1 צפייה בגלריה
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
"המגמה - דה-פליליזציה". ארכיון
(צילום: shutterstock)
שר המשפטים גדעון סער הודיע שחתם כי עבירת השימוש העצמי בקנאביס תהפוך לעבירה מינהלית במקום פלילית, וגובה הקנס בגין החזקת קנאביס יופחת ל-500 שקלים - במקום 1,000 ו-2,000 היום. "למעשה, הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס", אמר סער. התקנות הועברו לאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
לדברי סער, "במקביל, הפצתי להערות הציבור תזכיר לתיקון תקנות העבירות המנהליות. התקנה תאפשר את ביטול הרישום הפלילי. התקנות המוצעות מהוות השלמה למהלך הכולל, והן יאפשרו להפוך את העבירות של החזקת קנאביס ושימוש בו לצריכה עצמית, לעבירות מינהליות בלבד. בכך למעשה לא יהיה יותר ברישום פלילי על עבירה זו".

במסגרת השינוי שנחתם, תבוטל גם ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי - ותבוטל האבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות. על פי טיוטת התקנות שהוגשו לאישור ועדת החוקה - מההסדר יוחרגו, על פי עמדת המשרדים הרלוונטיים, חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה, וקטינים שלגביהם ייקבע הסדר מיוחד המעודד מתן טיפול.
"היעדר מדיניות בנושא הופכת, הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק", אמר סער. "המהלך הזה מצטרף למהלכים אחרים שאני מוביל שמגמתם היא דה-פליליזציה - צמצום היקפם של האישומים הפליליים והעבירות הפליליות והצורך במיקוד המשפט הפלילי בפשיעה".
סער ציין כי הדברים נעשו בשיתוף פעולה עם שר הבריאות ניצן הורוביץ, והודה גם לחברת הכנסת שרן השכל ממפלגתו שלדבריו "פועלת שנים רבות בנושא".
כיום, לפי "מתווה ארדן", כשאדם נתפס משתמש בקנאביס בפעם הראשונה הוא משלם קנס בגבוה אלף שקלים, ובפעם השנייה בגובה אלפיים. בפעם השלישית ניתן לסגור את התיק בהסדר, ואילו בפעם הרביעית ואילך יוגש נגדו כתב אישום. כמו כן, החוק הקיים מחריג אנשים בעלי עבר פלילי בגין עבירות מסוימות שעברו בחמש השנים האחרונות.
נזכיר כי צוות בין-משרדי בהובלת משרד המשפטים הגיש את המלצותיו בעניין בנובמבר 2020. הצוות המליץ על לגליזציה, כלומר, הסדרת שוק הקנאביס בישראל במודל הקנדי שבמסגרתו המסחר והשימוש חוקיים למבוגרים מעל גיל 21, כולל רכישה בחנויות ייעודיות. החזקה תהיה חוקית בכמות של עד 15 גרם ולא-פלילית עד 50 גרם. עם זאת, ניסיונותיה של הקואליציה להעביר חקיקה בנושא עד כה עלו בתוהו לאור התנגדות רע"מ. לצד זאת, בחודש אוקטובר האחרון הצליחה הקואליציה להעביר את הסדרת הקנאביס הרפואי בכנסת בקריאה טרומית.