"קיים צפי לחוסר משמעותי בחומרי גלם לבנייה עד שנת 2040". כך הודיע משרד האנרגיה והתשתיות בעדכון שערך בנושא הביקושים לחומרי גלם בענף הבנייה. מנתוני המשרד עולה כי ב-2040 צפוי ביקוש של 1.59 מיליארד טון חומרי גלם - 170 מיליון טון יותר ממה שנצפה ב-2017. המשרד מתריע כי תוכנית המתאר הארצית לכרייה ולחציבה תמ"א 14 שאושרה ב-2017 אינה מסוגלת לתת מענה לביקושים. המשרד ממליץ לממשלה על קידום תכנון אתרי חציבה וכרייה לרבות אתרי פריקה באמצעות שינוע מסילתי באזורי ביקוש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על רקע זה התקיים היום (ב') בוועדת הכספים בכנסת דיון דחוף בנושא המחסור הצפוי בחומרי גלם לבנייה, אשר על פי הוועדה, "ישפיע על המחירים ועל קצב הבנייה בישראל".
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)

במהלך הדיון נמתחה ביקורת על רשות מקרקעי ישראל האמונה על המכרזים בתחום, והוועדה קראה לבחון האם להוציא מידיה את התחום. עוד קראה הוועדה כי עד שיבשילו התהליכים להקמת מחצבות חדשות, תאריך המדינה את הזיכיונות של המחצבות הקיימות, צעד שזכה לתמיכה מצד משרדי הממשלה.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, דרש מרמ"י והמשרדים הרלוונטיים: "הביאו בתוך חודש תוכנית לוועדת הכספים שתאמר לנו איך מוזילים את המחירים, כמה מחצבות יהיו, בטווח הקצר והארוך, נתונים מדויקים בכתב. שמענו אותן הבטחות לפני 5 שנים ואנחנו בפני שוקת שבורה".
ח"כ ינון אזולאי הציג בפתח הדיון כי "ב-2018, כשנכנסתי לכנסת, קיימנו דיון בנושא, ואמרו לנו ברמ"י שיוצאים למכרזים ויש פתרונות, כלום לא התקדם, ב-2025 נשאר עם 10 מחצבות, כאשר כיום יש כ-25 מחצבות וגם זה לא מספיק. כל הזמן תשמעו את רמ"י שהם בתהליכים".
במהלך הדיון קראו חברי הוועדה לרשות מקרקעי ישראל להאריך את שנות הזיכיון של המחצבות הקיימות, כאשר עלה כי המחסור בחומרים ילך ויגדל, מה שיביא לעלייה נוספת במחירים שכבר עלו משמעותית בשנים האחרונות ויש להם השפעה ישירה על שוק הדיור. במשרדי השיכון, האנרגיה והכלכלה ציינו כי הם בעד הארכת זיכיונות קיימים בתאום עם הרגולטורים.
ישי לוי, ראש תחום מחצבות ברמ"י, הציג כי המנהל קידם שיווקיים שונים בשנים האחרונות בתחום שנמצאים בהליכים שונים, אך הודה כי ישנן רק 22 מחצבות פעילות כרגע. לעניין הארכה ציין כי יש לבחון את הדברים, ולקחת בחשבון גם את המצב בשטח בכל מחצבה.
ח"כ גפני אמר: "מה עושה מדינה נורמלית כשיש קושי עם מכרזים חדשים? מאריכה בינתיים את הקיימים במקום 20 שנה, ל-49 שנה".

זינוק במחיר החצץ שהוביל להתייקרות הדירות

נציג איגוד תעשיות הבנייה הציג כי המחצבות נוגעות לכל ענף הבנייה והתשתיות, וציין כי מאז 2010 ועד היום, התייקר החצץ שמייצרות המחצבות ב-65%, וכי הדבר מביא להתייקרות ישירה ומשמעותית בכל דירה, בה מדובר בחומר עיקרי.
באיגוד המחצבות הציגו כי תוצרת המחצבות נוגעת לצד הבטון והאספלט גם לאבן הגיר, בלעדיה ענף ההתפלה לא יוכל להמשיך להתקיים, וכך גם ענף הפלסטיק, הצבע ועוד, וקראו לשחרר את חסמים הרגולטורים, שרמ"י מובילה, וקראו לרשות להביא לוועדת הכספים הארכה של זיכיון המחצבות, ולהעביר את יזום המחצבות ליזמים פרטיים.
יו"ר הוועדה קרא לבחון את המשך האחריות של רמ"י על התחום: "קיימנו דיון ב-2018, דנו על המחסור הצפוי בחומרי הגלם לבנייה שישפיע על המחירים וחומרי הגלם לבנייה, ביקשנו להגדיל אותם, שמענו הבטחות ומאז במשך 5 שנים לא קרה דבר, ולהפך אנחנו בפני שוקת שבורה, כי לא יהיו מספיק מחצבות ולא יהיה מי שיספק חומרי גלם".
הדיון, בהובלת חברי הכנסת ינון אזולאי, יוסף עטאונה ונוספים, התקיים על רקע ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר על ידי המועצה הארצית, שדחתה את תוכנית הרחבת מחצבת "גולני" שבצפון, אחת המחצבות הגדולות בישראל המפיקה 5-4 מיליון טון בשנה. "בזמן שהמדינה עוסקת בהובלת תוכניות רחבות להגברת היצע הדירות והנדל"ן, היא מזניחה מזה שלושה עשורים את שורש הבעיה - מחסור הולך וגובר בחומרי הגלם לבנייה", ציין אורן הרמבם, מנהל איגוד תעשיות מוצרי הבנייה והצריכה בהתאחדות התעשיינים.
לדבריו, "על פי נתוני הלמ"ס, מחירי החצץ התייקרו ב-65% מאז 2010 וב-17% בשנתיים האחרונות. בהתחשב בכך שהחצץ מהווה מרכיב משמעותי בייצור בטון המשמש לבנייה ולתשתית, יש לכך השפעה על עליית מחירי הדירות ועל התייקרות עלות בניית תשתיות. אם המחסור יחמיר, ייגרמו עיכובים בהשלמת פרויקטי דיור ותשתית".
על פי נתוני ההתאחדות, מספר מחצבות החצץ הפעילות בישראל ירד מ-50 ל-22 ב-20 השנים האחרונות, ועד לשנת 2025 צפוי להצטמצם מספרן ל-10 בלבד בשל פקיעת תוקפם של חוזי ההרשאה. ב-30 השנים האחרונות לא נפתחה ולו מחצבת אבן חדשה אחת. במהלך השנים נגרעו מעתודות המחצבות הקיימות כ-2 מיליארד טון חומרי חציבה, כתוצאה מצריכה או הפקעת מחצבות שלא יצא להן מכרז מחדש.
לפי דו"ח מבקר המדינה מ-2020, צפוי מחסור של 370-670 מיליון טון בחומרי גלם עד שנת 2040.
בהתאחדות הקבלנים מציינים כי המחסור בחומרי גלם גורם לעלייה מתמדת של מחירים בשוק הבנייה והתשתית - החצץ מהווה מרכיב משמעותי בייצור בטון והמחסור מייקר את מחירי הבטון ומייקר את עלות בניית הדירות. בנוסף, נגרם עיכוב בלוחות הזמנים של הבנייה ובמועדי קבלת הדירות וביצוע פרוייקטים לאומיים ואסטרטגיים.