווה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המתנגד: עו"ד בעז קראוס ועו"ד נועה בינדר שטיינברג • ב"כ האחים (התובעים): עו"ד יהונתן קניר • עו"ד יעל זקס מנשרי עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין