בהמשך לצו ההרחבה שמרחיב את תקופת הגנה מפיטורים למשרתי מילואים מ-30 יום ל 60, שר העבודה יואב בן צור הקים בתוך משרד העבודה ועדת פיקוח שתדון ותכריע במחלוקות לגבי פיטורי מילואימניקים בתקופה המוגנת המורחבת.
בראש הוועדה תעמוד הממונה הראשית על יחסי עבודה עו״ד רבקה ורבנר יחד עם הלשכה המשפטית ונציגים נוספים, בין היתר נציג עובדים ונציג מעסיקים, והיא תדון בחילוקי הדעות שיתגלעו בין העובד למעסיקו בקשר לפיטורים שמיום ה-31 לאחר החזרתו לעבודה ליום ה-60, ותבחן האם הפיטורים היו מטעמים מיוחדים ולא בקשר לשירות המילואים.
1 צפייה בגלריה
טקס של חטיבת צנחנים לרגל יציאה להתרעננות, בפארק אשכול
טקס של חטיבת צנחנים לרגל יציאה להתרעננות, בפארק אשכול
חיילי מילואים בטקס היציאה הביתה
(צילום: הרצל יוסף)
ועדת הפיקוח תפעל מכוח צו ההרחבה ולא מכוח חוק חיילים משוחררים, המסמיך את ועדות התעסוקה במשרד הביטחון (הרכב מעין שיפוטי האוכף את תקופת ההגנה שבחוק, וקיים שנים רבות).
מכורח הקמת ועדת הפיקוח במשרד העבודה, מעסיק שמבקש לפטר עובד בתקופה המוגדרת כאמור, יפנה לוועדה, וככל שקיימים חילוקי דעות בין המעסיק לעובד בקשר לפיטורים ולשאלה האם בוצעו לפי האמור לעיל, ועדת הפיקוח תכריע בכך בתוך 14 יום מהגשת הבקשה, לאחר שפנתה לקבל את תגובת העובד. נוכחה הועדה כי אין חילוקי דעות בין העובד לבין המעסיק, לא תדון הוועדה בעניין ותודיע הוועדה על כך לעובד ולמעסיק תוך 5 ימים. הפיטורים לא ייכנסו לתוקף עד להכרעתה של ועדת הפיקוח בחילוקי הדעות או עד להודעתה כי נוכחה כי אין חילוקי דעות בין העובד לבין המעסיק, לפי העניין.
חשוב לציין שהוועדה תדון בחילוקי הדעות שבין עובד למעסיק בנוגע לפיטורים מהיום ה-31 ועד היום ה-60 לחזרתו של העובד/ת לעבודה מהמילואים, כל עוד העובד שירת 60 ימים לפחות.
עוד יש לציין כי פנייה לוועדת הפיקוח לא גורעת מסמכויותיה של ועדת התעסוקה במשרד הבטחון לדון בכל פנייה של עובד באשר לפיטורים שנעשו בעקבות שירות המילואים שלו ב-30 הימים הראשונים מהשחרור, כפי שהיה עד כה. כמו כן גם מעסיק המעוניין לפטר עובד, בשלושים הימים הראשונים לחזרתו לעבודה (למשל, מטעמים של קיצוץ רוחבי או סגירת החברה), עליו לפנות לוועדת התעסוקה שבמשרד הבטחון ולא לוועדת הפיקוח שמוקמת מכוח הצו ההרחבה.
הוועדה תדווח למנכ"ל משרד העבודה, ישראל אוזן, על בסיס שבועי, על תהליכי העררים וקצב הטיפול. "אני קורא למעסיקים לשמור על החוק. מערך משרתי המילואים הם היסודות שעליהם הכלכלה מושתת בצל המלחמה. הוועדה שהקמנו היא עוד נדבך בחומת ההגנה שהקמנו עבורם", אמר ל-ynet השר בן צור.
בפורום נשות המילואימניקים מברכים על הקמת הוועדה: "אנו מברכות על ההקמה המהירה של ועדת הפיקוח, ומודות לשר העבודה על ההגנה על משרתי המילואים והענקת תקופת התאקלמות לאחר שירות כה ממושך. אנו סמוכות ובטוחות כי משרד העבודה יסייע לקדם תקופת הגנה גם עבור נשות המילואמניקים, שלאחר שירות כה ממושך במהלכו נלחמו על הבית - יוכלו לקבל הזדמנות אמיתית להוכיח את עצמן מחדש בעבודה, ובכך תיעצר התופעה המכוערת של פיטוריהן בצל מילואי בני הזוג", אומרת עו"ד שבות רענן, ראש תחום מדיניות בפורום.