1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
ארכיון
(צילום: משה גלנץ)
עולה ותיק מאוקראינה הצליח לאחרונה לבטל הליך התרת נישואים ומשמורת שפתחה אשתו ואם שלוש בנותיו על ידי כך שחשף כי אינו באמת יהודי כפי שנרשם כשעלה לארץ לפני כשני עשורים, ולכן לבית הדין הרבני בנתניה אין סמכות לדון בנושא. הטיפול בסוגייה יעבור לבית דין אזרחי.
בני הזוג נישאו ברבנות ב-2005 ונולדו להם שלוש בנות. ביוני 2020 הגישה האישה תביעת גירושין בבית הדין הרבני, ואליה כרכה את סוגיית משמורת הילדות. הבעל טען כטענה מקדמית שלבית הדין אין סמכות לדון בענייני הצדדים שכן הוא לא יהודי.
לדבריו, כשהגיע עם משפחתו ארצה בגיל 15 הוא נרשם כיהודי, אבל לפני כשנה, לפני שאמו עזבה את הארץ, היא התוודתה בפניו שאינה יהודייה ולכן גם הוא לא. הוא צירף צילום של תעודת הלידה המקורית שלו ותרגום שלה מרוסית ואוקראינית לעברית, שלפיו אביו רשום כיהודי בסעיף הלאום ואמו רשומה כרוסייה. בהמשך לכך נפתח תיק לבירור יהדותו.
עו"ד אסף בן חור עו"ד אסף בן חור צילום: עדי שמאי
הדיין הרב צבי בוקשפן ציין כי מהעדויות עלה שהבעל נולד בברה"מ ב-1975. יש לו אח תאום ואח נוסף שמבוגר ממנו בשלוש שנים. המשפחה כולה, ההורים ושלושת ילדיהם, עלו לארץ ונרשמו כאזרחים יהודים וישראלים ב-1991.
בהחלטה צוין כי מחוות דעת שהוגשה בתיק עלה כי ברישום מקורי מאוקראינה, סבתו של הבעל מצד האם רשומה כנוכרייה. בית הדין ביקש חוות דעת נוספת וגם בה המסקנה הייתה כי אי אפשר לאשר את יהדותו של המבקש.
הדיין ציין כי מחומר הראיות עלה שעל מצבות הקבורה של סביו וסבתו של הבעל מצד אמו מופיעים צלבים. אף האם עצמה הודתה בשיחת וידאו עם בית הדין כי אינה יהודייה וכי הצהירה במשרד הפנים הצהרה כוזבת רק כדי שילדיה לא יחוו קשיי קליטה בארץ.
בנסיבות אלה קבע הדיין כי הבעל אינו יהודי, כמו גם שני אחיו. "כולם גויים גמורים ונישואיהם אינם תקפים", כתב. הוא קבע כי לבית הדן אין סמכות לדון בהתרת הנישואים או בנושא החזקת הילדים ויש לסגור את התיק. הדיין הפנה את הצדדים לבית משפט אזרחי לצורך התרת נישואיהם. הדיינים הרב יצחק רפפורט והרב אוריאל אליהו הצטרפו למסקנה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד שי שמחיוב • ב"כ הבעל: עו''ד ישראל זלישנסקי • עו"ד אסף בן חור עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין