1 צפייה בגלריה
אפשר לצאת ממעגל האימה
אפשר לצאת ממעגל האימה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב העניק לאחרונה הפטר מיידי לאישה כבת 36 מחובות של יותר מרבע מיליון שקל: השופטת אורלי מור-אל קבעה שהאישה סבלה מאלימות כלכלית ופיזית מצד בעלה לשעבר, שפתח על שמה עסק והשתמש בשיקים שלה מבלי שהבינה את ההשלכות.
החייבת (36) היא גרושה ואם לשניים, אחד מהם סובל מנכות בשיעור 100% על רקע ירידה בשמיעה ונזקק למעקב רציף ולטיפולים אלטרנטיביים. צו הכינוס בעניינה ניתן בנובמבר 2018. סכום תביעות החוב שאושר על ידי המנהלת המיוחדת עמד על 262,831 שקל מתוכם 69,603 שקל בדין קדימה למס הכנסה.
היא ילידת רוסיה שהכירה את בעלה לשעבר ב-2010 כשביקרה בישראל כתיירת. לאחר מכן השניים נסעו לרוסיה והתחתנו שם. ב-2013 הם עלו לארץ ונולדו להם הילדים. בדיון היא סיפרה שבמהלך החיים המשותפים סבלה מאלימות פיזית, מילולית וכלכלית עד כדי כך שנאלצה לעזוב למקלט לנשים מוכות. היא טענה כי החובות נוצרו כתוצאה מכך שבעלה פתח עסק על שמה ועשה שימוש בשיקים שלה לתשלומים שונים.
השופטת מור-אל קבעה שטענות החייבת מקבלות אישוש בדו"חות שנמצאים בתיק. כך, בדו"ח מטעם המקלט לנשים מוכות צוין שהיא סיפרה במפגשים הטיפוליים על חיים בצל טרור מצד בעלה דאז, מסכת התעללות פיזית ורגשית, השפלות, קללות, אלימות כלכלית ומניעת גישה לכסף. עוד צוין שהיא הגיעה למקלט במצב רגשי קשה, חסרת ביטחון, מפוחדת וחוששת מביצוע כל פעולה.
עו"ד שלמה כץעו"ד שלמה כץ
החייבת יצאה מהמקלט ביוני 2019 ונאלצה להתחיל חיים עצמאיים חדשים. היא לא עבדה במשך כשנה וחצי, כשבאותה תקופה גם פרצה מגפת הקורונה ולאחר מכן היא החלה לעבוד בחצי משרה. כיום עיקר הכנסותיה מקיצבאות.
לפי דו"ח של מחלקת הרווחה, גם לאחר יציאתה מן המקלט וממעגל האלימות חוותה האישה - ועדיין חווה - קשיים רבים בחיי היומיום בעיקר עקב התמודדותה עם החובות הרבים. השופטת ציינה שניכר כי החובות נוצרו במהלך החיים המשותפים עם הגרוש, שעשה שימוש בחייבת על מנת לבצע תשלומים וליטול התחייבויות בעוד היא נעדרת הכוח והיכולת להתנגד למעשיו.
עוד צוין בהחלטה כי הצדדים הפנו את בית המשפט ל"מודל חדש נשים נפגעות אלימות" שגובש על ידי הממונה על הליכי חדלות הפירעון. השופטת הדגישה שמדובר בפרויקט מבורך שיצא לדרך רק לאחרונה, ובמסגרתו יוחד צוות ייעודי שתפקידו לאתר ולטפל בתיקי נשים נפגעות אלימות פיזית, מילולית או כלכלית שנקלעו להליכי חדלות פירעון כתוצאה מכפייה או אלימות פיזית בתא המשפחתי שגרמה להן לקחת התחייבויות על עצמן.
השופטת הוסיפה שגם אם עניינה של החייבת לא נכנס תחת כנפי הפרויקט מכיוון שהתיק נפתח לפני ארבע שנים, ראוי שעקרונותיו ישליכו על התוצאה. מכאן שיש לתת דגש על שיקומה של החייבת, לצד השיקולים האחרים הנדרשים. בנסיבות אלה ולאחר שהתרשמה שלא תצמח לנושים תועלת מהמשך ההליך, השופטת קבעה שיש לתת לחייבת הפטר לאלתר מכל חובותיה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייבת: עו"ד סמדר בוכובזה (מטעם הסיוע המשפטי) • ב"כ כונס הנכסים הרשמי: עו"ד ענבל מנוצ׳יהרי (כונס הנכסים הרשמי) • ב"כ המנהלת המיוחדת: עו"ד אור פרוכטר (המנהלת המיוחדת) • עו"ד שלמה כץ עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין