מנכ"ל מינהל התכנון החדש, רפי אלמליח, שהחל לכהן בתפקיד לפני כחודשיים, מתחיל להציב יעדים, בין היתר קידום בנייה רחבת היקף ביישובי החברה הערבית. ל-ynet נודע כי באחרונה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, בראשות איתמר בן דוד, שתי תוכניות מרכזיות להקמה של 4,500 יחידות דיור חדשות ביישובים דלית אל כרמל וג'סר א-זרקא. אחת התוכניות מאפשרת לראשונה בניית דירות במתכונת שכירות ארוכת טווח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במזרח ג'סר א-זרקא, שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד להתנגדויות הציבור. התוכנית, שתשלב לראשונה ביישוב דיור להשכרה לטווח ארוך, משתרעת על פני שטח של כ-330 דונם וממוקמת ברובה על שטח שיצורף לתחום היישוב כתוצאה מהסטת כביש החוף (דרך מספר 2) מזרחה, במסגרת התוכנית להרחבה ושדרוג של כביש מספר 2.
2 צפייה בגלריה
ג'סר א-זרקא
ג'סר א-זרקא
ג'סר א-זרקא
(צילום: אורי מגנוס)
התוכנית, המקודמת על ידי החברה הממשלתית דירה להשכיר, מציעה להקים שכונת מגורים חדשה הכוללת 1,250 יחידות דיור, שייבנו במבני מגורים בני 5-9 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-240 דירות יוקצו לטובת השכרה ארוכת טווח לתקופה של 10 שנים או יותר.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת הקמת מוסדות הציבור ומבני החינוך במרכז השכונה, ובצפונה מוצע מוקד מסחרי בסמוך למחלף המאושר בדרך מספר 2 המוסטת, ובממשק עם שמורת נחל תנינים שצפונית לתוכנית.
לדברי מנכ"לית דירה להשכיר, ענבל דוד, "מדובר בתוכנית פורצת דרך, שעתידה לקדם פיתוח כלכלי וחברתי של היישוב, תוך שימת דגש על צרכיו וצרכי תושביו. מיקומה האסטרטגי של ג'סר בין חיפה לתל אביב, יחד עם מימוש התוכנית הכוללת מתחם תעסוקה ומסחר משמעותי, יביאו בשורה של ממש לתושבי ג'סר א-זרקא".

בנייה חדשה והסדרת קרקעות

במקביל החליטה הוועדה לאשר למתן תוקף תוכנית שקודמה על ידי מינהל התכנון והמועצה המקומית דלית אל כרמל להקמת שכונת מגורים חדשה שתכונה "אל-ראנדה" וצפויה לכלול 3,240 יחידות דיור – שיוקמו במבני מגורים בני 4 קומות, תוך הסדרה של בנייה קיימת. התוכנית, שאושרה כאמור באופן סופי, משתרעת על פני שטח של כ-635 והיא ממוקמת בדרום-מזרח היישוב.
2 צפייה בגלריה
שכונת אל ראנדה דלית אל כרמל
שכונת אל ראנדה דלית אל כרמל
שכונת אל ראנדה בדלית אל כרמל
(הדמיה: משרד אבירם אדריכלים)
התוכנית חלה ברובה על קרקע פרטית, ומהוועדה נמסר כי קדם לה מהלך מורכב ויסודי של שיתוף הציבור, שכלל בחינת והתאמה, ככל הניתן, של המגרשים לבעליהם. היא מבוססת על מערך התנועה הקיים ביישוב ומתחברת למערך התחבורה הסובב.
מהוועדה נמסר כי התוכנית מספקת מענה הן ברמת צרכי השכונה המקומיים והן ברמת הצרכים היישוביים, זאת באמצעות הקמת קריית חינוך יסודי ועל יסודי חדשה, אשר תיתן מענה לשכונה ולשכונות הסמוכות. בנוסף, התוכנית מייצרת מערכת שטחים פתוחים לצד שימור ערכי הטבע והנוף הייחודים לאזור, על ידי שימור וטיפול בוואדיות שבתחומה ועל ידי יצירת קשר לוואדיות הסובבים ולגן הלאומי "פארק הכרמל".
מנכ"ל מינהל התכנון הנכנס, רפי אלמליח, אמר ל-ynet כי "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בקידום התכנון ביישובי החברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, תוך יצירת כלים ייחודיים שיסייעו בהתמודדות עם האתגרים שבקידום תכנון מפורט בקרקע פרטית, וכן פועל ליצירת פתרונות דיור בין היתר גם בקרקע מדינה ככל האפשר".