הסלמה נוספת בים האדום, אחרי שטיל שיוט נגד ספינות שוגר הלילה (בין שני לשלישי) מתימן אל עבר המכלית המסחרית סטרינדה - שהובילה חומר כימי לנמל אשדוד, והייתה אמורה לעגון בו ב-4 בינואר.
לפי פיקוד המרכז האמריקני, שריפה פרצה בסיפון כתוצאה מפגיעת הטיל. הבוקר עדכנה החברה המפעילה כי המכלית עושה דרכה לנמל מבטחים, ו-22 חברי הצוות שהיו עליה - כולם הודים - לא נפגעו.
4 צפייה בגלריה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה שנפגעה
הספינה סטרינדה
(צילום: RuudCoster, vesselfinder)
4 צפייה בגלריה
STRINDA ספינה תימן
STRINDA ספינה תימן
משחתת אמריקנית הגיבה לקריאה
(AFP / US NAVY / Mass Communication Specialist Second Class Katrina PARKER)
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30

כותרות נוספות

המכלית, שנשאה את דגל נורבגיה, הותקפה מאזור הנשלט על ידי המורדים החות'ים בתימן, בזמן שעברה דרך מצר באב אל-מנדב. לפי שני גורמים ביטחוניים אמריקנים, התקיפה התרחשה כ-100 קילומטרים צפונית למצר, ומשחתת אמריקנית שהייתה באזור הגיבה לקריאת המצוקה מהספינה. הצבא הצרפתי הודיע כי כלי שייט של חיל הים שלו יירט והשמיד מזל"ט שכוון אל עבר המכלית הנורבגית.
דובר הצבא החות'י יחיא סריע הודה הבוקר כי הם תקפו את הספינה - וטען כי היא הייתה בדרכה להעביר נפט לישראל. "מנענו ביומיים האחרונים מעבר של ספינות שנענו לאזהרות של חיל הים שלנו - הספינה הנורבגית הותקפה כי הצוות שלה דחה את האזהרות", אמר.
החות'ים, נזכיר, איימו לפגוע בכל כלי שיט ישראלי או כל כלי שיט שיעשה דרכו לישראל. "לא נהסס לתקוף כל ספינה שתפר את מה שנאמר בהצהרות קודמות", הוסיף סריע. "אנחנו ממשיכים למנוע מכל הספינות שעושות דרכן לישראל לנווט בים הערבי ובים סוף, עד שהפלסטינים יקבלו את המזון והתרופות שהם צריכים".
מחברת נמל אשדוד נמסר: "סיכון נתיבי השיט על ידי החות'ים הוא איום אסטרטגי על נתיבי השייט העולמיים בכלל והתעבורה הימית לישראל בפרט, ויש לו השפעות מדיניות וכלכליות רחבות. לאיום החות'ים אין השלכה ישירה על פעילות הנמל. נדגיש, כי אנו עושים הכל על מנת לפעול באופן מלא ולשמור על שער פתוח לישראל, למרות אתגרי המלחמה. אנו ערוכים ופועלים בשגרה לקלוט כל פעילות תפעולית של פריקה וטעינה נדרשת".
מוקדם יותר הודיעה הסוכנות הבריטית כי קיבלה דיווח על "אירוע ביטחוני" שבו הייתה מעורבת ספינה בסביבת מצר באב אל-מנדב, מערבית לעיר הנמל מוחא בתימן שלחופי הים האדום. לאחר מכן היא עדכנה ב-X על דיווח נוסף שהתקבל, שלפיו ישות המתיימרת להיות "חיל הים של תימן" הורתה לכלי שיט לשנות את מסלולו לכיוון נמל במדינה.
במקביל לדיווחים מסרו גורמים לרשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" כי שלושה פיצוצים נשמעו באל-חובאן, מזרחית לעיר תעז שבה נמצאים כוחות חות'יים. תושבים מקומיים דיווחו כי שמעו מטוסים חגים מעל האזור שהותקף, לפני רעשי הפיצוצים.
4 צפייה בגלריה
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
האונייה הראשונה מסוג ג post-panamax ביפן
ספינת התובלה "Galaxy Leader" שנחטפה בידי החות'ים בחודש שעבר
בלילה שבין שבת לראשון עדכנה צרפת כי משחתת צרפתית יירטה שני כטב"מים ששוגרו לעברה בים האדום, מול חופי תימן. לפי הצבא הצרפתי, התקרית התרחשה 110 ק"מ מול חופי תימן, סמוך לעיר הנמל אל-חודיידה שנמצאת תחת שליטתם של המורדים החות'ים.
שתי התקריות התרחשו על רקע הכרזתם של המורדים החות'ים בתימן ביום שבת כי בכוונתם למנוע מעבר של כל ספינה העושה דרכה לישראל דרך הים האדום, בין שמדובר בספינה בבעלות ישראלית ובין שלא. דובר צבא החות'ים אמר כי בכוונתם לתקוף כל כלי שיט שכזה, והסביר: "אם עזה לא מקבלת את המזון והתרופות שהיא צריכה, כל הספינות בים האדום ששטות לעבר הנמלים הישראליים, בלי קשר לאזרחות הבעלים שלהן, יהפכו ליעד עבור הכוחות המזוינים שלנו".
לאור המתיחות בים האדום, ארצות הברית מגבשת כוח רב-לאומי לחיזוק חופש השיט בים האדום - כשברקע עומד האיום של ישראל לפעול נגד החות'ים בעצמה אם הבעיה לא תטופל. ממשלת תימן המתנגדת לחות'ים אמרה היום כי היא תהיה חברה בכוח רב-לאומי שכזה.
בישראל שוררת מחלוקת בנוגע לדרך שבה יש להתמודד עם האיום של החות'ים. גורמים בכירים בירושלים אומרים כי ישראל חייבת לתקוף את החות'ים, שהם שליחים של איראן, מכיוון שאם לא תעשה כן תפגין חולשה. אל מול הקולות הקוראים לתקוף את החות'ים, גורם ביטחוני בכיר אמר כי בעת הנוכחית כל פעולה ישראלית נגד החות'ים תשרת ישירות אותם ואת האיראנים, הרוצים להסיח את דעתה של ישראל מהמשימה המרכזית שלה בעזה.
לפני שבוע תקפו החות'ים שתי ספינות בים האדום ש"נחשדו כישראליות". הספינה הראשונה שהותקפה ונפגעה קל איננה ספינה ישראלית ולא נושאת דגל ישראל, אך כנראה שאחד מבעלי המניות שלה הוא איש עסקים ישראלי. במקרה השני הותקפה ספינה בריטית המכונה "מספר 9", שנפגעה בצורה קשה מטיל קרקע-ים - והייתה בסכנת טביעה. לפי גורם אמריקני, המתקפה נמשכה כחמש שעות. המשחתת האמריקנית USS קרני שפועלת בים האדום נקראה לאזור חופי תימן - ויירטה לפחות כטב"ם אחד שיועד לפגוע בספינות.
פורסם לראשונה: 02:53, 12.12.23