המפקחת הבכירה על רישום מקרקעין בירושלים, אביטל שרייבר, קיבלה לאחרונה תביעה שהגישו דיירי בניין ברחוב אבא חלקיה עיר נגד שכניהם במטרה לאסור עליהם להשתלט על הרכוש המשותף. הנתבעים טענו שמדובר בהפעלת לחץ חסרת תום לב על רקע התנגדותם לבצע תמ"א 38, אבל נדחו על ידי המפקחת.
הצדדים הם בעלי דירות בבניין בן ארבע קומות. בתם וחתנם של הנתבעים גרים בקומת המרתף שאינה רשומה כדירה אלא מהווה מחסנים ורכוש משותף. בתביעה שהוגשה למפקחת סיפרו התובעים ששכניהם לא הסתפקו בהשתלטות בתם וחתנם, אלא ביצעו גם הרחבת בנייה בלתי חוקית ובנוסף השתלטו על החצר המשותפת והציבו בה שולחן פיקניק, מכונת כביסה ומייבש. התובעים ביקשו למנוע את ההשתלטות ולהחזיר את המרתף לייעודו המקורי – מחסנים.
1 צפייה בגלריה
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
אילוסטרציה
(shutterstock)
מנגד טענו הנתבעים ששכניהם מנסים להפעיל עליהם לחץ בלתי הוגן על רקע התנגדותם לשתף פעולה עם ביצוע תמ"א 38 בבניין מבלי שבנייתם תוכשר. הם הוסיפו שהתובעים השתהו באופן ניכר בהגשת התביעה ומדובר בניצול לרעה של ההליך.
תחילה דחתה המפקחת שרייבר את טענת השיהוי שהעלתה ההגנה. היא הסבירה שכבר לפני 43 שנים ניתן פסק דין שאוסר על הנתבעים להשתמש במחסנים כדירת מגורים, כך שהם היו מודעים לבעייתיות שבשימוש בדירה.
היא קבעה ששיקולי צדק בעניין הליכי התמ"א מצדיקים אף הם לדחות את טענת השיהוי. בפסק הדין הובהר שעצם קיומה של הדירה נשוא התביעה – אשר השימוש בה בלתי חוקי באופן מובהק – מהווה הכבדה בלתי מוצדקת על קידום פרויקט חיזוק בבניין, דבר הפוגע קניינית בזכויות התובעים.
המפקחת כתבה שהטענה שלפיה התובעים חסרי תום לב משום שניסו ליצור לחץ שיביא לביצוע פרויקט חיזוק בבית המשותף, היא בבחינת זעקה של קוזק נגזל. היא שבה והדגישה שהנתבעים הם אלה שהכבידו על קידום פרויקט התמ"א בשל כוונתם להמשיך ולהשתמש במרתף בניגוד לחוק ולפסיקה מפורשת, תוך שנתנו הסכמתם רק בכפוף להכשרת עבירות הבנייה.
היא ציטטה מפסיקת בית המשפט המחוזי שקבעה כי "חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה לא נועד להכשיר עבריינות בנייה". בשולי הדברים היא הבהירה שהזכות לפנות אליה בשל השימוש הלא חוקי שעושים הנתבעים בבניין, שמורה לתובעים גם ללא קשר לעניין התמ"א.
בסופו של דבר הורתה המפקחת לנתבעים, בין השאר, לסלק את כל הציוד שהציבו בחצר המשותפת ולפרק את תוספת הבנייה שהוסיפו לדירה. בנוסף היא חייבה אותם לשלם לתובעים הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד זלמנוביץ יוסף • ב"כ הנתבעים: עו"ד נחמד אלון • עו"ד עידו גרינפלד עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין