ההרשמה להגרלה הבאה של תוכנית "דירה בהנחה" תיפתח לאחר חג הפסח, אבל לידיעת הזכאים - בהגרלות הבאות ההנחות על רכישת דירות אלה יצטמצמו במאות אלפי שקלים. היום (שני) הודיעו משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל כי ההרשמה להגרלה בהיקף של 9,000 דירות מוזלות תיפתח ב-16 באפריל למשך שבועיים (עד ה-30 באפריל) ותחול, בין היתר, ביישובים ראשון לציון, בת ים, חריש, נוף הגליל, ערד, ירוחם, אלעד וכפר קאסם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
פרסום מועד ההגרלה החדשה מגיע לאחר סיכומים של משרד הבינוי והשיכון עם משרד האוצר במסגרת תקציב המדינה לשנים 2024-2023, לפיהם ההנחות על רכישת דירות לזכאים חסרי דיור במסגרת התוכנית הממשלתית יצטמצמו במאות אלפי שקלים לרוכש. נזכיר כי בשנה האחרונה כמעט 30 אלף משקי בית זכו בהנחות אלה. יצוין כי מדובר בהסכמות שמצריכות את אישור מועצת מקרקעי ישראל.
3 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה של מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט בנייה בראשון לציון
(ענר גרין)
במסגרת הסיכומים בין הצדדים, הוחלט לשנות את מנגנון חישוב ההנחות, כך שגובה ההנחה לכל זכאי שיזכה בהגרלה לא יעלה על סכום של חצי מיליון שקל. כיום קיימת בתוכנית הגבלה "על הנייר" לגבי גובה ההנחה, שעומדת על שיעור של כ-20% משווי השוק או עד סכום של 300 אלף שקל. ואולם, שווי ההנחה נקבע לפי מחירי הדירות בשנת 2020, ומאז טיפסו המחירים בשיעור של קרוב ל-30%. במצב כזה, גובה ההנחות באזורי הביקוש יכול היה להגיע לסכומי עתק של מיליון שקל ויותר, בזמן שבאזורי הפריפריה ההנחות לא הגיעו לגובה כזה, משום שמחירי הדירות באזורים אלה טיפסו בשיעורים נמוכים יותר.
כיום קיימת בתוכנית הדיור המוזל הגבלה "על הנייר" לגבי גובה ההנחה, שעומדת על שיעור של כ-20% משווי השוק או עד סכום של 300 אלף שקל. ואולם, שווי ההנחה נקבע לפי מחירי הדירות בשנת 2020, ומאז טיפסו המחירים בשיעור של קרוב ל-30%
לפיכך הוחלט כי מגנון חישוב ההנחה החדש יתייחס לשווי הדירות בעת פרסום מכרזי המדינה ליזמים שיבנו את הפרויקטים, במקום להתייחס לשומה שנקבעה לפני שנתיים. בנוסף, שיעור ההנחה יעלה מ-20% ל-25%. המשמעות היא שבאזורי הביקוש ההנחה תוגבל לעד 500 אלף שקל, ואילו באזורי הפריפריה העלאת שיעור ההנחה תוכל להגדיל את גובה ההנחה עד לרף שהוחלט, כאשר במנגנון הקודם גובה ההנחה הגיע, כאמור, עד ל-300 אלף שקל.
לדוגמה: אם זכאי חסר דיור, שזכה בהגרלת דירה בהנחה באחת הערים באזורי הביקוש, ומתכוון לרכוש דירה ששוויה בשוק החופשי שני מיליון שקל, אבל בשומה משנת 2020 שוויה היה 1.5 מיליון שקל, והוא מקבל הנחה של 300 אלף שקל מהשומה (לפי המנגנון הקודם) - כלומר הוא ישלם 1.2 מיליון שקל על הדירה - בפועל הוא יקבל הנחה ריאלית של 800 אלף שקל.
גורמים במשרד השיכון מסבירים שמצב זה יצר עיוות ביחס לגובה ההנחות מחוץ לאזורי הביקוש וביחס לביקושים לדירות (כלומר יותר נרשמו לאזורים שבהם ההנחה גבוהה יותר). כמו כן, כדי שההנחה באזורי הפריפריה תתקרב לגובה ההנחה באזורי הביקוש, הוחלט להגדיל את מענק הפריפריה מ-40 אלף שקל ל-60 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון; יצחק גולדקנופף, שר השיכון; וינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
(צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)
ממשרד השיכון נמסר לגבי ההגרלה החדשה שתיפתח באמצע אפריל כי הגרלה זו תחושב לפי המנגנון הנוכחי, שכן מדובר בדירות במסגרת של מכרזים משנת 2020 ולא מכרזים חדשים. עוד נמסר כי תוצאות ההגרלה יימסרו לזוכים, חסרי דירה בעלי אישור זכאות בתוקף, במהלך חודש מאי. עוד נמסר כי כפי שהיה בהגרלות קודמות, באפשרות הזכאים להירשם לשלוש ערים, ולכלל ההגרלות בערים אלו. ההרשמה להגרלה תהיה פתוחה לציבור הזכאים במשך 15 ימים, והאפשרות להנפיק אישור זכאות תהיה פתוחה עד ליום פתיחת ההגרלה. לאחר מכן לא יהיה ניתן להנפיק אישורים עד לסגירת ההרשמה להגרלה.
כמו כן, בימים אלו פתוחות להרשמה שלוש הגרלות המשך בערים כרמיאל ואלפי מנשה בהן 96 יחידו דיור, המיועדות לזכאים חסרי דירה ומשפרי דיור (מי שיש ברשותו דירה ומעוניין לרכוש דירה גדולה יותר בשל הרחבת המשפחה, ולמכור את הדירה הישנה). ההרשמה תיסגר ביום חמישי (2 במרץ) בחצות.

תקציבים לשיפוץ ותחזוקת הדיור הציבורי

בתוך כך, בדיוני התקציב שהתקיימו בימים חמישי ושישי שעבר הגיעו שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ, לסיכומים נוספים שנוגעים, בין היתר, למערך הדיור הציבורי. בין השאר סוכם על קידום תוכנית לרכישת 2,500 דירות חדשות למלאי בשלוש השנים הקרובות באמצעות תקציב שקיים בקרן הדיור הציבורי במשרד השיכון, תקציב שהצטבר ממכירת דירות לדיירי הדיור הציבורי, אולם לא ניתן תקציב נוסף לתוכנית זו. נזכיר כי למעלה מ-4,000 משפחות במערך הדיור הציבורי ממתינות כיום לדירה.
עם זאת, על פי הסיכומים מול משרד האוצר, יכלול תקציב משרד השיכון כ-13 מיליארד שקל, מהתקציבים הגבוהים ביותר בשנים אחרונות, מהם כ-600 מיליון שקל יופנו לטובת שיפוץ, תחזוקה, השמשה וחיזוק דירות הדיור הציבורי. עוד נקבע כי כ-700 מיליון שקל יוקצו לטובת קידום תהליכים והאצת שיווקים ובנייה, כ-90 מיליון שקל יועברו לטובת קידום הסכמי מסגרת בהתחדשות עירונית, ועוד 90 מיליון שקל יוקצו לטובת הגדלת בסיס התקציב של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.
עוד הוחלט כי כ-80 מיליון שקל יועברו לטובת חברת דירה להשכיר לצורך קידום פרויקטים נוספים של שכירות ארוכת טווח, כ-60 מיליון שקל יוקצו לטובת בניית תוכנית להיערכות מפני רעידות אדמה וכ-30 מיליון שקל יופנו לטובת קידום תהליכים בנושא עובדים זרים בבנייה, תהליכי רישוי ועוד.
3 צפייה בגלריה
דיור ציבורי בשכונת גילה, ירושלים
דיור ציבורי בשכונת גילה, ירושלים
דיור ציבורי בשכונת גילה, ירושלים
(צילום: עמית שאבי)
השר גולדקנופף התייחס להגרלה החמישית ומסר כי "ההגרלה, שתיפתח מיד בתום חג הפסח ותכלול כ-9,000 דירות, היא הסנונית הראשונה מתוך אלפי דירות שאנו מתכננים להגריל בשנה הקרובה במגוון ישובים בכל רחבי ישראל ולכלל האזרחים. אנו נאפשר לזוגות הצעירים ולחסרי הדיור דיור בר השגה בהנחה משמעותית, ובאזורים מסוימים יינתנו גם מענקים גבוהים כדי שאזרחי המדינה יוכלו להתחיל לבנות את עתיד משפחתם".
לגבי תקציב משרד השיכון אמר גולדקנופף כי התקציב כולל "רכישה של אלפי דירות ומעל ל-700 מיליון שקל שיועברו לטובת הדיור הציבורי, ובזכותם סוף סוף ישופצו דירות ותשודרג רמת חייהם של דיירי הדיור הציבורי. זה מהלך חברתי חשוב עבור האוכלוסייה הכי חלשה בחברה שלנו. בנוסף, הבאנו סכומים גבוהים לטובת המשך האצת תהליכי בנייה ושיווקים ולהתחדשות עירונית בפריפריה".
מנכ"ל משרד השיכון, יהודה מורגנשטרן, אמר לגבי ההגרלה החמישית של תוכנית דירה בהנחה: "זהו צעד ראשון מתוך התוכנית האסטרטגית הרחבה שנציג בקרוב. אני פונה לכל מי שזכאי - פנו אל חברות ההרשמה והנפיקו זכאות. מטרתנו להעניק לזוגות הצעירים בישראל קורת גג ראויה ויציבה בהנחה משמעותית, ונמשיך לעבוד כדי ששנת 2023 תהווה שנה שיא בשיווקיים ובהתחלות בנייה".
על תקציב המשרד אמר מורגנשטרן: "הסיכום התקציבי שהושג מהווה בשורה חשובה לציבור בישראל שמחכה לשינוי בתחום הדיור. נמשיך בקצב השיווקים של התקופה האחרונה ונעבוד בלוודא שמכרזים ייסגרו ויהפכו להתחלות בנייה - זהו אחד האתגרים המרכזיים בבנייה החדשה. כמו כן, הבאנו תקציבים רבים למערך הדיור הציבורי, שם צפויה לנו עבודה רבה. בכוונתנו לרכוש דירות נוספות למלאי ולשדרג את השירות לדיירים. המשרד פועל וימשיך להשקיע בשנתיים הקרובות בשדרוג השירות לאזרח ובייעול מערכות. לכן במסגרת הסיכום הוקצו מיליונים לחדשנות ושירות. בנוסף, התקציב שם דגש על תחום ההתחדשות העירונית במטרה לקדם את שוק הדיור, ההתחדשות והחיזוק בישראל, במקביל להוספת דירות חדשות במרכזי הערים".