המצב בים סוף עלול להוביל להתייקרות של חלק ממוצרי היבוא שמגיעים לישראל, כך מעריכים גורמים ממשלתיים במשרדים הכלכליים. זאת לאחר עליית המדרגה באיומים של החות'ים מתימן ביום שבת האחרון, אז הכריזו שבכוונתם למנוע מעבר של כל ספינה העושה דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא. לפנות בוקר (שלישי) מכלית שהייתה בדרכה לאשדוד נפגעה מטיל שנורה מתימן.
עיקר הבעיה כרגע - ביבוא כלי רכב, ענף שממילא סבל מעיכובים מאז הקורונה. גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת, אמר לאחרונה בראיונות לתקשורת כי עד 85% מההכנסות של הנמל הן מייבוא כלי רכב: "בגלל האיום של החות'ים אוניות לא מגיעות, הפסדנו 14 אלף מכוניות מאמצע נובמבר עד דצמבר". ואכן, דרך נמל אילת מיובאות לארץ עשרות אלפי מכוניות חדשות מהמזרח הרחוק וכבר עתה ברור שאספקת חלק מהו תתעכב לפחות בשבועות אחדים, דווקא בראשית שנת הדגמים החדשים.
1 צפייה בגלריה
רכבים בנמל אילת
רכבים בנמל אילת
רכבים בנמל אילת
כעת, ספינות שמובילות רכבים לנמל אילת ייאלצו להקיף את כל יבשת אפריקה במשך שלושה שבועות כדי להגיע לישראל, מה שגם עלול לייקר אותן ב-10%-15% - כפי שטוענים גורמים כלכליים ממשלתיים בכירים - ובכך גם להעלות באופן משמעותי את האינפלציה, שכן למחירי המכוניות משקל גדול במדד.
גם יבואני מזון טוענים שיש עיכובי משלוחים. מהמזרח מייבאים בין היתר שימורי טונה ופירות, נודלס, רטבים ודגים קפואים. לעומת זאת, יבואני מוצרי חשמל ואלקטרוניקה טוענים שכרגע המצב לא משפיע על הייבוא שלהם וכך גם יבואני ביגוד (רשתות האופנה הגדולות). פריטי יבוא אלה עוברים בים האדום מהמזרח הרחוק - אך לא מגיעים בהכרח לנמל אילת.
עם זאת, בכיר באחת מרשתות החשמל אמר כי ההשפעה המהותית של היבוא דרך הים תבוא לידי ביטוי לקראת פסח עם עלייה של כ-5% במחירי המוצרים המיובאים מסין.
ניתן להניח שיבואנים ירצו לגלגל את עלות העיכובים הלאה, בדמות התייקרות לצרכנים, אך יש תחומים בהם יתקשו לעשות זאת. למשל בתחום הביגוד, קיים גבול פסיכולוגי לכמה שהצרכן מוכן לשלם וכן ישנה תחרות עזה מחו"ל באמצעות קניות אונליין. לכן לא בטוח שכל התייקרות ליבואנים תוביל מיד להתייקרות לצרכנים.
לפי "ווינדוורד", חברה טכנולוגית שמנטרת סיכונים ימיים ומחזיקה פלטפורמה שעוקבת אחר הספינות בים, יש להפריד בין סכנת החות'ים לבין המלחמה. לטענתם, אין כרגע ירידה במספר הספינות בתעלת סואץ, אבל ייתכן שנראה ירידה כזאת בעוד שבועיים, שכן בגלל שמדובר באוניות שמפליגות בים, השינויים אינם מיידיים. עם זאת, כן קיימת ירידה במספר הספינות שמגיעות לנמלי אשדוד וחיפה, בעיקר לאשדוד - בגלל המלחמה. לפי החברה, בנובמבר הייתה ירידה של 24% בתפוקה בנמל אשדוד ביחס לנובמבר אשתקד, אחרי שבאוקטובר נרשמה ירידה של 17%.
גורמים כלכליים בכירים מביעים כאמור דאגה מההשפעה האפשרית של האיום בים האדום על הכלכלה הישראלית, ומעידים שהם מפעילים לחץ על הממשלה להתריע בפני גורמים בינלאומיים שישראל תצטרך להפעיל כוח אם המצב החמור של איום על אוניות בדרכן לאילת בים סוף לא ישתנה בהקדם. גם מצרים מודאגת מהמצב שכן מקור הכנסה עיקרי שלה, של מעבר אוניות בתעלת סואץ, עלול להיפגע קשות מהמצב החדש שיצרו החות'ים.