חוק חדש במדינת ניו יורק, שייכנס לתוקף החל מיום ראשון, יחייב בתי עסק לחשוף במודעות הדרושים שלהם מהו השכר החודשי שהם מציעים עבור המשרה. החוק הוא חלק ממאמץ של המדינה לצמצם את הפערים בין נשים וגברים ובין אוכלוסיות חזקות לבני מיעוטים.
החוק החדש יחול על בתי עסק עם לפחות ארבעה עובדים, שיצטרכו לחשוף את טווחי השכר עבור כל משרה שמפורסמת לציבור או דרך מכרזים פנימיים. תומכי החוק מאמינים גם שהשינוי יכול לעזור לעובדים שמשתכרים שכר נמוך להבין שהם מרוויחים פחות מאנשים שעושים את אותה עבודה כמו שלהם באותו עסק או בעסקים אחרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סנטרל פארק סאות' 220, מנהטן, ניו יורק
סנטרל פארק סאות' 220, מנהטן, ניו יורק
ניו יורק
(צילום: Vornado)
חוק זהה חוקק כבר בסוף שנת 2022, אבל רק בעיר ניו יורק עצמה. כעת, שאר העסקים במדינת ניו יורק יצטרכו לחשוף את טווחי השכר של המשרות אותן הם מציעים. יש לציין כי יש מדינות נוספות בהן יש חוקים דומים, כמו למשל קליפורניה וקולורדו. החוק יחול גם על אנשים שעובדים מהבית, אבל המנהל שלהם, מטה החברה או אתר העבודה נמצאים תחת פיקוח מדינת ניו יורק. החוק לא יחול על סוכנויות ממשלתיות.
"יש רצון, לא רק בבתי המחוקקים אלא גם אצל העובדים, לדעת מראש מה טווח השכר אותו הם יכולים לקבל עבור משרה", מציינת דה האי קים, יועצת בכירה במכון הלאומי לחקיקה נשית. הסנטורית של מדינת ניו יורק, ג'סיקה ראמוס, אמרה שהחוק הוא ניצחון לארגוני העובדים: "זה משהו שבאופן כללי עובדים ביקשו. בייחוד כוח עבודה צעיר שנכנס למעגל העבודה יידע כמה הוא צפוי להרוויח".
"הציות לחוק יהיה מאתגר", אמר פרנק קרבין, מנהל משאבי אנוש במועצת העסקים של ניו יורק, שמתח ביקורת על ההחלטה וטען כי היא תהיה לנטל נוסף על המעסיקים: "יש לנו עסקים קטנים שאפילו לא מכירים את החוק. הרבה מהם לא יצייתו לחוק, אבל לא במכוון".

גברים בניו יורק הרוויחו 9,000 דולר יותר בשנה מנשים

הרקע לחוק שחוקק קודם לכן בעיר ניו יורק הגיע מכך שבשנת 2019, השנה האחרונה לפני הקורונה שעיוותה במידה רבה את הנתונים של שוק העבודה, השכר השנתי החציוני במדינת ניו יורק לגברים במשרה מלאה עמד על כ-61 אלף דולר - כ-9,000 דולר יותר מהשכר החציוני של נשים במשרה מלאה, שעמד על כ-52 אלף דולר. מחקר שנערך בשנת 2021 במדינת ניו יורק מצא שהשכר השנתי החציוני של עובד לבן היה גבוה בכ-28 אלף דולר מהשכר של עובד כהה עור, ובכ-22 אלף דולר משכר של עובד לטיני.
ומה קורה אצלנו בישראל? בראיון ל-ynet Live, שנתנה עו"ד אורי טורקיה-שלס, מומחית לדיני עבודה ויועצת לחקיקה הנוגעת לשוויון מגדרי, כשחוקק החוק בעיר ניו יורק, היא טענה כי "גם בישראל הונחה בשנה שעברה הצעה לחוק דומה על שולחן הכנסת, אך לצערנו היא לא קודמה", מספרת טורקיה-שלס. בישראל, המעסיקים לא מחויבים כידוע לפרסם טווחי שכר, אך מעבר לכך - במקרים רבים מקובל שאסור לעובדים לספר מה השכר שלהם לעובדים אחרים, ואם הם מספרים - המעסיקים לא רואים זאת בעין יפה.
"צריך להגיד שהנוהג הזה שאסור לדבר על השכר בישראל הגיע אלינו מארצות הברית, מהרעיון של חוזים אישיים, שכל אחד מנהל את המשא ומתן מול המעסיק בעצמו ואז יש גם איזושהי חובת סודיות - אז כשאנחנו רואים את השינוי שמתחיל להתרחש בארצות הברית, אני דווקא אופטימית", אומרת טורקיה-שלס. "היום גם בישראל האיסור הזה הופך לפחות ופחות נפוץ, ויש איזושהי תנועה לכיוון השקיפות הזאת".