בשיתוף אתר "המקצוענים"
נפח הדוד, מיקום ומורכבות ההתקנה, היצרן וכל האביזרים הנלווים – כל אלו ישפיעו על תמחור דוד שמש. לכן, אל תסתפקו בהצעת מחיר כללית וחלקית, שיכולה לעלות משמעותית ביום ההתקנה. מה חשוב לבדוק לפני, מה חייב להיכלל בהצעת המחיר? לפניכם המדריך.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הנפח כן קובע: כך תתאימו את גודל הדוד למספר הנפשות

נפח הדוד משפיע ישירות על המחיר, כשהפערים הגדולים ביותר הם בין הגדלים הנפוצים לבין דודים עם נפח גדול במיוחד (200-300 ליטר).
מרבית הדודים הנמכרים בישראל הם בנפח של 80 ליטר, 120 ליטר או 150 ליטר.
ההתאמה המדויקת ביותר של נפח הדוד היא לפי מספר הנפשות בבית. אם מדובר בעד 2 נפשות, ייתכן שדוד חשמלי בנפח של 60 ליטר יספיק, ואין טעם בהתקנת מערכת סולארית (הכולל קולטי שמש). דוד כזה ממקמים בתוך הדירה, לרוב בתוך חדר שירות. ההתקנה שלו קלה יחסית וזולה יותר מהתקנה של מערכת סולארית.
עבור 3 נפשות ומעלה, ההמלצה היא להתקין מערכת סולארית. עבור 2-3 נפשות, נפח הדוד הקטן ביותר במקרה זה הוא של 80 ליטר. עבור 3-4 נפשות, נפח הדוד המומלץ הוא של 120 ליטר. עבור 5 נפשות – 150 ליטר, ועבור 6 נפשות ומעלה – דוד בנפח של 200 ליטר.

היצרן של הדוד

אחרי שהתאמתם לעצמכם את הגודל הדרוש, השוו מחירים. מסתבר שיש פערי מחיר גדולים מאוד בין היצרנים השונים. ככל שהחברה גדולה ומוכרת יותר, כך המחיר גבוה בהתאם. הסיבה: מיתוג, חומרי הדוד ושיטת שכבת הציפוי שלו. כשאתם באים לבחור דוד, אל תתפשרו על הפרמטרים הבאים.
תו תקן: אל תתפשרו על חברה שהדוד שלה מיוצר ללא תו תקן של מכון התקנים הישראלי (תו תקן 579.2).
בידוד: אם הדוד מבודד בחומר בידוד (פוליאוריטן מוקצף) ההבדל יהיה משמעותי בצריכת החשמל שלכם. דוד שאינו מבודד לא ישמור את המים חמים למשך מספיק שעות.
ציפוי הדוד: ישנו יתרון ברור לציפוי אמייל, שנחשב לעמיד יותר לאורך זמן. בנוסף, הוא יספק לכם מים נקיים יותר. לעומת זאת, ציפוי בטון (פוליטון) או צבע, הרבה פחות מומלץ.
אחריות: על תתפשרו על פחות מאחריות של 5 שנים על הדוד.

מיקום הדוד ומורכבות ההתקנה

מחיר ההתקנה לא יושפע רק מנפח הדוד, אלא גם ממיקום הדוד. אם מדובר בגג שטוח, הרי שזו התקנה פשוטה יחסית, ולכן זולה יותר. לעומת זאת, אם הדוד הוא על גג רעפים ישן, המחיר יעלה בהתאם. ככל שהגג רעוע יותר, ההפרש יכול להיות גדול יותר, ולהגיע אף לתוספות עד כ-60 אחוז בעלות ההתקנה, ביחס להתקנה רגילה.

אביזרים נלווים שמשווקים לכם ביום ההתקנה

בין אם מדובר באביזרי חובה או רשות, דאגו לתמחר אותם מראש, ולא כשהמתקין כבר אצלכם. כך, יהיה לו אינטרס להציע לכם מחיר אטרקטיבי, ולמנוע מצב שתצטרכו להזמין טכנאי נוסף לצורך השלמות ההתקנות של האביזרים. זאת, רק משום שקיבלתם הצעת מחיר לא הוגנת עבור התקנת התוספות.
בכל מקרה, גם אם בעל מקצוע דורש מכם מחיר לא הגיוני עבור אביזר או תוספת, זכרו שכצרכנים גם לכם יש כוח. הציגו לו מחירונים הנהוגים בשוק והמפורסמים באתרים השונים המדרגים בעלי מקצוע.
בקשו הסבר למחיר, ואם הזמנתם בעל מקצוע בפיקוח, דעו שעבור כל תוספת מחיר מוגזמת, יש לכם גב ואתם בהחלט יכולים לפנות לאתר המאגד אותו, ולבקש שיבואו לעזרתכם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אביזרי חובה

מעמד לדוד: לרוב מעמד לדוד מתומחר בנפרד, אך הוא בהחלט אביזר חובה להתקנת דוד. מוטב להשקיע במעמד מגלוון (תהליך שהברזל עובר על מנת שלא יחליד), שכן זה מה שיקבע לא רק את עמידות המעמד עצמו, אלא יבטיח שהדוד יעוגן בצורה בטוחה לגג, ולא יפול ממנו ויגרום לאסון.
מעמד רגיל עולה כ-150 שקל, ואילו מעמד מגלוון עולה 200-300 שקל. פערי המחיר מצדיקים את התוספת לבטיחות. כמו כן, זה ימנע מכם את הצורך להחליף אותו בתדירות גבוהה, בייחוד אם אתם מתגוררים בקרבת מישור החוף, שם יש בלאי גדול יותר לברזל, עקב הקרבה לים. שימו לב, שאם יש צורך בהתקן על גג רעפים, עלותו גבוהה יותר – 400-600 שקל.
שסתום ביטחון פורק לחץ: אביזר זה חיוני במיוחד, שכן ה וא מונע מהדוד להפוצץ כלחץ המים החמים חורג מהמותר. זה קורה במצבים שבהם התרמוסטט נשחק ומתקלקל, ולא יכול להפסיק את חימום המים.
על פי התקן, חובה להתקינו כחלק מההתקנה של הדוד. הוא זול יחסית (כמה עשרות שקלים), וחשוב מאוד לוודא שהוא מותקן.
שסתום אל-חוזר: גם זה אביזר חובה, שאמור למנוע מצב שבו מים חמים יחדרו לצנרת המים הקרים של הבית, במהלך הפסקות מים אזוריות. הנזק שיכול להיגרם בהיעדרו, הוא למוצרי חשמל והדחה שלא עמידים למים חמים. הוא זול יחסית (כמה עשרות שקלים) וחיוני מאוד למערכת הדוד.
עוד כתבות בנושא:

אביזרי רשות

מאיץ חום: רכיב זה (המכונה גם 'חמם') הוא רכיב שישפיע לא רק על עלויות חימום המים שלכם, אלא גם על הנוחות. עבור מקלחת אחת, אין צורך לחמם את כל המים בדוד. שרוול זה המולבש מעל המערכת החשמלית מאיץ את מהירות החימום, ומספק לכם מים חמים תוך כחצי שעה בלבד.
הבעיה היחידה היא שחמם זה מזרז את הצטברות האבנית על גוף החימום, ויחייב אתכם בהחלפתו לעתים קרובות יותר. ועדיין, בחישוב כולל של נוחות ועלויות חשמל לאורך זמן, הוא הרבה יותר כלכלי וחסכוני.
בחלק מהדודים הוא מגיע כבר כחלק מהמערכת, ובדגמים מסוימים תצטרכו לרכוש אותו בנפרד. עלותו לא יותר מ-150 שקל (אם אינו מגולם במחיר הדוד שהוא כבר ממילא מותקן בו).
מסנן או מרכך אבנית: רכיב זה אמנם לא ימנע לגמרי את הצטברות האבנית על גוף החימום, אך הוא בהחלט יפחית את כמות האבנית שבדוד. כך, יהיו פחות תקלות, קצרים של גוף החימום ועלויות מיותרות שנובעות מחימום המים במשך זמן רב יותר.
כשגוף החימום מכוסה בכמות גדולה מדי של אבנית, הוא כאילו עם שכבת בידוד. ואז, לוקח לו הרבה יותר זמן להתחמם ולחמם את המים שבתוך הדוד. לכן, לא רק שלא כדאי לוותר על רכיב זה, אלא גם כדאי לדאוג בבדיקת התקינות התקופתית לבדוק את מצב האבנית שבדוד.
בישראל, כמות האבנית במים גדולה, בייחוד באזורים מסוימים, ולכן אמנם מדובר ברכיב רשות, אך הוא מאוד מומלץ. בנוסף, תוכלו להתקין מסנן אבנית בשיבר הראשי של הבית שלכם, ובכך להקטין עוד יותר את כניסת האבנית לצנרת המים הביתית.

עוד תוספות שלא כדאי לפספס בהצעת המחיר

מחליפים דוד שמש? אל תוותרו על בדיקת המחירים הנהוגים בשוק בתחום דודי שמש.
לפני שאתם מבצעים את ההזמנה, בררו מה יכולות להיות תוספות מחיר אפשריות ביום ההתקנה. אל תשכחו לשאול האם המחיר כולל מע"מ או לא, האם יש תוספת הובלה, תוספת עבור העלאת הדוד לגג, פירוק הדוד הישן ופינוי שלו. דאגו שכל התוספות יתומחרו מראש, ולא אחרי שכבר ביצעתם את ההזמנה, שכן אז אתם עוד יכולים להתחרט ולהזמין ממתקין אחר.