1 צפייה בגלריה
התפתחותם של תאומים בבטן
התפתחותם של תאומים בבטן
(צילום: shutterstock)
לבית המשפט המחוזי בלוד הוגשה לאחרונה תביעת על סך 20 מיליון שקל נגד שירותי בריאות כללית ונגד בתי החולים "הדסה הר הצופים" ו"שערי צדק": הורים לתאומים בני שנתיים וחצי הלוקים בתסמונת גנטית מסוג רובינשטיין-טייבי טוענים שבשל רשלנות נמנע מהם הגילוי באופן שהיה מאפשר להם לבצע הפסקת היריון ולחסוך מהם ומילדיהם חיי סבל.
באמצעות עו"ד שירה רכס נטען שההיריון הוגדר כבר מתחילתו כהריון בר-סיכון והאם ביצעה מעקב הריון קפדני הכולל ייעוץ גנטי, שקיפות עורפית, אולטרסאונד ובדיקות נוספות. בני הזוג הסבירו שבסקירת מערכות מאוחרת התגלו אצל העוברים ממצאים חריגים המעלים חשד לקיומה של תסמונת גנטית. בין היתר תועד בסקירה שלעוברים יש לסת קטנה, כאשר לטענת ההורים מדובר בממצא שמעלה בצורה משמעותית את החשד להימצאותה של תסמונת גנטית.
לשיטתם, אף שהממצא של הלסת צריך היה להדליק אצל הסוקר נורה אדומה ולגרום לו להעמיק בבירור לצורך אבחון או שלילת קיומה של התסמונת, הוא התעלם ממנו. במקום זאת, הוא הסתפק בהמלצה על ביצוע סקירת מערכות מכוונת על רקע ממצאים אחרים שעלו בבדיקה. מסיבה לא ברורה בית החולים "הדסה" נמנע מלבצע את הסקירה המכוונת. לדברי ההורים, אלמלא התרשלות הסוקר היה מתבצע בירור שמוביל בוודאות לגילוי התסמונת עוד בזמן ההיריון, ולהפסקת הריון.
טענה נוספת היא שייעוץ גנטי שביצעו ב"שערי צדק" מטעם הכללית, נעשה טלפונית. האישה נכחה בסניף קופת החולים ולצדה עובדת הקבלה שתרגמה לה מעברית לערבית את הסברי המכון שנאמרו בטלפון. לדברי ההורים, ההתנהלות מנוגדת להוראות חוק מידע גנטי האוסרות על מי שאינו רופא או גנטיקאי להעניק ייעוץ גנטי או הסברים על אודותיו. יתרה מכך, המתורגמנית שתיווכה בשיחה לא הייתה מוכרת למכון הגנטי, רמת העברית שלה אינה ידועה והיא אינה מוסמכת לתת ייעוץ גנטי או רפואי.
על פי ההורים, מתן הייעוץ באופן זה גרם לכך שמידע רב וחשוב לא הועבר להם. בפועל, מכתב סיכום הייעוץ שהתריע על חשד למומים גנטיים הגיע לידיהם רק לאחר הלידה.
לטענתם, בשל רשלנות המכון הגנטי ב"שערי צדק" ורשלנותו של בית החולים "הדסה" נולדו התאומים כשהם סובלים ממומים מרובים ונכויות קשות. הם סיכמו כי בשל המחדלים נגזרו על ילדיהם ועליהם חיי מצוקה וסבל, באופן המצדיק לפצותם באופן ניכר.
מהמרכז הרפואי "שערי צדק" נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה ושערי צדק יגיב כמקובל בבית המשפט".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד שירה רכס • ynet הוא שותף באתר פסקדין