1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה תוכנית פירעון לאב לשבעה שצבר חובות של כ-540 אלף שקל ומתפרנס ממשרה חלקית בלבד כמלווה בהסעות של ילדים. החייב טען שהוא אינו יכול להגדיל את הכנסותיו בשל מצבו הבריאותי, אך השופט שמואל מנדלבום לא מצא לכך ביסוס והורה לו להשלים את קופת הכינוס לסכום של 65 אלף שקל.
לפי דו"ח שהגיש המנהל מיוחד שמונה בתיק, לחייב אושרו חובות בסכום של 539,696 שקל. הוא ורעייתו עובדים במשרות חלקיות בלבד, חרף ההבהרות הרבות שניתנו בהליך בדבר חובתו למצות את פוטנציאל השתכרותו. בנסיבות אלה דרש המנהל המיוחד את ביטול ההליך.
בדיון סיפר החייב כי הוא "עובד בערך ארבע שעות ביום, חמישה ימים בשבוע, כמלווה בהסעות של ילדים", וביחס ליתר זמנו טען החייב כי "או שאני צריך לנוח או שאני הולך ללמוד". הוא הוסיף כי הוא סובל מסחרחורות אחרי נסיעות ויש לו עוד צרכים רפואיים שלגביהם הוא לא צירף מסמכים.
החייב ציין כי הוא משתכר 3,000-1,500 שקל בחודש וכי אשתו, המטפלת בשבעת הקטינים, לא יכולה להגדיל את היקף משרתה. בנסיבות אלה הוא ביקש הפטר לאלתר בכפוף לתשלום 500 שקל למשך 36 חודשים.
לעומתו, בעלי התפקיד וב"כ הנושה בנק הפועלים, הדגישו את חובתו של החייב למצות את פוטנציאל השתכרותו נוכח היקף חובותיו, ואת הזלזול שהוא מפגין בהחלטות בית המשפט. לטענתם אין לקבל את טענות החייב ליכולת השתכרות מצומצמת נוכח החברות שנוהלו על ידו ואשר הובילו להסתבכותו.
ואכן, השופט שמואל מנדלבום השתכנע שאין לחייב כל מניעה להגדיל באופן ניכר וממשי את היקף הכנסותיו. הוא הזכיר כי על החייב בהליך פשיטת הרגל מוטלת חובה למצות את פוטנציאל השתכרותו, וזאת כחלק מחובתו להתנהל בתום לב.
בפסק הדין הובהר שטענותיו של החייב שלפיהן הוא סובל מבעיות רפואיות שאינן מאפשרות לו להגדיל את היקף משרתו לא גובו באסמכתאות: "התרשמותי מהחייב הייתה שחייו מתנהלים בנינוחות שאינה תואמת כלל את היקף חובותיו ואת המצוקה הקשה הנטענת על ידו בשל הצורך, שאינני מקל בו ראש, לפרנס שבעה ילדים קטינים".
השופט הוסיף שהעובדה שהחייב אינו עושה מאמץ של ממש להגדלת היקף עבודתו והשתכרותו צורמת במיוחד נוכח הסיוע שמקבלים החייב ורעייתו מרשויות המדינה.
בנסיבות אלה הכריז השופט על החייב כפושט רגל ואישר תוכנית פירעון שלפיה הוא ישלים את קופת הכינוס לסך של 65 אלף שקל. כך, בנוסף לסכום שכבר שולם על ידו (9,733 שקל), הוא ישלם 60 תשלומים חודשיים בסך 800 שקל (בסה"כ 48 אלף שקל) ואת היתרה בסוף התקופה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד דוד אהרן משה עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין