בתחילת אפריל נכנסו לתוקף בישראל תקנות שמשקפות הקלה בהתייחסות לעבירות של החזקה ושימוש בקנאביס לצריכה עצמית. התקנות, שהותקנו על ידי שר המשפטים, גדעון סער, קובעות כי החזקה או שימוש לצריכה עצמית יהיו עבירות מינהליות ולא פליליות, והעונש בגינן יהיה קנס כספי בלבד, ללא הרשעה פלילית. גובה הקנס על החזקה לצריכה עצמית, או על שימוש לא במקום פומבי, יהיה 500 שקל, והקנס על שימוש במקום פומבי נקבע ל-1,000 שקל.
בסיוע עו"ד אדי אבינועם ועו"ד דוד טובול, המתמחים במשפט פלילי ומשמשים כיו"רים משותפים של הוועדה לעניינים פליליים במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין, גיבשנו מדריך - מה מותר ומה אסור לאור התקנות החדשות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
מה המשמעות של התקנות החדשות? בטרם כניסת התקנות הללו לתוקף, שימוש עצמי בקנאביס או החזקתו היווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין. לפניהן מי שהחזיק קנאביס או שהשתמש בו לצריכה עצמית היה צפוי לשלם קנס בסך 1,000 שקל בפעם הראשונה, כשבפעם השנייה שבה היה נתפס (תוך 5 שנים מיום התפיסה הראשונה), הייתה עולה לו בקנס של 2,000 שקל בכפוף לתנאים שונים, וזאת בנוסף להרשעה פלילית.
לעומת זאת, בהתאם לתקנות החדשות מאפריל האחרון, החזקת קנאביס לצריכה עצמית או שימוש עצמי בסמים אלו אינם מהווים עוד עבירה פלילית כפי שהיה בעבר, אלא עבירה מנהלית. "עבירה מנהלית, להבדיל מעבירה פלילית, היא עבירה רגולטורית שאין עימה חומרה רבה והיא לא מלווה בכתם של הליך פלילי והרשעה פלילית. ההליך המנהלי כולל למעשה סנקציה שהיא קנס המהווה תגובה להפרת הסדר שיש אינטרס ציבורי באכיפתו, אך הוא בעל חומרה פחותה מעבירה פלילית 'רגילה'", מציינים עוה"ד אבינועם וטובול.
עם זאת, התקנות החדשות מחריגות קטינים, אסירים, שוטרים, אנשי שירות בתי הסוהר וחיילים. המשמעות היא שאם אחד מאלה נתפס עם קנאביס, חל עליהם המשפט הפלילי הרגיל - והם צפויים להיות מורשעים. גם קטינים הוחרגו מהתקנות החדשות, וכרגע הנושא בעניינם מצוי בדיונים.
מה נחשב לצריכה עצמית ומה לא? עו"ד יפעת רווה, ראש אשכול סדר דין פלילי וראיות במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, מסבירה: "לפי פקודת הסמים המסוכנים, אם מחזיקים עד 15 גרם, ההנחה היא שמדובר בכמות לצריכה עצמית. מעבר לכך, מניחים שזה לא לצריכה עצמית, אלא אם הוכח אחרת".
מה מוגדר כקנאביס? קנאביס מוגדר בחוק ככל חלק של צמח הקנאביס, בין אם מדובר בשורשיו, גזעו, ענפיו וכן הלאה. הגדרת קנאביס, בהתאם לפקודת הסמים, כוללת גם את השרף של הקנאביס, ובמילים אחרות - חשיש. התקנות החדשות אינן כוללות סמים אחרים מסוג נייס גאי או כל סם אחר, שמי שעושה בהם שימוש יואשם בביצוע עבירה פלילית.
עד כמה השימוש בקנאביס נפוץ? לפי סקר של הרשות הלאומית למלחמה בסמים שנערך לפני שנה, כמיליון וחצי צעירים ישראלים (בני 18 עד 40) עישנו או צפויים היו לעשן קנאביס במהלך 2021.
עורך הדין אדי אבינועםעו"ד אדי אבינועם
נהגתי ברכב תחת השפעת גראס ועצר אותי שוטר. מה הדין? עו"ד אדי אבינועם: "מדובר במעשה חמור. יש הבדל בין מצב שאדם נתפס מחזיק קנאביס ברכבו, לבין מצב שבו הוא נתפס נוהג תחת השפעת הקנאביס. אז הוא ייחשב כמי שנהג בשכרות ויהיה צפוי להיות מואשם בבית משפט ולסנקציות של מאסר או קנס, לצד פסילת רישיון הנהיגה".
אני מגדל עציץ עם שתיל קנאביס. האם זו עבירה פלילית או מינהלית? עו"ד דוד טובול: "גידול שתיל קנאביס היא עבירת גידול סם, המהווה עבירה פלילית, ולא עבירה מינהלית. יש לזכור שהתקנות החדשות מהוות בשורה אך ורק כשמדובר בהחזקת קנאביס או שימוש בו לצריכה עצמית, ואינה כוללת עבירות אחרות כמו גידול סמים".
עו"ד דוד טובולעו"ד דוד טובולצילום: פרטי
עם זאת, עו"ד אבינועם מציין: "נהלים פנימיים של חטיבת התביעות במשטרת ישראל עורכים הבחנה בין מקרים ברורים של גידול מספר שתילים מצומצם שנועד לצריכה עצמית, מה שיאפשר התייחסות למקרה כעבירת החזקה לצריכה עצמית, לבין מקרים של גידול מריחואנה החורג ממטרה של שימוש עצמי, והם יובילו להגשת כתב אישום".
מה עם שימוש בקנאביס רפואי? מי שמשתמש בקנאביס רפואי, תוך שהוא מחזיק ברישיון כדין מטעם משרד הבריאות, אינו מבצע עבירה פלילית. מובן שאסור לו לנהוג ברכב כשהוא תחת השפעת קנאביס.
האם מותר לי לשאת בתיק גראס עד 15 גרם כשאני עולה על טיסה או חוצה גבול? חס וחלילה. המעשה עלול להיחשב על פי הדין הפלילי בישראל כעבירת יצוא סם או כעבירת הובלה במעבר, שהיא עבירה פלילית חמורה מסוג פשע. גם במדינות היעד, זה עלול להיחשב עבירה פלילית, ולעיתים הענישה שם חריפה וקשה הרבה יותר.
קיבלתי קנס על החזקה/שימוש בגראס. כמה זמן יש לי לשלם אותו ומה קורה אם לא משלמים בזמן? עו"ד יפעת רווה מציינת כי לפי חוק העבירות המינהליות, יש לשלם קנס מינהלי בתוך 60 ימים, אחרת הקנס עובר לגבייה על ידי המרכז לגביית קנסות.
הסקירה אינה מהווה ייעוץ משפטי