האיחוד האירופי אישר: החל מהשנה הבאה האירו יהפוך למטבע הרשמי של קרואטיה ויחליף את הקונה (Kuna). בכך, תהפוך קרואטיה, אשר הצטרפה לאיחוד כבר בשנת 2013, למדינה ה-20 באירופה שמאמצת את המטבע. נכון להיום אירו אחד שווה 7.52 קונה, אולם לפי ההסכם שער ההמרה יעמוד על 7.5345 קונה לאירו. ההחלטה הגיעה דווקא כשהאירו נמצא בשפל של 20 שנה, והשתווה לדולר.
כמה משרי האוצר של האיחוד האירופי נפגשו בבריסל ותמכו במהלך לאחר שהנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד, המליצה לאפשר לקרואטיה, שאוכלוסייתה מונה 3.9 מיליון איש, לאמץ את המטבע המשותף. זאת, לאחר שהנציבות בדקה את מצבה הכלכלי של קרואטיה והחליטה כי היא עומדת בדרישות הסף, לרבות שיעור האינפלציה והחוב הציבורי שלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אירו
אירו
אירו
(צילום: shutterstock)
למעשה, קרואטיה היא המדינה הראשונה שניתנת לה האפשרות להפוך את האירו למטבע הרשמי שלה מאז ליטא ב-2015. בדומה למדינה הבלטית, המהלך נועד, בין השאר, לבסס עוד יותר את מעמד העולם המערבי במדינות שבעבר קושרו לשלטון הקומוניסטי לאחר מלחמת העולם השנייה, במיוחד כיום, לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה ונמצאת איתה במלחמה.
מבחינת קרואטיה, שנחשבת למדינה ענייה ביחס לרוב מדינות האיחוד האירופי, המהלך אומנם מבטל את העצמאות המוניטרית שלה, אולם הוא גם צפוי לסייע לה לקבל אשראי בריביות יותר נמוכות, לחזק את הקשר בינה לבין מדינות האיחוד ולהקל על הסחר. בנוסף, החל משנת 2023, 340 מיליון התושבים שגרים בגוש האירו לא יצטרכו עוד להחליף את המטבע כשהם יבקרו במדינה.
מטבע האירו נוצר ב-1999, כאשר 11 מדינות, ביניהן גרמניה וצרפת, אימצו אותו. לאורך השנים מדינות נוספות קיבלו אישור להשתמש בו כמטבע המרכזי שלהם. ב-2001 הייתה זו יוון, שנזקקה לא פעם לסיוע כלכלי של האיחוד אחרי שנקלעה למשברים גדולים, ומ-2011 ועד 2015 צורפו גם המדינות הבלטיות.