1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה הכריע לאחרונה בבקשה של נאמן בעניין הסכם גירושין של גבר שנמצא בחובות עתק של 290 מיליון שקל: השופטת עפרה אטיאס קבעה שדירה בחיפה שרשומה על שם גרושתו היא נכס משותף ויש לבצע לגביה פירוק שיתוף, בכפוף להתחייבות שהעניק הזוג לאמה של האישה.
ביולי 2019 ניתן צו כינוס לנכסי החייב לבקשת נושה של אחת מהחברות שבבעלותו שקרסה. בסוף אותה שנה הוא הוכרז כפושט רגל והוגשו נגדו תביעות חוב בסכום של יותר מ-290 מיליון שקל. בינואר 2020 ביקש הנאמן להורות על ביטול הסכם הגירושים שנחתם במאי 2018 בין החייב לגרושתו, בטענה שהבעל ביצע במסגרת ההסכם הענקות פסולות לאישה.
הדיון התמקד בין היתר בבקשת הנאמן לביטול הענקה ביחס לנכס בחיפה שרשום על שם הגרושה. הוא ציין כי במסגרת ההסכם ויתר החייב על חלקו בדמי השכירות המתקבלים מהנכס. הוא הוסיף כי בדירה גרה אם הגרושה בשכירות של 7,000 שקל בחודש, וכי החייב ויתר על חלקו בדמי השכירות והסכים שהאם לא תפונה עד יום מותה. כל זאת, ציין, כשהגרושה מודעת למצבו הכלכלי הקשה של בעלה לשעבר ולהתחייבויותיו, שחלקן קשורות לנכסים שהועברו לחזקתה הבלעדית של הגרושה.
לטענת הנאמן, על פי הסכם הגירושין הדירה בחיפה היא נכס משותף ויש להורות על רישום חצי מהזכויות בדירה על שם החייב ובתוך כך להורות על פירוק השיתוף בנכס לאלתר. עוד הוא עתר להורות לגרושה להשיב לקופת הכינוס את חלקו של החייב בדמי השכירות. האישה טענה שהנאמן לא הוכיח את בעלותו של הגרוש בנכס בחיפה, ומדובר בנכס ששייך לה בלבד ומומן על ידי הוריה.
עו"ד זהבה סלמוןעו"ד זהבה סלמוןצילום: הדר ארט
אבל השופטת עפרה אטיאס השתכנעה שהגרוש הוא בעלים של חצי מהדירה, וזאת עוד קודם להסכם הגירושין. היא ציינה שבהסכם הוצהר במפורש כי שני הצדדים הם בעלי הזכויות בדירה וזאת חרף רישומה על ידי האישה.
"גם אם אצא מנקודת מוצא כי הדירה נרכשה ברובה מכספים שהועברו על ידי הוריה של המשיבה, הרי שאין בכך לשנות מן המסקנה כי לאור תוכנו של הסכם הגירושין, ראו החייב והמשיבה בדירה בפנורמה נכס משותף, וכי הייתה כוונת שיתוף ביחס לנכס זה", כתבה.
במקביל קבעה השופטת כי לא ניתנה תמורה בת ערך כנגד ויתור החייב על חלקו בדמי השכירות כל עוד אמה של הגרושה גרה בדירה כך שמתקיימים התנאים לביטול ההענקה. ואולם, היא לא חייבה את הגרושה להפקיד כספים בגין דמי השכירות המגיעים לחייב, שכן הדבר יוביל לתוצאה לא הגונה ולא צודקת. זאת, בין היתר לנוכח העובדה שהוריה עזרו לבני הזוג באופן שאפשר את רכישת הדירה.
בסופו של דבר הורתה השופטת על פירוק השיתוף בדירה, אך בכפוף להבטחת זכויותיה של אם האישה להמשיך לגור בנכס עד אריכות ימיה בשכר דירה של 7,000 שקל לחודש.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד זהבה סלמון עוסקת בחדלות פירעון • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין