למרות ההתנגדויות של הרשויות המקומיות הערביות, הממשלה אישרה היום (א') את הצעת המחליטים של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להעביר את הרשות לאכיפה במקרקעין, הפועלת לפי חוק התכנון והבנייה ואוכפת את תחום עבירות הבנייה והסביבה, ממשרד האוצר לידי המשרד לביטחון לאומי. זאת כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים בין עוצמה יהודית לליכוד. יש לציין כי שר הפנים, משה ארבל, שתחת משרדו מצוי מינהל התכנון, הצביע נגד ההחלטה.
במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, סוכם, בין היתר, כי יחולו שינויים בתחומי האחריות של המשרד לביטחון לאומי ומשרד האוצר, וכי הרשות לאכיפה במקרקעין תועבר ממשרד האוצר למשרד לביטחון לאומי. המשרד לביטחון לאומי אמון, בין השאר, על התוויית מדיניות למשטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ויחידות נוספות.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
במכתב ששלח היום הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות לראש הממשלה, בנימין נתניהו, התריעו ראשי הרשויות כי "מדובר בהחלטה מסוכנת בעלת פוטנציאל רב לפגיעה בחברה הערבית". עוד נכתב כי "כבר עם כינון הממשלה, התריע הוועד הארצי לראשי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות מפני פוטנציאל הפגיעה בחברה הערבית בהסכמים הקואליציוניים, ובפרט בנושאים הקשורים בתקציבי תוכניות החומש, בהענקת סמכויות לשר לביטחון לאומי ובצעדי מדיניות שיש בהם פוטנציאל רב לפגיעה מכוונת בחברה הערבית".
עוד טען הוועד כי הצעת המחליטים "מעניקה לשר לביטחון לאומי סמכויות במקומות בהם כשל, ומאפשרת לו להמשיך לממש אג'נדה קיצונית ומסוכנת נגד החברה הערבית, ולפעול בחוסר מקצויות. מקומה הטבעי של הרשות ליד מינהל התכנון, משום שפעולות הרשות הן בתחום התכנון".
עו"ד אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות, אמר ל-ynet כי "הוצאת הרשות מאחריות מנכ"ל משרד האוצר לשר לביטחון לאומי היא הפקרות של ממש. ממילא מדובר בחקיקה מפלה את האוכלוסייה הערבית, והפקדת יישומה בידי שר שעלה לשלטון כדי ליישם אג'נדה מפלה וגזענית היא המשך ישיר של כל צעדי המדיניות והקיצוצים הפוגעים בחברה הערבית".
הוא הוסיף כי "חרף כל נורות האזהרה שבהחלטה כזאת, עמדת ראשי הרשויות הערביות, גופים אזרחיים, מרכז השלטון המקומי ואחרים, החליטה הממשלה להעביר את הסמכויות על אכיפת דיני התכנון והבנייה לשר לביטחון לאומי. מדובר בהחלטה שערורייתית, בלתי מקצועית ולא סבירה בעליל. הגיע הזמן שהכנסת תבלום את הצעדים האלה ותיישם את המלצות הדרגים המקצועיים".
ייעודה של הרשות לאכיפה במקרקעין (לשעבר היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה) הוא להיאבק בעבירות התכנון והבנייה ולהוות מכווין מקצועי לפעילות האכיפה בוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה. ב-2016 קיבלה הממשלה את החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה", ותיקנה את תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה (חוק קמיניץ), שהעניק לרשות סמכויות בתחום זה. הפיקוח אמור להיאכף בעיקר בשטחים פתוחים ובשטחים המיועדים לפיתוח.
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר עם אישור הצעת המחליטים כי "העברת הרשות לאכיפה במקרקעין היא אבן דרך משמעותית בשיפור היכולות של מדינת ישראל באכיפה נגד עבירות הבנייה הבלתי חוקיות. כפי שהכפלנו את האכיפה בבנייה הבלתי חוקית בנגב, נמשיך ביתר שאת ונחזיר את המשילות. מי שיפר את החוק ימצא מולו יד קשה ואפס סובלנות".
יצוין כי במסגרת המהלך, סיכמו המשרד להגנת הסביבה והמשרד לביטחון לאומי על פעולות משלימות להגברת האכיפה בתחום עבירות פסולת בניין, לשם מניעת השלכתה באופן פיראטי בשטחים פתוחים. יצוין כי במשרד מקדמים בימים אלה בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת את חוק פסולת בניין. מטרת החקיקה להסדיר את תחום פסולת הבנייה, שמהווה כיום מפגע סביבתי ומוערך ביותר ממיליון טונות לשנה.