1 צפייה בגלריה
גירושים אפורים
גירושים אפורים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האם החזר מס הניתן בשל אובדן הכנסות על רקע תאונה קשה של הנישום שהפכה אותו לנכה שייך גם לאשתו? בפסיקה של בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה נקבע לאחרונה שהתשובה חיובית. השופטת מורן ואלך-ניסן קיבלה תביעה שהגישה אישה שבעלה נפגע בתאונת אופני שטח והפך 100% לקבלת מחצית מהחזר המס שקיבל לחשבונם המשותף, בסך 148,800 שקל.
בני הזוג נשואים מזה 18 שנה ויש להם שלושה ילדים. בקיץ 2020 עבר הבעל תאונת אופני שטח קשה. הוא נפגע בראשו ואושפז, ובהמשך הוכר כבעל מאה אחוזי נכות. מאוחר יותר יחסיהם התערערו והאישה פתחה בהליכי גירושים. בפברואר אשתקד היא ביקשה מבית המשפט להורות שהחזר המס שהתקבל לחשבון המשותף כתוצאה מהנכות של בעלה יועבר לידיה, כאשר מחציתו תהא על חשבון חלקה באיזון המשאבים.
לטענתה, בעוד היא משתכרת בקושי 5,000 שקל בחודש, בעלה עשה חיל בעבודתו לפני התאונה והרוויח 50 אלף בחודש. היא סיפרה כי בעקבות מצבו היא קורסת תחת נטל הטיפול בילדים, שמאז התאונה מוטל במלואו עליה. לדבריה, העברת הסכום המבוקש יהיה עבורה אוויר לנשימה שיאפשר לה להיענות לצורכי ילדיה ולגדלם כראוי.
מנגד טען הבעל שהחזר המס אינו בר איזון. לשיטתו מדובר בגמלה שקיבל עקב נכותו, וככזו היא מוחרגת מאיזון המשאבים לפי סעיף 5 לחוק יחסי ממון.
עו"ד חיה רודניצקי -דרורי עו"ד חיה רודניצקי-דרורי צילום: יובל כהן אהרונוב
אבל השופטת ואלך-ניסן כתבה בפתח פסק הדין כי "במקרה דנן סבורה אני כי הצדק עם האישה". לדבריה מדובר בכספים שניתנו כהחזר על הכנסות הבעל משנת 2020, שאותן הרוויח במהלך החיים המשותפים. היא חידדה כי בעוד גמלה המשולמת עקב נכות שייכת לנכה ולא לבן זוגו, גמלה המשולמת תמורת אובדן הכנסה – כמו החזר מס – היא חלק מהכנסות בני הזוג שהינן משותפות. החזר המס אינו משקף כאב וסבל של הנתבע אלא תשלום בגין אובדן הכנסות עקב התאונה.
השופטת הדגישה שמסקנתה מעוגנת בפסיקות קודמות שניתנו בנושא. כך למשל, באחד מפסקי הדין שצוינו נכתב שישנה הצדקה לכלול את הכספים שאותם מקבל הנכה בנכסי האיזון מתוך ההכרה שבת הזוג מתגייסת לעזור לנכה והנכות משפיעה על המשפחה בכללותה.
יתרה מכך, ציינה, החזר המס נוגע לתקופה שבה הצדדים חיו יחד כמשפחה והפקידו הכנסותיהם לחשבון המשותף. כמו כן, אין מחלוקת שהתובעת סעדה את בעלה בתקופה שלאחר התאונה, וכי מלאכת גידול הילדים הוטלה במלואה עליה. גם הפקדת הסכום לחשבון המשותף מלמדת לדברי השופטת על ראייתו כמשותף לצדדים.
בפסק הדין צוין שהחזר המס לא נועד להוות תחליף להכנסות הבעל עבור התקופה שלאחר הגירושים, אלא מדובר בהשבת כספים המתייחסת לתקופת החיים המשותפים טרם מועד הקרע. השופטת נימקה שאם הנתבע יחזור למעגל העבודה הוא יוכל ליהנות מפטור על הכנסותיו, אולם לדבריה מדובר בהטבה הצופה פני עתיד. בכל הנוגע להחזר המס שבמחלוקת הרי שמדובר בהטבה המתייחסת לעבר כך שהאישה זכאית ליהנות מפירותיה. לפיכך קבעה שמחצית מהחזר המס, קרי 74,400 שקל, שייכת לתובעת.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבעל: עו"ד מאיה אלפנדרי • ב"כ האישה: עו"ד אור גל און • עו"ד חיה רודניצקי-דרורי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין