חברת המזון אסם וחברת המזון יוניליוור תתרומנה, בנפרד, מוצרים לארגון "לתת" בסך 900 אלף שקל כל אחת. כך עולה ממספר בקשות לאישור הסדר פשרה שהוגשו לבית המשפט המחוזי בירושלים, שעסקו בטענה שהחברות הפחיתו את משקלם של חלק ממוצריהן ללא גילוי נאות לצרכנים.
עניינה של אחת מהבקשות הוא בטענה כנגד יוניליוור כי הפחיתה ללא גילוי נאות את משקלם של מוצרי מותג חטיפי השוקולד "קליק" (בתכולה כוללת הפחותה מ-75 גרם) ובכך כביכול הטעתה הצרכנים. על שינוי משקלי קליק פורסם ב-ynet גם ב-2015. גם פה יוניליוור חלקה על כל הנטען בבקשת האישור, אולם הצדדים פנו להליך גישור בסיומו הגיעו להסדר פשרה. על פי ההסדר הפשרה, מבלי להודות באף טענה, יוניליוור תעניק לציבור הטבה בדרך של תרומת מוצרים בשווי לצרכן של 550 אלף שקל לעמותת ארגון לתת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
יש לציין כי לאחר הגשת בקשת האישור, יוניליוור, מטעמים מסחריים ושיווקיים החלה לייצר את סדרת מוצרי הקליק בשקיות במשקל אחיד של 65 גרם ואף הוסיפה הערת משקל ("65 גרם במקום 75 גרם") וזאת לטענתה (עליה חולקת המבקשת) ללא קשר לבקשת האישור. כמו כן משקל המוצרים מסומן בחזית האריזה ובמרכזה.
במקביל, הוגשה בקשה נוספת להסדר פשרה בבבקשה לתביעה ייצוגית בטענה לפיה יוניליוור הפחיתה ללא גילוי נאות את משקלם של מוצרי סדרת הקרקרים של המותג "פתית" ממשקל 300 גרם ל-250 גרם ובכך, כביכול, הטעתה צרכנים. יוניליוור חולקת על כל הנטען בבקשה, אולם הצדדים פנו להליך גישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל שהסתיים בהסדר פשרה. בין השאר הוסכם כי מבלי להודות באף טענה , יוניליוור תעניק לציבור הטבה בדרך של תרומת מוצרים בשווי לצרכן של 130 אלף שקל לארגון לתת.
כמו כן הוגשה עוד בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד יוניליוור ואסם יחד. עניינה של בקשת האישור בטענה לפיה יוניליוור ואסם הפחיתו ללא גילוי נאות משקלם של מוצרים שונים. בעניינה של יוניליוור – דגני הבוקר ברנפלקס במשקלים של 375-410 גרם ובעניינה של אסם - סדרת דגני המותג FITNESS במשקלים 350-355 גרם. החברות חלקו על הטענות נגדן אולם בסופו של יום הגיעו הצדדיים להסדר פשרה - לאחר הליך גישור- לפיו מבלי להודות באף טענה אסם ויניליוור יעניקו כל אחת בנפרד, הטבה בדרך של תרומת מוצרים. יוניליוור תתרום לארגון לתת מוצרים בשווי 220 אלף שקל ואסם תתרום מוצרים לארגון לתת בשווי 100 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: סטודיו אסם)
בקשה נוספת העלתה טענה שלפיה אסם הפחיתה ללא גילוי נאות את משקלם של חלק ממוצרי המותג "לחמית". מנגד אסם ביקשה לדחות הבקשה. גם כאן פנו הצדדים לגישור והגיעו להסדר פשרה במסגרתו מבלי להודות באף טענה. אסם תעניק לציבור הטבה בדרך של תרומת מוצרים בשווי לצרכן של 400 אלף שקל. התרומה תועבר לארגון לתת. בתיק אחר בו נטען כי אסם הפחיתה את משקלם של דגני המותג צ'יריוס ואת משקלם של סדרות הפסטה והפתיתים האפויים של אסם הגיעו הצדדיים גם לפשרה. גם פה מבלי להודות באף טענה, אסם תעניק לציבור הטבה בדרך של תרומת מוצרים בשווי של 400 אלף שקל לארגון לתת.
כל הבקשות לאישור תביעות ייצוגיות הוגשו באמצעות עוה"ד שרון ענבר פדלון וטלי לופו. את יוניליוור ייצגו עוה"ד רועי מסורי ואופק סיני ממשרד ארנון,תדמור-לוי ואת אסם ייצגו עו"ד תום אלקלעי ועו"ד נעם רונן ממשרד גורניצקי ושות'.
מיוניליוור נמסר בתגובה: "מדובר בתביעות המתייחסות בעיקרן למקרה משנת 2013. למרות שיוניליוור סברה שבידיה טענות כבדות משקל, החלטנו להגיע לפשרה במסגרתה ייתרמו מוצרי מזון לעמותת "לתת", שמסייעת למשפחות נזקקות בישראל".
תוגבת עוה"ד שרון ענבר-פדלון, באת כוח המבקשים: "הסדרי הפשרה מהווים תולדה של הליך דיוני ממושך, כאשר הקודם בזמן החל מזה כחמש שנים. יש להודות על ניהול הליך גישור ראוי ומקיף על ידי הצדדים, תוך תיווכה המקצועי של השופטת (בדימוס) הילה גרסטל".