3 צפייה בגלריה
אתר בנייה. להביא עוד הרבה עובדים זרים
אתר בנייה. להביא עוד הרבה עובדים זרים
אתר בנייה. להביא עוד הרבה עובדים זרים
(צילום: shutterstock)

"ידיים עובדות מישראל ותמריצים"
רון אבידן, מנכ"ל אזורים: "מדינת ישראל צריכה להכין את הפתרונות עכשיו כדי להתמודד לא רק עם ההאטה שיש כעת בענף, אלא עם המחסור החריף שיהיה בדירות בהמשך ולאחר המלחמה. למשל ייבוא של עובדים זרים לישראל הוא פתרון שאינו נותן מענה מיידי בשל הזמן הנדרש להביא את העובדים לכאן והזמן הנדרש להכשרתם. המדינה צריכה לבחון אפשרויות למיצוי של ידיים עובדות בישראל ולייצר לשם כך תמריצים מתאימים.
רון אבידן, מנכ"ל אזוריםרון אבידן, מנכ"ל אזוריםצילום: תמר מצפי
מעבר לכך מקבלי ההחלטות צריכים כבר עכשיו לקבל החלטות שיקלו תהליכים בירוקרטיים רבים, בין שבזירוז קבלת היתרים או זירוז קבלת טופס 4. דובר על זירוז של טופסי 4, אך בפועל הכוח נתון בידי העיריות. לקבלנים וליזמים ישנם צוותי מומחים, שיוכלו לאפשר את הזירוז הנדרש ועמידה בנהלים הנדרשים. יישום פתרונות דומה היה בזמנו בשנות ה־90 עם גל העלייה שהגיע מברית המועצות, אז תהליכי תכנון רבים נכנסו למעין הליך מזורז, שאפשר בנייה של אלפי דירות בישראל".

"לסייע לקבלנים ולהפחית הריבית"
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "בעקבות מאבק של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והתערבות ועדת הכספים של כנסת, קיבל משרד האוצר החלטה לכלול את ענף הבנייה במתווה הפיצוי למגזר העסקי, שנועד לתמוך בעסקים שנפגעו במלחמה. זאת בניגוד להחלטת האוצר המקורית, שהובאה לאישור ועדת הכספים, אשר החריגה מהמתווה את הקבלנים. מדובר בהחלטה חשובה, אבל לא מספיקה כדי להבטיח את יציבות הענף בהמשך. נוסח הפיצוי הזה לא יאפשר להחזיר את הענף לפעילות, אלא אם אכן תבוצע מיד ההחלטה להזרים לישראל עשרות אלפי עובדי בנייה זרים, שיחליפו את הפלסטינים שעבודתם הופסקה בשל המצב הבטחוני.
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץצילום: אילן בשור
"כדי לעמוד במשימות הקשות על ממשלה לקדם מיד שורת החלטות, שיאיצו את קצב הבנייה, שתכלול: הפחתת מיסי רכישה של דירות וקרקע, הארכה מיידית של תמ"א 38, קידום מהיר של התחדשות עירונית בפריפריה על ידי שיפוי מס (TAX CREDIT) ואספקת קרקע משלימה להבטיח מיגון גם לאוכלוסיות חלשות שאינן ממוגנות, הפחתת הבירוקרטיה לצורך קבלה מהירה של היתרי בנייה וטופס 4 ועוד. לצד הממשלה, גם על בנק ישראל להירתם למאמץ להאצת הבנייה והקמת התשתיות, על ידי הפחתת הריבית בד בבד עם איזון עליית שערי המטבעות, באמצעות מכירת מטבע חוץ".
3 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל בירושלים. קידום מהלך להורדת הריבית
בניין בנק ישראל בירושלים. קידום מהלך להורדת הריבית
בניין בנק ישראל בירושלים. קידום מהלך להורדת הריבית
(צילום: shutterstock)

"יש 'לנקות' את המונופול של חברות כוח האדם"
איל הנדלר, יו"ר קבוצת כנען: "בראש וראשונה כל אתרי הבנייה חייבים לחזור לפעילות מלאה, ולצורך כך חייבים לפתור את בעיית כוח האדם. אחת הפעולות שצריך לעשות על מנת להביא כוח אדם מחו"ל באופן יעיל היא 'לנקות' את התהליכים הבירוקרטיים והמונופולים של חברות כוח האדם, ששולטות בשוק ומעלות מחירים בצורה לא אחראית.
איל הנדלר, יו"ר קבוצת כנעןאיל הנדלר, יו"ר קבוצת כנעןצילום: תומר חומפס
בנוסף, לאור המצב הביטחוני והמלחמה הנוכחית, ברור היום יותר מתמיד שלמרות הסיפור קורע הלב והעצוב של תושבי העוטף, והסכנה שבה נמצאים גם היישובים בצפון, כמעט כל בית ודירה בישראל נמצאים בסכנה של תקיפת טילים ארוכי טווח, ולכן חייבים לתת קדימות לפרויקטים של התחדשות עירונית ולקבוע יעדים שבעשר השנים הקרובות מדינת ישראל תתמגן כולה"

"מהלך שימנע איחורים במסירת דירות"
מריו קופל, מנכ"ל אורון נדל"ן: "על־פי ההערכות וההצהרות, אנו נמצאים בפני מערכה ארוכה מדרום ומצפון, ולכן אנו נדרשים לפתרונות יצירתיים שיאפשרו להמשיך ולהניע את ענף הנדל"ן. שמחנו לגלות שפתרונות יצירתיים נמצאו למשל בפרויקטים של מחיר למשתכן. כך, לדוגמה, אנו עורכים בימים אלה את ימי המכירות של פרויקט מחיר למשתכן בשכונת נוריות ד' בראשון לציון, כשמשרד הבינוי והשיכון וחברת הבקרה החילו הקלות על בני זוג שאחד מהם משרת כעת במילואים, כך שבחירת הדירה תיעשה במעמד צד אחד בלבד בתוספת ייפוי כוח. פתרונות נדרשים גם בהיבטים נוספים של הענף.
מריו קופל, מנכ"ל אורון נדל"ןמריו קופל, מנכ"ל אורון נדל"ןצילום: אילן בשור
הראשון שבהם הוא המחסור בידיים עובדות. לשמחתי, יצא לדרך המהלך להבאת עובדים זרים שיקדמו את הבנייה, אבל מהלך כזה נדרש להיות רחב ומואץ הרבה יותר, כדי שלא נגיע למצב של איחורים במסירת דירות, שיקשו על הרוכשים. סוגיה נוספת שעלולה לתקוע מקלות בגלגלי הענף וזקוקה לפתרון, היא נושא הריביות על המשכנתאות. בשנה החולפת זינקו הריביות, מה שהעצים את הקושי הכלכלי והאט משמעותית את שוק הנדל"ן. בזמן הקרוב, ועם החמרת המצב הכלכלי כתוצאה מהלחימה, אני מניח שהתמונה הזו תהפוך לקשה יותר. אם המדינה רוצה לסייע בהנעת שוק הנדל"ן, היא תצטרך להיכנס לעובי הקורה ולסייע בתחום".

"קידום פרויקטים בדיור להשכרה זה צו השעה"
יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג: "מקבלי ההחלטות חייבים לגרום ל'קטר' הנדל"ן להמשיך לעבוד ואף לדהור קדימה בקצב מהיר ובהיקפים גדולים יותר מהתקופה שלפני שבעה באוקטובר. יזמים וקבלנים רבים חוששים כעת להתחיל פרויקטים חדשים מסיבות רבות ומגוונות, בין היתר, החשש שלא יצליחו למכור דירות. החשש נובע מהמציאות שבה מחוסרי הדיור יושבים על הגדר, מתוך חששות מובנים לגבי המשך המלחמה, משמעויותיה והשפעתה עליהם. קיים חשש גדול מביצוע שינויים בקרב הרוכשים הפוטנציאליים שחוו פגיעה במקורות ההכנסה, שכירים או עצמאים, וכן בשל התגייסות הציבור הרחב לשירות מילואים. אני סבור כי קידום פרויקטים בדיור להשכרה מהווה פתרון הוליסטי, והינו צו השעה.
יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוגיקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוגצילום: איציק שוקל
בפרויקטים של דיור להשכרה היזמים אינם צריכים לחשוש מאתגר מכירת הדירות בעת הזו, ומנגד אין ספק, כי בשנים הקרובות יהיה צורך בכמות גדולה של יח"ד לטובת האוכלוסייה שלא יכולה לאפשר לעצמה לרכוש דירה. לצערי, סביבת הריבית הגבוהה בשילוב עם תיקון החקיקה שהאריך את פרק הזמן שנדרש היזם להשאיר את הדירות להשכרה, מטיל בספק את הכלכליות של מיזם ההשכרה. רק התערבות אקטיבית של המדינה, שחייבת לכלול תיקוני חקיקה בכל הקשור לפרק הזמן שנדרש להשכרה, מתן הלוואות מדינה בריביות נמוכות ומתן תמריצים נוספים, יאפשר בסופו של דבר קידום מסיבי של פרויקטים כאלה".

"שהמדינה תרכוש את הדירות המוזלות בתוכניות הממשלתיות"
מריו זוזל, בעלים משותפים ויו"ר אלמוגים: "מלחמת 'חרבות ברזל' חריגה בכל קנה מידה בהיסטוריה של מדינת ישראל. אנחנו נמצאים עדיין בעיצומה של המלחמה, וסופה אינו נראה לעין, ולכן קשה עדיין להעריך לאן הולכת הכלכלה המקומית ומה יהיו ההשלכות. ההיסטוריה מלמדת כי אירועי מלחמה מתמשכת פגעו בביצועי המשק לתקופה של שנים. ענף הדיור למגורים סבל ערב המלחמה ממחסור חמור בהיצע של יח"ד, עליות ריבית מתמשכות ואינפלציה בשיעור שמסרב לרדת, מה שגרם לרוכשים בשוק החופשי לשבת על הגדר. זהו צו השעה של קברניטי המשק בכלל ושל שר האוצר ושר השיכון בפרט להשקיע מאמצים עילאיים בהנעת הכלכלה במלוא המרץ.
מריו זוזל, בעלים משותפים ויו"ר אלמוגיםמריו זוזל, בעלים משותפים ויו"ר אלמוגיםצילום: לילך רז
אחד האמצעים שיכולים להוות מקור להנעה של הכלכלה הוא מהלך של משרד הבינוי והשיכון, שבמסגרתו תרכוש המדינה את כל הדירות ששיווקה בתוכניות השונות: מחיר מטרה, מחיר מופחת ומחיר למשתכן, ואשר מוכנות לשיווק. בסיומה של המלחמה יעברו הדירות לרשות הזוכים בהגרלות. מהלך זה יאפשר את הנעתם של הפרויקטים והוצאתם לפועל. הזוכים ייצאו נשכרים מכך שלא יחולו עליהם עיכובי בנייה, והשלמת הפרויקטים שבהם זכו תתקדם, ומאידך הממשלה לא תיפגע, היות שהזוכים בהגרלות ישלמו למדינה ישירות בעבור הדירות".

"למזער את ההשפעות הנובעות מהמצב החדש"
ג'וליאן סטרוסטה, מנכ"ל שפיר מגורים: "עוד לפני המלחמה סבל ענף הנדל"ן ממחסור בכוח אדם וחוסר ביחידות דיור, מחסור שהלך והתעצם בעקבותיה.
ג'וליאן סטרוסטה, מנכ"ל שפיר מגוריםג'וליאן סטרוסטה, מנכ"ל שפיר מגוריםצילום: topview
אנחנו בשפיר התארגנו על ניהול עבודה שוטפת בשגרת מלחמה, על מנת לשמור על קצב התקדמות הפרויקטים ולמזער למינימום את ההשפעות הנובעות מהמצב החדש. במקביל אנחנו פותחים אפשרויות לקליטה ולהכשרה של קבוצות נוספות לתחום, כגון הכנסת עובדים זרים וכן פתרונות נוספים מהשוק הישראלי במטרה להמשיך ולקדם את הפרויקטים בשטח".

"לעודד רוכשים פוטנציאליים לחזור לשוק הדיור"
רפי צרפתי, מנכ"ל משותף, חברת צרפתי צבי ובניו: "עם פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' ענף הנדל"ן למגורים התמודד עם קיטון של 9% בהתחלות הבנייה למגורים ברבעון השני של השנה בהשוואה לרבעון הראשון, ועם קיטון של כ־27% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (על־פי הלמ"ס). הנתונים משקפים את הירידה החדה בפעילות הבנייה כתוצאה מעליית הריבית המתמשכת. המשבר הכלכלי שצפוי לפקוד את המשק הישראלי בעקבות הימשכות המלחמה, קרוב לוודאי שלא יתרום למצב, ואף יחמיר את המשבר.
רפי צרפתי, מנכ"ל משותף, חברת צרה פתי צבי ובניורפי צרפתי, מנכ"ל משותף, חברת צרפתי צבי ובניוצילום: אילן בשור
בעת הזו של המלחמה חייבים לדחוף את בנק ישראל להוריד את הריבית, היות שזה הזמן לעודד רוכשים פוטנציאליים לחזור לשוק הדיור. בצד הרגולטרי חייבים לקצר את משך מתן היתרי הבנייה, מהלך שיתרום לשחרור ביקושים. בצד התפעולי, בשל מחסור בעובדים ששרר עוד טרם המלחמה, ואיסור כניסה של עשרות אלפי עובדים פלסטינים לאתרי הבנייה, הענף מוצא עצמו שבוי בידי 5,000 פועלים סינים בעלות יומית יקרה. חייבים להביא בהליך מזורז לפחות 40 אלף פועלים זרים. ולבסוף רשויות מקומיות צריכות לחשוב מחוץ לקופסה ולספק פתרונות יצירתיים לחסמים קיימים".

"יש לטפל בסוגיית המימון"
צחי סופרין, סגן יו"ר דירקטוריון ובעל שליטה בקבוצת סופרין: "על מנת לתמוך בענף הנדל״ן שיוכל לחזור לפעילות, נדרש לטפל באופן מיידי בארבעה נושאים עיקריים. ראשית יש לטפל במימון הן ליזמים לצורך רכישת קרקעות ומימון עבור הבנייה והן עבור רוכשי דירות. תנאי המימון הכניסו את ענף הנדל״ן לדפנסיבה גדולה מדי.
צחי סופרין, סגן יו"ר דירקטוריון ובעל שליטה בקבוצת סופריןצחי סופרין, סגן יו"ר דירקטוריון ובעל שליטה בקבוצת סופריןצילום: נווה אביאני
שנית יש לדאוג להביא כמות גדולה של פועלים מקצועיים, אשר יידעו להחליף ואף להגדיל את כוח האדם המקומי שעליו הענף הסתמך עד היום. נושא חשוב נוסף הוא שילוש כוח האדם במוסדות התכנון, כדי לתכנן ולשווק כמות גדולה של קרקעות זמינות לבנייה. הנושא האחרון הוא עידוד חברות יזמיות לבנות מהר ולא לשמור מגרשים כעתודות קרקע, וזאת באמצעות הענקת תמריצים כספיים לבנייה מהירה ואיכותית".

"למנוע קריסה של קבלנים"
רוני בריק, בעלי חברת לי־רן ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ לשעבר: "בתקופה זו חייבים לדאוג גם לקבלנים ולחברות הבינוניות והקטנות בענף הבנייה והתשתיות, כדי למנוע את קריסתם. איך זה צריך להתבצע? יש לדאוג לאספקת עובדים זרים שיגיעו דרך התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויחולקו לחברי ההתאחדות בסיווגים הנמוכים, בעלות מופחתת, ללא פערי תיווך ועמלות, או בצורה ישירה בשיטה הקודמת.
רוני בריק, בעלי חברת לי־רן ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ לשעבררוני בריק, בעלי חברת לי־רן ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ לשעברצילום: כפיר סיון
הענף סובל ממחסור בעובדים ישראלים ומחסור בעובדים זרים. חלק מהישראלים מגויסים, וחלקם עדיין לא מגיע לעבודה מסיבות כאלו ואחרות. כאשר מישהו כבר חוזר לעבודה, עלויות העבודה שלו עלו בעשרות אחוזים. עלות עובד זר בענף הבנייה והתשתית היום עלתה משמעותית ומשתווה למהנדס בכיר באחת מתעשיות ההייטק בישראל. רק ככה נוכל לבנות שגרה נדל"נית בצל המלחמה".

"מסלול ייעודי להוצאה מזורזת של היתרי בנייה"
אבי זיתוני, מ"מ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז: "שנת 2023 ככל הנראה תסתיים כאחת השנים הקשות ביותר שידע ענף הנדל"ן. אנו רואים ירידה משמעותית בכמות התחלות הבנייה, תהיה ירידה כבירה בכמות גמר הבנייה, משרדי המכירות כמעט שאינם פעילים, והשוק ממש קפוא.
אבי זיתוני, מ"מ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכזאבי זיתוני, מ"מ יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכזצילום: יניב אלפסי
תחילת 2024 ככל הנראה תציג מגמה דומה ולאחר מכן, וככל שלא תחל מלחמה בחזית נוספת, נתחיל לראות את השוק מתעורר, שכן עדיין יש צורך בדירות. יש ריבוי טבעי, אנשים מתחתנים, מתגרשים, עלייה מהתפוצות, ילדים עוזבים את הבית ועוד. במקביל על הממשלה לבצע פעולות מהותיות להוצאת שוק הדיור מהמשבר הנוכחי. לדוגמה: הורדת המיסוי על הענף, קידום מהלך משותף עם בנק ישראל להורדת הריבית, פתיחת מסלולים ייעודים להוצאה מזורזת של היתרי בנייה, הנפקת טופסי 4, הפחתת מס הרכישה למשקיעים מ־8% ל־5% - אז נתחיל לראות את השוק צומח".

"לתמרץ חיילים משוחררים לעבוד בבנייה"
נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "בטווח הזמן המיידי חייבים להחזיר את כוח האדם לאתרי הבנייה. בין שמדובר בעובדים זרים, על ידי הגדלת ההקצאות וזירוז ההליכים להבאתם לישראל, ובין שמדובר בעובדים מקומיים, דוגמת חיילים משוחררים, שניתן להציע להם מראש משכורות גבוהות עם מענקי התמדה ותנאי העסקה ייחודיים.
נחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעיןנחמה בוגין, יו"ר לשכת שמאי המקרקעיןצילום: נירשהרבני
בשלב השני צריך לתמרץ את הרשויות המקומיות על כל היתר בנייה שניתן לדירה. המטרה להוביל לפיתוח ולקידום תשתיות נלוות הנצרכות לכל משפחה, כדוגמת גני ילדים, בתי ספר, פארקים, אזורי מסחר ועוד. כיום לרשויות פחות משתלם לבנות דירות למגורים, כי ההוצאה הנוספת עליהן גבוהה ורחוקה מלפגוש את תשלומי הארנונה. ברגע שהמדינה תספק תמריץ כספי, היא תוביל לעידוד הרשויות לקידום הבנייה למגורים בתוך שטחן. בנוסף יש צורך בהענקת הטבות משמעותיות לשוק השכירות ארוכת הטווח. יש להחריג את שוק השכירות ארוכת הטווח מההצמדה לריבית, שכן ראינו מה קרה ברגע שהריבית עלתה - הכדאיות של הפרויקטים הללו ליזמים ירדה, והנושא כמעט נזנח לחלוטין. במקביל יש להוביל להסרת חסמים לפרויקטים בהתחדשות עירונית".

"אחריות הממשלה לשחרר כל חסם"
יקי רייסנר, מנכ"ל ובעלים של חברת רייסדור: "הדבר שמשפיע על הענף הכי הרבה, הוא היקף העובדים שנמצאים במילואים. מדובר בכשליש מתוך מנהלי העבודה, שרובם בני 45-25. אחריות הממשלה לשחרר כל חסם שמשפיע על הענף.
יקי רייסנר, מנכ"ל ובעלים של חברת רייסדוריקי רייסנר, מנכ"ל ובעלים של חברת רייסדורצילום: גיא שנקרמן
מדובר בפתרון למצוקת העובדים, סיוע במתן היתרים, סיוע במימון ועוד. בפועל יש מעט מאוד עשייה והרבה דיבורים. הממשלה צריכה להפנות משאבים לטובת יצירת ביקושים עתידיים, בין היתר לשיקום מבנים ותשתיות שנפגעו במלחמה, מה שעשוי להטיב עם ענף הנדל"ן כבר בעתיד הקרוב. במקביל יש לשים דגש על מיגון הדירות בישראל, מה שיספק עבודה לא מעטה לקבלנים המקומיים. כמו כן על הממשלה לעודד גל עלייה לישראל, שיוביל לחזרתם של המשקיעים הזרים לשוק".

"לייעל את גלגלי הבירוקרטיה בהתחדשות עירונית"
איתי סמדר, מנכ"ל חברת הבת רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירונית: "זו תקופה קשה של חוסר ודאות במשק. היא החלה עוד לפני המלחמה והתבטאה בחוסר יציבות שלטונית ובגל של עליית ריבית, שגרמה להרבה אנשים לשבת על הגדר. ההתחדשות העירונית מקורה בפתרון לבעיית רעידות האדמה, אך המלחמה הנוכחית, וגם אלו שלפניה, חידדו את הצורך לחדש מבנים ישנים ולבנות ממ"ד בכל דירה.
איתי סמדר, מנכ"ל חברת הבת רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירוניתאיתי סמדר, מנכ"ל חברת הבת רוטשטיין נדל"ן התחדשות עירוניתצילום: רותם שביט
מאז 7 באוקטובר אנשים מצאו את עצמם יורדים מהדירה למקלט באמצע הלילה עם ילדים על הידיים, כשיש פתרונות ממשיים בפועל. כיום כל העוסקים במלאכה מבינים את החשיבות של התחדשות עירונית, על כן ברור כי תחום זה היה וימשיך להיות הכרחי ונדרש, שיישאר איתנו תמיד. ולכן, ויפה שעה אחת קודם, לקבוע מדיניות סדירה ויעילה על ידי המדינה והרשויות, לייצר ודאות וסנכרון בין הגורמים הרלוונטיים השונים כדי לייעל את גלגלי הבירוקרטיה"

"תכנון מהיר ופרסום מכרזים למיגון"
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של חברת ארי מגורים לשיווק נדל"ן: "המלחמה תפסה את ענף הנדל"ן בתקופה לא פשוטה של ירידה במכירות, לצד עלויות מימון גבוהות לחברות כתוצאה מעליית הריבית. ללא העובדים הפלסטינים וללא חלק מהעובדים הזרים שחוזרים לארצותיהם וכמובן, לאור המצב הביטחוני, קצב הבנייה יהיה איטי וקרוב לוודאי שהדירות לא תהיינה מוכנות בזמן.
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של חברת ארי מגורים לשיווק נדל"ןאוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של חברת ארי מגורים לשיווק נדל"ןצילום: רז רוגובסקי
הפגיעה היא לא רק בקבלנים, אלא גם בכל הענפים הנושקים לענף הנדל"ן. צעדי החירום שיש לנקוט הם בראש ובראשונה גיוס של עשרות אלפי עובדים זרים מקצועיים, שיוכלו לתפוס את מקומם של העובדים הפלסטינים. בנוסף יש לפעול לתכנון מהיר ולפרסום מכרזים למיגון הבתים באזורי הסיכון בדרום ובצפון על מנת לספק עבודה לענף ולתעשיות הנלוות, וכן פרסום תקנות חירום והסרת חסמים בתחום ההתחדשות העירונית על מנת לקדם פרויקטים, שגם יספקו עבודה לענף וגם יספקו מיגון לתושבים בכל רחבי הארץ. סביר להניח שבתום המלחמה הביקושים לדירות יחזרו, אלא שהשילוב של הירידה בהתחלות הבנייה אותה ראינו עוד טרם המלחמה, עצירת הבנייה, אי פרסום המכרזים על ידי רמ"י בזמן המלחמה והמחסור בעובדים - כל אלה ייצרו מחסור בדירות חדשות".

"להתאחד ולהניע מהלכים יצירתיים ומהירים"
יאיר כהן, בעלים ומנכ"ל קבוצת אבני דרך: "שוק הנדל"ן למגורים התמודד ערב הכניסה למלחמה עם עליות ריבית מתמשכות, שהקטינו את היקף העסקאות של יזמים לרכישת קרקעות חדשות, מה שגרם לקיטון בהיקף התחלות הבנייה. מוקדם מדי להעריך את משך הזמן שהמלחמה תארך, אבל ככל שהימים נוקפים, היא פוגעת בביצוע, וזאת כתוצאה בין היתר ממחסור חמור בפועלים פלסטינים.
3 צפייה בגלריה
בנייה חדשה בישראל. חייבים לגרום לקטר הנדלן להמשיך לעבוד
בנייה חדשה בישראל. חייבים לגרום לקטר הנדלן להמשיך לעבוד
בנייה חדשה בישראל. חייבים לגרום לקטר הנדלן להמשיך לעבוד
(צילום shutterstock)

"ההתקפה הרצחנית האכזרית הטביעה את מדינת ישראל בשכול ובעצב גדול, אולם מאידך חשפה את עם ישראל בשיא לכידותו, כשהערבות ההדדית שהיא נר לרגליו. בעת הזו אנו מחויבים להניח מאחור את כל המחלוקות והקרע שאפיינו את העם בשנה האחרונה, כדי שמתוך נקודת השבר הזו נצמח לימים טובים יותר בעשייה משותפת. יש להתאחד לכדי נבחרת לאומית - ממשלת ישראל, הרשויות המקומיות והיזמים - ולהניע מהלכים יצירתיים ומהירים שיאפשרו לשוק הנדל"ן לחזור לקדמותו ויתרה מזו, להדביק את פערי הביקוש טרם המלחמה. ביניהם: להגדיל את מכסת הייבוא של עובדים זרים ממדינות נוספות, לשקול להוריד את הריבית, להעניק הטבות בנטילת משכנתאות ועוד. כל אלו יתרמו להשבתם של הרוכשים לזירת הנדל"ן ולרכישת דירות חדשות ודירות יד שנייה".

"הזדמנות ליצירת קשרי מסחר ועבודה עם מדינות חדשות"
יוסי פיירמרק, סמנכ"ל יזמות, סלע בינוי: "מקבלי ההחלטות והדרג המדיני צריכים, לדעתי, לראות במלחמה הארורה הזו הזדמנות ליצירת קשרי מסחר ועבודה עם מדינות שלאו דווקא היינו איתן בקשרים הדוקים. זו שעת רצון להתחיל ולהביא לישראל סחורות ופועלים זרים בהיקפים שעוד לא הכרנו עד היום. המלחמה מחדדת עד כמה אנחנו צריכים להגביר את קצב הבנייה במדינה.
יוסי פיירמרק, סמנכ"ל יזמות, סלע בינוייוסי פיירמרק, סמנכ"ל יזמות, סלע בינויצילום יריב אלדד
כל אזרחי ישראל רשאים למגורים עם ממ"ד בבית ומרחב מוגן במקום העבודה. המדינה צריכה להכין תוכנית עבודה לשיקום נזקי המלחמה ולהגברת קצב הביצוע – וזה יקרה רק אם יחשבו מחוץ לקופסה וינחתו פה רכבות אוויריות של פועלים זרים, לצד כניסה של כמויות של חומרי גלם לנמלים".