בית המשפט למשפחה בבאר שבע דחה לאחרונה התנגדות לצוואה שהגיש בנה של אם לשמונה שהלכה לעולמה והורישה את הרוב המכריע של רכושה לחמש בנותיה. הוא טען שהיא הייתה בלתי כשירה לחתום על צוואה עקב מצבה הרפואי, אולם השופט אלון גביזון סבר אחרת.
המנוחה הותירה אחריה צוואה מ-2014 שעליה חתמה בפני עורך דין ושני עדים. היא הורישה את כל רכושה בחלקים שווים לחמש מבנותיה. ביחס לבת נוספת ציינה האם בצוואה שזו ביקשה לא לרשת אותה, ובנוגע לשני בניה כתבה שבחרה לא להוריש להם כי "יש להם משלהם".
חמש היורשות הגישו בקשה לקיום הצוואה, ושלושת הילדים שנושלו הגישו התנגדות. האח המנושל טען לפגמים מהותיים בצוואה: הוא ציין שאמו לא ידעה לקרוא ולכתוב בעברית כך שלא הבינה את לשון במסמך, מה גם שלא הייתה כשירה לצוות מפאת מצבה הרפואי. לטענתו הצוואה לא משקפת את רצונה האמיתי, שכן חמש אחיותיו ניצלו את מצבה הבריאותי, השפיעו עליה באופן בלתי הוגן והכתיבו לה את הצוואה.
1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
במקביל הגיש האח תביעה נגד חמש האחיות לשינוי הרישום של דירת האם בלשכת רישום המקרקעין ולהשיב לעיזבון כספים שקיבלו מהשכרת הנכס מאז מות האם.
מנגד טענו הבנות היורשות שאמן הייתה צלולה בעת עריכת הצוואה, וסיפרו על היותה אישה דעתנית וחכמה שאי אפשר להשפיע עליה. גם מומחה רפואי מטעם בית המשפט נתן חוות דעת שלפיה האם הייתה כשירה בעת החתימה על הצוואה.
עו"ד ינון פרידעו"ד ינון פרידרעות פריד
ואכן, הנשיא גביזון דחה את ההתנגדות והורה על קיום הצוואה. הוא אימץ את חוות הדעת הרפואית שהתיישבה גם עם עדותו של עורך הדין שערך את הצוואה, שסיפר כי המנוחה הייתה צלולה ודעתנית וביטאה את רצונה ביחס לצוואה.
עורך הדין העיד שהאם הבינה עברית היטב ובכלל זה את לשון הצוואה, והשופט התרשם גם מעדויות של המטפלת ושל עובדת סוציאלית שטיפלו במנוחה והעידו כי היא ידעה מה היא רוצה ו"לא דפקה חשבון לאף אחד".
עוד צוין בפסק הדין כי שמן העדויות עלה שהמנוחה נכחה לבדה במשרד עורך הדין בעת החתימה על הצוואה, ללא אף אחד מילדיה, ושרצונה החופשי לא נשלל ממנה.
בנוגע לדירה נקבע כי אין מחלוקת שהיא הייתה שייכת לאם, ולאחר פטירתה - לעיזבון. אלא שבעקבות המסקנה שהבן אינו יורש, אין לו זכות לתבוע סעדים בקשר אליה. הבן חויב בהוצאות ושכר טרחת עו"ד של האחיות בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבנות: עו"ד גלפנבויים • שם ב"כ הבן לא צוין בפסק הדין • עו"ד ינון פריד עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין