דריכות מסוימת קיימת הבוקר בשווקים לקראת הודעת הריבית שתפרסם היום (ב') בארבע אחר הצהריים הוועדה המוניטארית של בנק ישראל. בינתיים, המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות שערים במדדים המובילים: ת"א 35 עולה בכ-1.5% ות"א 125 ב-1.4%.
למרות שקיים סיכוי מועט ביותר שהריבית תעלה היום, הרי שבבנקים, בבתי ההשקעות ואצל האנליסטים, מצפים לקרוא את דברי ההסבר של בנק ישראל בהודעה שמפורסם, כדי לקבל מידע כלשהו ואולי רמזים לקראת המדיניות שתינקט בחודשים הקרובים.
אם בהודעת בנק ישראל היום יופיעו רמזים לצורך בשינוי מדיניות ההרחבה של בנק ישראל בתחום הריבית (הריבית הנמוכה הנהוגה במשק זה שנים), המשמעות תהיה ברורה: העלאת הריבית בישראל, אחרי שלוש שנים ורבע מאז שהועלתה לאחרונה בנובמבר 2018, קרובה מאוד ותבוצע כנראה ב-11 באפריל, כחודש לאחר שהריבית תעלה קרוב לוודאי ב-16 במרץ בארה"ב. יתכן גם שהריבית תועלה ב-23 במאי, בהודעה שאחרי ההודעה הבאה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
(צילום: רויטרס)
להודעה יצורף כמו תמיד הסבר מפורט על מצב המשק והמצב הכלכלי בעולם, שעשוי להיות משמעותי מאוד לבורסה ולשוק מטבע החוץ באופן מיידי. רמז על העלאת הריבית עלול לגרום לירידות שערים בבורסה ולהתחזקות השקל מול המטבעות הזרים כבר היום אחר הצהריים.
אתמול התכנסו בבנק ישראל חברי הוועדה המוניטארית לדיון ראשון לקראת החלטת הריבית שתפורסם היום בתום דיון נוסף. חברי הוועדה חתומים על מסמך של סודיות ונאסר עליהם לפרסם לפני פרסום ההחלטה היום אחה"צ מה נאמר בדיונים הללו, דבר שעלול להשפיע על המשק.
חברים בוועדה המוניטארית כיום: מטעם בנק ישראל, הנגיד פרופ' אמיר ירון - יו"ר הוועדה, המשנה לנגיד אנדרו אביר ומנהל חטיבת המחקר פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי. לרוב הם מצביעים בעמדה אחידה. עוד מכהנים מקרב הציבור: פרופ' נעמי פלדמן, פרופ' צבי הרקוביץ ופרופ' משה חזן. במקרה של תיקו בהצבעה (3:3) יש לנגיד שני קולות והוא המכריע.
אם מוחלט על שינוי בגובה הריבית היא נכנסת לתוקף רק לאחר שני ימי עסקים מלאים, דהיינו במקרה הזה ביום חמישי בבוקר, כדי לאפשר לבנקים ולמוסדות הפיננסיים השונים וגם לציבור הרחב להיערך לרמת הריבית החדשה.
מאז כניסת הנגיד הנוכחי, פרופ' אמיר ירון, הוא שינה רק פעם אחת את הריבית הבסיסית במשק, כאשר הפחית אותה - כדי לסייע לעסקים במשק ולציבור - בחודש אפריל 2020, בעת הסגר הראשון. הריבית הופחתה אז משיעור של 0.25% ל-0.1%, שיעור השפל בישראל בכל הזמנים. בכך הופחתה גם ריבית הפריים ל-1.6% לעומת 1.75% קודם לכן. ריבית הפריים גבוהה תמיד באחוז וחצי מריבית בנק ישראל.
רק בשבוע האחרון אמר בשיחה עם ynet כלכלן בכיר ראשון בישראל, שכמעט מונה לפני שלוש שנים וחצי לנגיד, הפרופ' ליאו ליידרמן, כי הוא מציע לנגיד להעלות כבר היום את הריבית ולהעלותה עוד בהדרגה בהמשך השנה. בעבר הייתה ישראל המדינה הראשונה שהפעילה את מכשיר הריבית, הן במשבר תחילת שנות ה-2000 והן במשבר הסאב-פריים ב-2008.
גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של בית ההקעות פסגות, אמר אתמול כי "להערכתנו בנק ישראל צפוי להתחיל בתהליך העלאות הריבית כבר בחודשים אפריל או מאי לכל המאוחר ובהחלטת הריבית הנוכחית, בנק ישראל יצטרך להתחיל להכין את המשקיעים. מבחינה של נתוני הבסיס הרלוונטיים, לפחות אנחנו, מגיעים למסקנה חד משמעית ולאור ההערכה שלנו כי חלון הזמן של בנק ישראל להעלאות ריבית מצומצם, עדיף שתהליך זה יתחיל מוקדם ככל שניתן".
פורסם לראשונה: 07:18, 21.02.22