שיא בגניבות מרשתות השיווק באוסטרליה, כך עולה מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה. הגניבות מפעילות לחץ גדול על ענקיות בתחום כמו Woolworths ו-Coles, שגם ככה נאבקות בעלויות האספקה שהתייקרו משמעותית ומבעיות בשרשרת האספקה.
לפי הנתונים, גניבות מסופרמרקטים בניו סאות' וויילס, מדינה בה מתגוררים שליש מהאוסטרלים, זינקו ב-23.7% בשנה החולפת לעומת 2021. מדובר בקפיצה הגדולה ביותר מאז החלו לבצע רישום של גניבות באוסטרליה בשנת 1995.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
אנשים עורכים קניות בסופרמרקט בסידני, אוסטרליה
סופרמרקט בסידני
(צילום: Shutterstock)
קווינסלנד, המדינה השלישית בגודלה באוסטרליה, הייתה בעלת השיעור הגבוה ביותר של גניבה מסופרים נכון לחודש ינואר האחרון, כך לפי נתוני המשטרה שמסתמכים על תלונות שהוגשו על ידי רשתות השיווק. בדוח עצמו לא צוין אילו קמעונאים דיווחו על גניבות.
הנתונים מדגישים את החששות שהועלו על ידי אנליסטים וחוקרים חברתיים לפיהם יוקר המחיה, שכולל כמובן גם את המוצרים בסופר לצד חשבונות החשמל ומשכנתאות, מגבירים את הפשיעה באוסטרליה. זה כאמור עלול לפגוע ברווחי Woolworths ו-Coles, שאחראיות על שני שליש מהמכירות באוסטרליה, וציינו את עניין הגניבות בדוחות האחרונים שלהן בחודש שעבר.
"שיעור הגניבות אף עלול לעלות אם וכאשר נתחיל לראות קפיצה באבטלה ותנאים כלכליים קשים יותר", אמר קרייג וולפורד, אנליסט בחברת MST Marquee, שמתמחה בשוק הקמעונאי, והוסיף כי "סופרים פועלים בשולי רווח מאוד דקים. צריך רק שינוי קטן כדי להשפיע על הרווחיות".
שתי רשתות השיווק הגדולות סירבו להגיב, אבל בשיחה עם אנליסטים בסוף פברואר אמר מאט סווינדלס, מנהל התפעול הראשי של Coles, כי החברה חווה "גל של גניבות שמחמיר" והיא משקיעה בהכשרת צוות ובטכנולוגיה כדי לנטרל זאת.
שיעור האבטלה באוסטרליה עלה בחודש ינואר האחרון לשיא מאז מאי 2022, זאת לצד תשע העלאות ריבית רצופות שנועדו להאט את האינפלציה שמתקרבת לשמונה אחוזים. "אינפלציה גבוהה בתוספת העלאות ריבית יכולות להוות הסבר טוב לעלייה בגניבות מסופרים", אמר רוג'ר ווילקינס, סגן מנהל המכון למחקר כלכלי וחברתי באוניברסיטת מלבורן.