שלושה חודשים בלבד לאחר אישור תקציב המדינה הנוכחי, ב-2 במרץ - בעוד 12 ימים בלבד - יוגשו לשר האוצר אביגדור ליברמן עיקרי תקציב המדינה וחוק ההסדרים הדו-שנתי ל-2023 ו-2024 וכבר בסוף חודש מאי יובא התקציב החדש לאישור הממשלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן, עוד קודם לכן, כבר ב-28 בפברואר, יציג שר האוצר את תוכנית הסיוע החדשה לעצמאים. ב-10 במרץ יציג משרד האוצר לציבור את "חבילה ב'" במסגרת התוכנית הכלכלית, שחלקה הראשון הוצג לפני ימים אחדים וכלל את הוספת נקודות הזיכוי ממס לבני 6 עד 12 והפחת מכסים נרחבת.
2 צפייה בגלריה
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים
בנט, ליברמן ולפיד במסיבת עיתונאים לאחר אישור תקציב המדינה האחרון
(צילום: חיים צח, לע"מ)

הנתונים שבהם ישתמש האוצר כדי להצדיק סיוע מצומצם

תוכנית הסיוע לעצמאים צפויה לכלול סיוע נקודתי לענפים בודדים במשק בלבד והיא לא תהיה גורפת. יזכו לסיוע רק עסקים ועצמאים שנפגעו במיוחד בחודשיים של התפשטותו הרחבה של זן האומיקרון, שהביא לבידוד של מאות אלפי אזרחים, בעלי עסקים, עובדים ולקוחות באותם ענפים. הסיוע צפוי בענפים הבאים: קוסמטיקאיות, מספרות, חלק מהמסעדות ובתי הקפה, עוסקים בענף התיירות, בהם מורי דרך, וחלק מהעובדים בענפי התרבות והבידור.
זאת, לאחר שאתמול הוצגו לשר האוצר לראשונה נתונים חדשים על הפעילות במשק בחודש ינואר, לפיהם חל גידול עצום בשימוש בכרטיסי האשראי על ידי הצרכנים בשיעור של 31% לעומת ינואר 2020, ערב משבר הקורונה.
ההשוואה נעשתה בכוונה לחודש ינואר לפני שנתיים ולא לינואר 2021, כיוון שלפני שנה היה בחודש זה הסגר השלישי. גם לפי נתונים ראשונים מתשלומי המע"מ של העסקים ב-15 בפברואר, מתברר כי התשלומים בראשית 2022 היו גבוהים מהצפוי.
שר האוצר ליברמן טען אמש בשיחה עם ynet כי "המצב במשק מצויין, אין בכלל ספק בכך. 95% מהענפים במשק עובדים מצויין. הבעיה היא רק ב-5% וגם שם חלק מהקשיים לא קשורים בכלל לקורונה. הנתונים טובים יותר בינואר השנה מאשר באותה התקופה ערב הקורונה, והדבר מוכיח שהמשק בישראל היה בצמיחה גבוהה גם בחודש שעבר".

מה יכלול החלק השני של התוכנית הכלכלית?

ב-10 במרץ יציג שר האוצר את חלקה השני של התוכנית הכלכלית, שהוצגה בשבוע האחרון. התוכנית צפויה לכלול צעדים נוספים, שחלקם טרם גובשו סופית במשרד האוצר, אך אם זה תלוי במשרד האוצר לא תהיה בה עוד תוספת של נקודות זיכוי ממס עבור ילדים מעל לגיל 12, כפי שדורשים חברי כנסת רבים ועמותות חברתיות. כעת נראה כי בעת החקיקה בכנסת יועלה רף גיל התוספת לנקודות הזיכוי, כפי שהבטיחו בימים האחרונים חברות כנסת ממפלגת העבודה, שהודיעו כי לא יתמכו בחוק ללא התוספת.
כמו כן, התוכנית החדשה תכלול את הרפורמה בחקלאות, שתפתח את הענף לתחרות בתחום הפירות והירקות, ואת פתיחת שוק התמרוקים בישראל לתחרות. עוד תכלול התוכנית הכלכלית "פרק ב'" השקעה של מיליארד שקל בבינה מלאכותית, השקעה שתעשה מעתה, בהוראת השר ליברמן, מדי שנה בסכום זהה.
בהקשר לדיוני התקציב, לפי שעה לא מתוכננים בתקציב החדש קיצוצים או הטלת מיסים חדשים, נוכח העלייה הגבוהה בהכנסות המדינה ממיסים בחודשים האחרונים.
עוד נודע כי בממשלה הוחלט להקדים את כל מהלכי אישור תקציב המדינה, כדי לבסס את יציבות הממשלה ולמנוע תקלות נוסח אלה שגרמו לאי-אישור תקציב המדינה לשנת 2021 והביאו לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות בשנה שעברה.
כאמור, התקציב הבא יובא לאישור הממשלה כבר במאי וב-21 בספטמבר, שלושה ימים לפני ראש השנה, מתוכנן אישור תקציב המדינה הדו-שנתי הבא במליאת הכנסת.
המשמעות היא שנכון לתכנון הנוכחי, תהיה הקדמה של האישור מהמועד האחרון המחויב לפי חוק, ה-31 בדצמבר 2022, ביותר משלושה חודשים ואף לא ייעשה שימוש באפשרות להאריך את משך הזמן לאישור הסופי עד ל-31 במרץ 2023, כאשר אי-אישורו במועד זה יביא לנפילת הממשלה ולהכרזה על בחירות.
כמו כן, הקדמת אישור התקציב תבטיח סופית את חילופי ראש הממשלה המכהן נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד בקיץ של השנה הבאה.
במקביל, ביום שני הקרוב יודיע נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, על מדיניות הריבית של הבנק המרכזי לשבועות הקרובים, ובימים האחרונים הושמעו כבר דעות, בין השאר על ידי הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, הפרופ' ליאו ליידרמן, שכמעט מונה בעבר לנגיד, כי יש להעלות כבר בשבוע הקרוב את הריבית במשק. המטרה היא לבלום את הצריכה הפרטית הגואה ובתוך כך את גל ההתייקרויות במשק ובעיקר בתחום הדיור ולהביא לייקור המשכנתאות.