1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט למשפחה בירושלים דחה לאחרונה בקשה של אדם לקיום צוואת אביו, מאחר שניצל את מצבו הדמנטי כדי לנשל את אחיו. כך נקבע בפסק דין שהותר לאחרונה לפרסום.
למנוח היו שני בנים ובת. החל מ-2010 הוא סבל מדמנציה על רקע מחלת אלצהיימר. בשלב מסוים, בעודו מצוי במצב קוגניטיבי ירוד, החתים אותו בנו על צוואה. במעמד החתימה נכחו אחיו של המנוח ובניו. ב-2017 הלך האב לעולמו. בעקבות זאת הגיש הבן הזוכה על פי הצוואה בקשה לקיומה. אחיו הגיש בתגובה התנגדות לצוואה, ואילו אחותם ביקשה שלא לקחת חלק פעיל בהליך.
לטענת התובע, אביו היה צלול בזמן שחתם על הצוואה. הוא הגיש חוות דעת מומחה מטעמו שקבעה כי ירידתו הקוגניטיבית של המנוח באותה תקופה הייתה "קלה" בלבד ולא שללה את כשירותו המשפטית.
עו"ד שי אילעו"ד שי איל
מנגד טען אחיו כי יש לפסול את הצוואה שכן אביו לא היה כשיר לחתום עליה. בעמדה זו צידד גם מומחה מטעם בית המשפט שקבע כי בזמן החתימה סבל האב ממצב דמנטי שנטל ממנו את כושרו לבצע פעולות משפטיות. האח הוסיף כי לא סביר שאביו רצה לנשל אותו ואת אחותו מהירושה.
השופטת אורלי שמאי-כתב קבעה כי במקרה זה עולה באופן ברור שהאח הזוכה היה מעורב בעריכת הצוואה באופן המביא לפסילתה. היא הסבירה שהוא העיד כי ביקש מבן דודו (אחד העדים לצוואה) שימצא לו תבנית סטנדרטית של צוואה במסמך Word, על מנת שיוכל לערוך בה שינויים ולהתאים אותה לאביו.
בפסק הדין הודגש שאין מחלוקת על כך שהאח הזוכה הוא זה שהכין את הנוסח הסופי של הצוואה שעליה חתם אביו, מה גם שהמנוח לא נפגש בשום שלב עם גורם מקצועי כמו עורך דין.
נימוק נוסף לפסילת הצוואה, לדברי השופטת, טמון במצבו הירוד של המנוח. בעניין זה היא קיבלה את עמדת המומחה מטעם בית המשפט שקבעה כי האב לא היה כשיר בעת החתימה על הצוואה. כמו כן עלה מהעדויות שהמנוח לא הצהיר כי זו צוואתו, אלא רק השיב "כן" לשאלה אם הוא רוצה לחתום.
לפיכך ההתנגדות לצוואה התקבלה והבקשה לקיומה נדחתה. התובע חויב לשלם לנתבע הוצאות בסך 50 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ראובן טקו • ב"כ הנתבע: עו"ד אריה איזקסון • עו"ד שי איל עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין