1 צפייה בגלריה
התמכרות התמכרויות קנאביס
התמכרות התמכרויות קנאביס
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום ברחובות גזר לאחרונה קנס כספי ושירות לתועלת הציבור בלבד על בן 52 שהורשע על פי הודאתו בגידול, יצור והכנת סם. השופטת קרן וקסלר קבעה שלו חייבה אותו בענישה ממושכת, הדבר עלול לפגוע בפרנסתו בתקופת מלחמה, ולכן מוצדק להתחשב בו.
הנאשם, אב לשניים ועובד עירייה מזה 20 שנה, החל לצרוך סמים עוד בנעוריו. בשנות ה-30 לחייו התמכרותו העמיקה והוא אף ריצה מאסר. לאחר ששוחרר החליט להתנקות ובמשך שש שנים נמנע מעבירות סמים, אך לבסוף מעד שוב בעבירות שבגינן הוגש נגדו האישום באוקטובר 2020.
בכתב האישום נטען כי הוא נתפס מחזיק במחסן קנאביס במשקל 822.8 גרם ו-94.8 גרם חשיש. כשהגיעו השוטרים למקום הוא ברח לעליית הגג, אבל בסופו של דבר נעצר והודה במיוחס לו. בתסקיר שירות המבחן נכתב שהוא בעל מוטיבציה להיגמל, אך בינואר האחרון חלה רגרסיה והיו לו מספר מעידות.
המדינה ביקשה לגזור עליו חצי שנת מאסר בדרך של עבודות שירות, לצד מאסר על תנאי וקנס. מנגד טענה ההגנה שהוא נקי מסמים מזה חצי שנה ועלה על דרך המלך. בדיון העידה אשתו, שסיפרה כי בעלה עבר תהליך משמעותי, וכי בנותיהם אמרו לראשונה שהן "סוף סוף מרגישות מה זה משפחה".
השופטת וקסלר ציינה שעבירות החזקת סם וגידולו פוגעות בציבור כולו, ויש להילחם בהן באמצעות ענישה מחמירה. אלא שלדבריה, כאן מדובר בנסיבות ביצוע עבירה קלות יחסית, שמשפיעות לקולא על העונש. כך, כמות החשיש שנתפסה אמנם אינה קטנה, אך גם לא גבוהה במיוחד. גם דרך גידול עציצי הקנאביס – במחסן, באופן הפשוט ביותר וללא ציוד ייעודי – מעידה על חומרת מעשים יחסית נמוכה.
היא הוסיפה שלא ניתן להתעלם מהמאמצים הניכרים שהשקיע הנאשם בדרכו לשיקום. בין היתר הוא השתלב בקבוצת מכורים אנונימיים ואף לאחר שמעד שוב לסם, אשפז עצמו במרכז גמילה כדי להתנקות ולהחזיר את חייו למסלולם.
השופטת קבעה שאין מקום להטלת ענישה טיפולית אינטנסיבית, כפי שדרש שירות המבחן, שכן זו תעמיד בסיכון את עבודתו בעירייה: "אזכיר כי הנאשם בן 52 כך שאפשרויות למציאת מקום עבודה חדש אינן מהמשופרות ולכך יש להוסיף את המצב הכלכלי בתקופה האחרונה ואת המלחמה שפרצה – אלה גורמים המקשים על נטישת מקום עבודה יציב וקבוע".
היא זקפה לטובתו את העובדה שמזה כ-3.5 שנים לא נפתחו נגדו תיקים פליליים, מה שמעיד לכשעצמו על שיקום. היא קבעה שיש להטיל עליו עונש מתחשב של שישה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך 2,000 שקל, 250 שעות שירות לתועלת הציבור (של"צ), התחייבות להימנע מעבירה ומבחן לשנה.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בגזר הדין • עו"ד משה רביעי עוסק בפלילי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין