תשכחו מדיור מופחת ומחיר למשתכן: אחרי דיונים קדחתניים על תקציב המדינה, הגיע השבוע שר הבינוי והשיכון זאב אלקין למסקנה שאחת הדרכים המרכזיות לעצור, או לפחות למתן, את עליות מחירי הדיור היא באמצעות תוכנית דיור מוזל לזכאים חסרי דירה שישתתפו בהגרלות - כפי שעשו קודמיו עד כה - והודיע כי בכוונתו להחיות את תוכנית "מחיר מטרה". בדקנו מה כוללת התוכנית, מי זכאים להשתתף בה ומה גובה ההנחות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהי תוכנית "מחיר מטרה"? תוכנית "מחיר מטרה" אושרה על ידי הממשלה בשנת 2014 על ידי שר השיכון דאז, אורי אריאל, וקודמה על ידי פרופ' יוג'ין קנדל, לשעבר מנכ"ל המועצה הלאומית לכלכלה. מטרתה הייתה לאפשר לזכאים חסרי דיור להירשם להגרלות של משרד הבינוי והשיכון על מנת לרכוש דירה בהנחה, ולמעשה לאפשר להם להגיע לנכס בבעלותם.
2 צפייה בגלריה
בסיבוב הקודם התוכנית מומשה רק בראש העין ובמודיעין. שכונה חדשה בראש העין
בסיבוב הקודם התוכנית מומשה רק בראש העין ובמודיעין. שכונה חדשה בראש העין
בסיבוב הקודם התוכנית מומשה רק בראש העין ובמודיעין. שכונה חדשה בראש העין
(צילום: יריב כץ)
התוכנית מומשה בהיקף מצומצם בערים ראש העין ומודיעין בלבד, לאחר שבאותה תקופה נבחר משה כחלון לשמש שר אוצר והחליט כי כלל שיווקי הקרקעות לזכאים יבוצעו במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" (שבוטלה זה מכבר). את תוכנית "מחיר למשתכן" החליפה עד לאחרונה תוכנית "דיור מופחת" של שר השיכון הקודם, יעקב ליצמן, אשר קודמה גם היא עד כה בהיקפים מצומצמים, בעיקר בפריפריה.
מי זכאי להירשם להגרלות? הקריטריונים לזכאות במסגרת תוכנית מחיר מטרה הם כמו בתוכנית מחיר למשתכן: חסרי דיור שהם יחידים בני 35 ומעלה; או זוג נשוי עם או בלי ילדים, אשר אין להם זכויות על דירה או חלק מדירה ב-10 השנים שקדמו למועד הגשת הבקשה לזכאות. הזכאים שיזכו בהגרלות לא יוכלו למכור את הדירה במשך 5 שנים, אולם יוכלו להשכיר אותה. כ-60% מכלל הדירות שישווקו על קרקעות מדינה באזורי הביקוש יוצעו לזכאים במסגרת התוכנית, ובפריפריה יעמוד שיעור זה על כ-65%.

מחיר פיקס

מה גובה ההנחה שמקבלים? במסגרת התוכנית החדשה-ישנה, המדינה תקבע מראש שומה למחיר דירה, כאשר יחידות הדיור שיוצעו לזכאים ימכרו להם בהנחה של 20% מגובה השומה, ולא יותר מהנחה בגובה של 300 אלף שקל לדירה. השומה תתעדכן פעם בשנה ולא תהיה צמודה למדד תשומות הבנייה אלא למדד המחירים לצרכן. לדברי השר אלקין, המשמעות היא שמחירי הדירות לא יטפסו, גם אם יעבור זמן עד שהפרויקט יתאכלס, ובאופן זה ליזם לא יהיה אינטרס לעכב את הבנייה כדי שהמחירים יעלו.
"המחיר יהיה פיקס. הקבלן לא יוכל לשחק עם המחיר", אמר אלקין ל-ynet ו"ממון". "למענה שאנחנו מציעים יש היגיון כלכלי: גם צינון השוק וגם יצירת ודאות בעניין המחיר, לצד מספר משמעותי של היצע דירות. הגיע הזמן לעצור את העלייה המטורפת של מחירי הדירות ואת הרווחים הגדולים שגורפת המדינה מהקרקע".
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
(צילום: הדר יואביאן)
מה ההבדל בין מחיר מטרה למחיר למשתכן? היזמים שייגשו למכרזי מחיר מטרה יידרשו לעמוד במפרט הטכני של הדירות שהגדיר משרד הבינוי והשיכון בתוכנית מחיר למשתכן (מבחינת גודל הדירה, שטחי החדרים וכדומה). השוני בין התוכניות הוא שבעוד במסגרת התוכנית של כחלון היזמים התחרו על הצעת המחיר הנמוכה ביותר למ"ר בנוי והמדינה סבסדה עבורם את הקרקע, במסגרת תוכנית מחיר מטרה המחיר למ"ר בנוי נקבע מראש, והזוכה במכרז יהיה זה שהציע את ההצעה הגבוהה ביותר על הקרקע, תוך שמירה על מחיר המטרה של הדירה (כלומר עם הנחה של 20% ממחיר השומה שנקבעה). שוני נוסף הוא גובה ההנחות – במחיר מטרה ההנחה תגיע עד ל-300 אלף שקל בלבד בכל הארץ, בעוד שבמחיר למשתכן ההנחות באזורי הביקוש היו גבוהות יותר.

לא באזורי יוקרה

באילו ערים בארץ תחול התוכנית?
כמו בתוכנית מחיר מופחת, ההנחות יינתנו על דירות באזורי הביקוש ובאזורי הפריפריה, אך לא באזורים אותם הגדירה המדינה "אזורי יוקרה" – כמו תל אביב והרצליה. המטרה היא גם לא לגרום לאובדן הכנסות גבוה מדי למדינה על מחיר הקרקע וגם לא לאפשר הנחות ענק בשווי של עד 800 אלף שקל, כפי שסיפקה תוכנית מחיר למשתכן בהרצליה, למשל, לעומת הנחות של 200 אלף שקל בלבד בפריפריה (ועל כך נמתחה עליה הביקורת המרכזית).
כלומר, ככל שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תפתח מכרזי שיווק קרקעות בערים כגון מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, באר יעקב, באר שבע ועוד, שם יינתנו הנחות בגובה של כ-20% על מחיר הדירה. אולם במכרזי שיווק קרקעות בתוכניות מאושרות בתל אביב ובהרצליה – לא תינתן הנחה. אזורי היוקרה במסגרת תוכנית מחיר מופחת הוגדרו כאזורים שבהם מחירי הדירות עולים על סכום של 22 אלף שקל למ"ר.
התוכנית תסייע לחסרי דיור להגיע לדירה? כמו בתוכניות הקודמות, מבחינת זכאי התוכנית המשמעות היא שמי שיש לו הון עצמי של כחצי מיליון שקל, יוכל לגשת להגרלה באזורי הביקוש במרכז, ומי שיש לו פחות יוכל לגשת להגרלה בפריפריה. מי שאין לו הון עצמי לא יוכל להשתתף בהגרלות וליהנות מהנחה ברכישת דירה מהמדינה.
מתי התוכנית תצא לפועל? התוכנית דורשת את אישור מועצת מקרקעי ישראל הקרובה, שבראשה עומד אלקין, וצפויה להתכנס רק בעוד כ-3 חודשים. עם אישורה, יחל משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם רמ"י לתכנן את המכרזים החדשים, כך שצפוי עוד זמן עד שיערכו הגרלות.